Sobota 25. září 2021, svátek má Zlata
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. září 2021 Zlata

Sedačky v autech nejsou bezpečné

  9:48
Britští výzkumníci v oblasti dopravních nehod dospěli k šokujícímu zjištění: šest z deseti současných aut je vybaveno sedadly, která posádku při nárazu jiným vozem zezadu chrání zcela nedostatečně. A co je zvlášť zajímavé - neplatí to pouze pro malé a levné vozy, ale problém se týká i luxusních limuzín.

Zajímavé i velmi varující výsledky zveřejnil časopis Auto7.

Od chvíle, kdy s počátkem roku 2001 v České republice vstoupila v platnost přednost chodců na přechodech, dramaticky přibylo dopravních nehod, které se ať už přímo na přechodech či těsně před nimi staly.

Nejenže se téměř zdvojnásobil počet postižených chodců a několikanásobně víc jich i zahynulo pod koly aut, ale také podstatně větší množství řidičů poznalo, jaké to je "dostat ránu zezadu".

Tento typ dopravních nehod patří podle statistik k nejčastějším i v zahraničí; například v Německu se jich stane ročně na 200 tisíc, v Británii dokonce 250 tisíc.

Technici sestrojili speciální figurínu BioRid II. Je vybavena napodobeninou lidské páteře.

Zraněná krční páteř

Co nastane, když zabrzdíte třeba před přechodem, ale za vámi jedoucí řidič to neubrzdí a narazí do vás? Posádka stojícího vozu je nejprve prudce vystřelena vpřed, a to silou, která může podle rychlosti zadního vozu být až desetinásobkem hmotnosti osob.

Hlava je ve zlomku vteřiny vržena do opěrky, ale ve zlomku sekundy naopak i odmrštěna dopředu rychlostí až čtyři metry za sekundu. A důsledek? Většina účastníků takovéto nehody končí s různě vážným zraněním krční páteře.

Jen málo dobrých

Problémem se zabývali odborníci z britského výzkumného institutu Thatcham, jenž pracuje pro velké pojišťovací společnosti. Zkoušce podrobili 113 současných modelů aut. Výsledky především výrobcům aut (mezi nimi i hodně renomovaným) příliš radosti nepřinesly. Více než polovina aut totiž v testech neobstála.

Posádku dokázala dobře ochránit při nárazu zezadu sedadla pouze u 18 modelů (16 %). Ty si odnesly hodnocení "dobré", u 27 automobilů (24 %) byla ochrana "akceptovatelná". Dalších 27 vozů (24 %) dostalo nálepku "průměrný". Ta už však signalizuje dost velkou pravděpodobnost zranění krční páteře při kolizi. U 36 % modelů je posádka při nárazu zezadu vážně ohrožena... Testy neprošlo 41 aut! ¨

Ochrana jejich sedadel byla označena za "špatnou". 25 modelů bylo dokonce ze zkoušky vyřazeno již v prvém kole, ještě před dynamickými testy, protože jejich sedadla nesplňovala základní ergonomické požadavky.

Přehled: Jak uspěly autosedačky v testu?

Hříšníci

Jak se dalo očekávat, nedostatečně byla hodnocena řada malých automobilů. Verdikt "špatný" si odnesla jak Škoda Fabia, tak i další modely koncernu VW: Polo, Seat Arosa i Ibiza. Stejně dopadly i malé citroëny, Fiat Panda, Honda Jazz, Mazda 2 či Renault Clio. Pověst si francouzská automobilka napravila u modelu Modus, jenž dostal hodnocení "dobrý" (stejně jako modely Laguna a Scénic). Spokojený může být mezi výrobci malých aut jen Opel u modelu Corsa.

U vozů velikostně o třídu výš neuspěla například Toyota Corolla, Fiat Stilo, Honda Civic, Seat Cordoba a Leon. Známku "dobrý" si vysloužil pouze Ford Focus. Střední třída dokazuje, že problém bezpečných sedadel se týká i prestižních značek. Neuspěly totiž ani takové vozy jako BMW řady 3, Mercedes C, Jaguar X-Type, Alfa 156, Honda Accord, VW Bora a Passat. A bohužel ani Škoda Superb. Octavia se octla v průměru. Nejlepší hodnocení patří Fordu Mondeo, Nissanu Primera, Saabu 9-3 a severským Volvům S40 i S60.

Mezi luxusními auty dopadly špatně BMW 5, Alfa 166 a Renault Vel Satis, dobře tu obstála naopak volva -model V70 i S80 - či Jaguar S-Type. Mezi rodinnými vany kralují s dobrými výsledky Ford Focus C-Max, a Nissan Almera Tino.

Přehled: Jak uspěly autosedačky v testu?


Evropa dohání

Proč se v této věci angažují pojišťovny? V souvislosti s poraněním krční páteře musí totiž platit obrovské sumy. Odhaduje se to na více než miliardu eur ročně.

Testy se do Evropy dostaly z Ameriky. Tam odborníci vyhodnocují při statických testech s figurínami vliv vzdálenosti hlavy od opěrky na riziko zranění již od roku 1995.

Právě tyto výsledky posloužily jako startovní kritérium pro hodnocení automobilových sedaček. Riziko poranění krční páteře je totiž tím větší, čím větší je vzdálenost hlavy od opěrky. Řada automobilů je navíc vybavena sedadly bez možnosti nastavení polohy opěrky, což samozřejmě riziko ještě zvyšuje.

Optimální pozice by měla vypadat tak, že je horní okraj opěrky ve stejné rovině jako vršek hlavy a v horizontální rovině by hlava neměla být vzdálena od opěrky více než čtyři centimetry. Pouze sedadla, která vyšla z hodnocení podle těchto požadavků s výsledkem "dobrá" či "akceptovatelná", byla připuštěna k dynamickým testům.

Sedačky, jež byly už u statického testu hodnoceny jako "průměrné" či "špatné", byly z dynamických testů vyřazeny a dostaly i celkové hodnocení "špatný". Britský institut hodnotí tímto způsobem bezpečnost předních sedadel, ale postupně by se mělo dostat také na sedadla zadní.

Dojde tak jistě brzy k tomu, že automobilky začnou svá sedadla vybavovat systémy, která zranění páteře při nárazu zezadu zabraňují, jako například dnes už Audi, Opel, Renault a Volvo.

Přehled: Jak uspěly autosedačky v testu?

Podkladem pro článek jsou informace převzaté z týdeníku Auto7, který vydává Motor-Presse Bohemia.

MF DNES ,  Miroslav Hájek, AUTO 7

Anatomicky tvarovaná sportovní sedačka

  • Nejčtenější

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

Německo zavede povinné platební terminály pro dobíjecí stanice

V Německu schválil spolkový kabinet novou vyhlášku, která zavádí povinnost vlastníkům dobíjecích stanic mít vybudovaný...

Pohoda v Audi S5 bez střechy. Našli jsme u Prahy parádní trasu pro kabriolet

Premium Rychlá projížďka s kabrioletem v blízkosti Prahy? Co například Slapy, Sedlčany a zpět? Asi hodinový okruh s minimem...

Škodě klesají v Číně prodeje, změní strategii. Novou octavii zbrzdil covid

Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto na jejím největším trhu v Číně klesají v posledních letech prodeje. Firma proto...

VIDEO: Podívejte, jak vyrábějí přístrojovky pro škody. Plánuje se na minuty

Exkluzivně Každou minutu sjede z výrobní linky v mladoboleslavských Plazech jedna přístrojová deska do některé ze škodovek. Pak...

Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby
Narodilo se vám miminko? Zahrajte si s Pampers o ubrousky New Baby

Pampers New Baby jsou dětské vlhčené ubrousky určené pro citlivou pokožku, bez alkoholu, parfemace a s neutrálním pH. Jsou tak ideální od prvního...

Jsem zohavená, říká Linda Evangelista. Po kryolipolýze je k nepoznání

Topmodelka Linda Evangelista se rozhodla bojovat s projevy stárnutí pomocí kryolipolýzy a skončila podle svých slov...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...