O nebezpečích valících se na děti z televizních obrazovek ve čtvrtek na semináři Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jednali odborníci z Česka i zahraničí. A jednomyslně se shodli: rodiče, kteří své děti k televizi odkládají, dělají nenapravitelnou chybu.
O tom, že televizní obrazovka nahrazuje dětem čím dál častěji mateřskou náruč, svědčí závěry průzkumu UNICEF.
Každé čtvrté dotázané dítě ve věku od devíti do třinácti let v něm uvedlo, že má vlastní televizi. A celá polovina dětí v něm přiznala, že se na televizi smějí dívat denně tak dlouho, jak chtějí.
"Je to nebezpečný trend. Zvlášť s malými dětmi by se na televizi měli dívat zároveň rodiče a pomoci jim sledovaný pořad pochopit," upozornila prezidentka Bílého kruhu bezpečí Petra Vitoušová. Pravidlo přitom platí pro všechny pořady včetně reklam.
Teprve mezi pátým a sedmým rokem děti přestávají reklamě věřit a začínají ji konfrontovat se skutečností. "A až po sedmých narozeninách si dokážou uvědomit, že ta vychvalovaná sušenka zase tak dobrá nebyla, a berou to jako podvod," vysvětlila Elena Hradiská z bratislavské Univerzity Komenského, která vliv reklamy na děti zkoumá.
Jenže nový "spotřebitel" reklamy je mezitím na světě. "Děti nemají zkušenosti a reklama jimi manipuluje. Je potřeba je naučit s ní zacházet," radí Hradiská.
U dětí boduje Bobík
Samy děti si ohrožené nepřipadají. Reklamu prý berou jako zábavu. Zjistili to ve vlastním průzkumu malí novináři z dětské tiskové agentury. Hitem českých teenagerů je prý momentálně spot na internetový server Centrum.
Scénka, v níž žena v čínské restauraci svěří svého psa Bobíka na hlídání obsluze a zvíře se jí vrátí na talíři pod pokličkou, u dětí boduje. "V našem průzkumu upečený Bobík vyhrál. Je to brutální reklama, ale je prostě dobrá," řekla patnáctiletá Anna Hašková z dětské agentury.
Její o dva roky mladší kamarád Lukáš Hofman je přesvědčen, že se reklamou nedá ošálit. "Dívám se na ně, ale beru je jako vstupní informaci," říká. Tak to prý bylo před časem s reklamou na aero čokoládu Orion. "Zaujalo mě to, tak jsem si ji koupil. A zjistil jsem, že je vážně báječná," dodává Lukáš.