Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Pravěk v lavicích. Až každý druhý středoškolák nerozezná reklamu od zprávy

  0:01aktualizováno  0:01
Úroveň informační gramotnosti českých středoškoláků, která zahrnuje i využití digitálních technologií, přešlapuje na místě, potvrdily to údaje České školní inspekce. Situace je vážná. Nejenže až polovina středoškoláků na internetu nerozezná komerční sdělení od informační zprávy, ale ani sami učitelé v dovednostech mnohdy neoplývají jistotou.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Zatímco vývoj informačních technologií letí rychle kupředu a bez počítače se už dnes neobejde ani zemědělec, čeští středoškoláci se mnohdy učí dovednosti, které byly zajímavé spíše v minulém století. Výuka základů programování je v našich školách většinou jen okrajovou záležitostí.

Potvrdil to test mediální gramotnosti. „Průměrná úspěšnost žáků byla 61 procent, což odpovídalo expertně stanovené očekávané hodnotě 60 procent, přičemž lépe si vedli chlapci než dívky. Největší problémy měli žáci s řešením úloh, které vyžadovaly logické myšlení a představivost,“ uvádí zpráva z listopadu letošního roku. Přitom v předchozím roce dosáhli žáci průměrného výsledku 66 procent.

Překvapuje vás, že skoro každý druhý středoškolák, ale i mnohý učitel nedosahuje potřebné úrovně v informační gramotnosti?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 14. prosince 2019. Anketa je uzavřena.

NE 3146
ANO 575

Neznalost je hrozba

Informační (digitální) gramotnost už dávno nezahrnuje pouze znalost toho, jak zapnout a vypnout počítač, uložit soubor nebo vytvořit tabulku. Žáci by měli v informatice rozvíjet logiku, aby v budoucnu zvládli základy programování a chápali, jak moderní přístroje fungují.

„Není to proto, aby z nich byli samí programátoři, ale i když budou profesí doktoři nebo zemědělci, měli by vědět, jak někdo pro ně systémy programuje, protože oni si je třeba sami budou muset nastavit,“ vysvětluje Petr Naske, manažer projektu Podpora práce učitelů a tajemník platformy DigiKoalice.

V záplavě informací se děti ztrácí, mediální výchova není pro školy priorita

Žáci by se tedy měli ve škole, ale i doma naučit používat informační technologie tak, aby je dokázali tvořivě využít v tom, co dělají. „Pro mě je hlavním slovem kreativita a efektivní řešení problému za pomoci techniky, aby internet byl dobrým sluhou, ale ne zlým pánem,“ dodává Naske, podle kterého podpora rozvoje IT dovedností dětí vede také k rozvoji jejich mediální gramotnosti a kritického myšlení.

Děti, které se nevyznají v prostředí internetu, jsou více ohroženy šikanou nebo sexuálním obtěžováním v online prostředí. S alarmujícím zjištěním přišla loni organizace Člověk v tísni, která zjistila, že polovina středoškoláků nerozeznala komerční sdělení od běžné zprávy. Ve stejném průzkumu jen 15 procent z nich vědělo, jak fungují internetové vyhledávače, a domnívali se, že výsledky vyhledávaní se zobrazují všem stejně.

Kritický NKÚ

Podle strategie digitálního vzdělávání z roku 2014 by měli žáci zvládnout vytvořit prezentaci na počítači mimo jiné třeba v zeměpise nebo dějepise. S dobře napsaným životopisem by jim měl pomoci češtinář. Samotná informatika by pak měla cvičit logiku, a tedy základy programování. Jenže v této oblasti tápou dokonce i sami učitelé. Pouze čtvrtina kantorů navštívených škol se považuje za metodicky velmi zdatné při práci s informačními a komunikačními technologiemi. A nejvíce aprobovaných učitelů chybí na školách pro výuku informatiky coby samostatného předmětu.

Mediální výchova se učí nemoderně a nesystematicky

„Učitelé využívají možnost vzdělávat se v oblasti informačních a komunikačních technologií pomocí kurzů zaměřených například na rozvoj algoritmického myšlení nebo na moderní tvorbu webů,“ uvádí Aneta Lednová, mluvčí ministerstva školství. Jenže jedním z největších problémů je, že jak znalosti, tak i technika v tomto oboru rychle stárnou a to, co se učili učitelé na kurzech před dvěma lety, je mnohdy dnes už zastaralé.

Učitelům by měli pomáhat také takzvaní školní ICT koordinátoři. Na ně se může kupříkladu obrátit učitel, pokud chce nějakým kreativním způsobem pomocí počítačů naučit žáky třeba nějaké zeměpisné údaje. Školní inspekce však konstatovala, že činnost těchto koordinátorů skoro v polovině případů spočívá v pomoci s uživatelskými potížemi učitelům.

Nejvyšší kontrolní úřad navíc v létě zjistil, že 80 procent počítačů na školách je starších tří let. Problém pro rozvoj digitalizace vzdělávání představuje i její financování – to je příliš silně závislé na prostředcích z fondů Evropské unie, na které se v budoucnu není možné zcela spoléhat. S tímto závěrem nicméně ministerstvo školství nesouhlasí.


  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Předseda sociálních demokratů Jan Hamáček se po třinácti letech rozvádí

Manželství místopředsedy vlády, ministra vnitra a šéfa ČSSD Jana Hamáčka končí. „Ano, mohu potvrdit, že jsme společně s...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Lepší léky pro cukrovkáře. Rozhodnou pojišťovny, zda dají potřebné miliony

Už šest let se osmadvacetiletý Lukáš Rajter potýká s cukrovkou. V minulosti si po několik měsíců musel píchat inzulin....

Výroba vakcíny proti chřipce trvá až 15 let. Na poptávku nelze rychle reagovat

Je to výpadek, který postihne lékaře i lékárny prakticky každý rok. Za nedostatek očkovacích vakcín proti chřipce může...

Zeman hovořil k neslyšícím sportovcům. Překládat jim musel jeden z nich

Na středečním setkání Miloše Zemana s účastníky XIX. zimní deaflympiády chyběl profesionální tlumočník. Sportovcům...

Jurečka vede KDU-ČSL. Vyženu poraženeckou náladu, slíbil lidovcům

Lidovce vede exministr zemědělství Marian Jurečka. Vystřídal v čele strany Marka Výborného, který rezignoval po úmrtí...

Najdete na iDNES.cz