Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Z Lovosic do Ústí po D8 a podél Labe. Cesta se zkrátila o 9 minut

  17:46aktualizováno  19:11
Sobotní zprovoznění posledního úseku dálnice D8 Českým středohořím přineslo mimo jiné časovou úsporu řidičům, kteří například z Lovosic do Ústí nad Labem mířili dosud po silnici vedoucí podél řeky. Orientační redakční test ukázal, že i když vzdálenostně je nová trasa prakticky stejná, do cíle se dá nově dojet přibližně o devět minut dříve.

Redakční test je skutečně pouze orientační. Kameramani iDNES.cz jízdy absolvovali za rozdílných podmínek.

Zatímco jeden po silnici I/30 podél řeky z Lovosic k obchodnímu centru Forum v Ústí vyrazil ve čtvrtek, druhý si to do stejného cíle ze stejného výchozího bodu (tím byla benzinová pumpa na D8 těsně před sjezdem na Lovosice) namířil v neděli - už po novém úseku D8, ale zase s rychlostním omezením u prackovických tunelů.

Ale i tak vyšla jízda novou trasou zajímavěji. Kameraman při zhruba stejném počtu najetých kilometrů (cca 30 cestou po dálnici vs. 28 podél řeky) ušetřil devět minut.

Nový úsek vyšel na patnáct miliard, celá dálnice se stavěla 32 let

Poslední úsek dálnice D8 z Prahy do Drážďan se otevřel v sobotu. Jenže kvůli nestabilnímu svahu budou nejméně několik týdnů jezdit auta dva kilometry jen jedním pruhem. Cena stavby se vyšplhala na závratných 15 miliard.

Tři mosty, Vchynice, Oparno a Dobkovičky, a dva tunely, Prackovice a Radejčín, stojí na posledním, nejmodernějším úseku dálnice D8 přes České středohoří. Auta však kvůli nestabilnímu svahu jezdí kolem prackovické estakády jen jedním pruhem (o otevření posledního úseku D8 čtěte zde).

Na dokončení autostrády z Prahy do Německa se čekalo téměř patnáct let, podle původních předpokladů se po ní mělo jezdit už v roce 2002. Dokončení zkomplikoval zejména poslední úsek přes České středohoří, který vede nestabilním, sesuvným územím. S jeho budováním se začalo v roce 2007, původně měl stát 3 miliardy, ale s postupem času se stavba prodražovala.

Cena vysoutěžená investorem – Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) byla 9,9 miliardy, nakonec se suma vyšplhala na 15 miliard. Pro dokončení tohoto úseku také padlo hned několik termínů. Plánován byl rok 2010, 2012, 2013, 2014...

Cesta z Prahy do Německa se zkrátí o půl hodiny a v Ústeckém kraji se zklidní doprava, zmizí nekonečné kolony na objízdných trasách.

(17.12.2016) Auta poprvé vjela na nově otevřený úsek dálnice D8

„Dálnice je jednoznačně bezpečnější druh komunikace. Úsek od Ústí nad Labem přes Krušné hory k hranicím byl otevřen před deseti lety, 21. prosince 2006, a za těch deset let, kdy poslední úsek autostrády chyběl, na přeplněných objízdných trasách z Ústí na Lovosice podél Labe a z Lovosic přes Bořislav do kopců na Teplice docházelo při nehodách ročně k sedmi úmrtím. To jsou zcela zbytečně vyhaslé životy, ti lidé mohli žít, kdyby dálnice stála,“ říká šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Úleva v okolních obcích

Dokončený 16,4 kilometru dlouhý úsek dálnice přinese také úlevu obcím ve středohoří, kterými po objízdných trasách denně projížděly desetitisíce aut a kamionů. „Otevření D8 pro nás bude znamenat úlevu od dopravy, od hluku a od prachu. Věříme, že se také zlepší kultura a kvalita bydlení v naší obci,“ sdělil velemínský starosta Petr Křivánek.

Jak šel čas s D8

Dálnice Praha - Drážďany se poprvé objevila v plánech roku 1938. Stavbu znemožnila válka

Roku 1966 se v nových plánech objevuje směr Praha - Drážďany.

V roce 1984 začalo budování úseku Řehlovice - Trmice.

Po roce 1990 se začalo stavět od Prahy. Postupně přibývaly dostavěné úseky.

V roce 2007 začala stavba posledního chybějícího úseku Lovosice - Řehlovice.

V roce 2013 došlo na trase dálnice k masivnímu sesuvu zeminy.

17. prosince 2016 - zprovoznění dánice D8 v celé délce

Dálnice od Prahy (Zdib) po hranici (Krásný Les/Breitenau) měří 92,2 kilometru. Stát za ni podle odhadů MF DNES od roku 1984 utratil 44,7 miliardy korun. Nejdražší byl úsek od Ústí nad Labem po hranici, který stál 22,8 miliardy, nejlevnější část Zdiby – Úžice za 1,49 miliardy korun.

Druhá příčka patří tomu přes České středohoří. „Je dlouhý 16,4 kilometru, plocha vozovek měří 339 600 metrů čtverečních, je na ní 265 stavebních objektů, dva tunely dlouhé celkem 890 metrů, 19 mostních objektů nad dálnicí a dalších 9 nad ostatními komunikacemi, 3 mimoúrovňové křižovatky dlouhé celkem 5 838 metrů. Devět protihlukových stěn měří 6 070 metrů, z inženýrských sítí muselo být přeloženo 42 vodohospodářských objektů, 45 elektrických a 4 potrubí plynovodu. Při zemních pracích bylo přeloženo při výkopech 2 384 900 metrů krychlových zeminy a na náspech použito 2 558 200 metrů krychlových,“ přiblížil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Při stavbě byly použity nejnovější technologie, protože prakticky celý úsek vede CHKO České středohoří, kde by se vůbec stavět nemělo. D8 je tak jedinou autostrádou, která chráněným územím vede. A tak například 275 metrů dlouhý, železobetonový most Oparno je stavěn takzvanou letmou betonáží a oblouky s rozpětím 135 metrů byly vyvěšovány zpětnými závěsy bez zásahu do prostoru Oparenského údolí.

Poslední úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi

V tunelech osmdesátkou

Tunel Radejčín je zase mnohem bezpečnější než ty na D8 před hranicí s Německem. Zdejší tunely Panenská a Libouchec mají oba pruhy silnice v jednom tubusu široké 7,5 metru, radejčínský je o 2 metry širší. V případě menší nehody tyto dva metry podle stavitelů znamenají, že zde lze vůz odstavit a ostatní ho mohou objet i bez zavření tubusu.

Ačkoli jsou širší a bezpečnější, bude se i v nich jezdit jen maximální povolenou rychlostí 80 kilometrů v hodině, která podle zákona platí pro všechny tunely v zemi. „Tato rychlost je daná konstrukcí tunelů, prudkou změnou výhledové situace řidiče i zcela změněných světelných podmínek,“ vysvětlil Ušák.

Díky moderní technice se mění i sledování provozu na D8. „Protože nové tunely mají modernější technologie, stejnou byly vybaveny i tunely před hranicemi,“ přiblížil šéf dopravní policie, která má sledovací stanici v Řehlovicích. Vedle je i technická budova ŘSD, kde sledují technici provozní věci a údržbu, policie bezpečnost.

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

I na čarodějnice padaly rekordy. Nejtepleji bylo severně od Prahy

30. dubna 2024  18:41

Na 24 ze 168 stanic fungujících alespoň 30 let v úterý, poslední den měsíce dubna, kdy se tradičně...

Chci víc peněz na vědu i bezúročné půjčky pro doktorandy, říká nový ministr

30. dubna 2024  15:37,  aktualizováno  18:29

Pavel Tuleja, který má být příští týden jmenován novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace za TOP...

Green Deal nikdo nezmění. Vnímejme ho jako příležitost, radí Pavel Telička

30. dubna 2024

Premium Česká republika slaví 20. výročí vstupu do EU. Pavel Telička tehdy český vstup v Bruselu...

Von der Leyenová s kampaní navštívila Prahu, na Národní třídě čepovala pivo

30. dubna 2024  17:58

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v souvislosti s předvolební kampaní Evropské...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...