„V současné době máme technické problémy a nelze vydávat eŽádanky. Na odběrových místech vás vezmou bez problémů,“ informovalo ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím své služby Chytrá karanténa v 10.15, kdy evidovalo výpadek systému.
Podle nejnovější aktualizace z 10:45 eŽádanky opět fungují. „Lékaři i hygienici mohou zase vydávat eŽádanky bez problémů,“ uvádí se na účtu.
Systém eŽádanek měl centrální výpadek již v pátek minulý týden. Vyvolalo to komplikace na některých odběrových stanovištích, kde se čekací doba zhruba o dvě hodiny prodloužila. Bývalý ministr zdravotnictví Vojtěch nevyloučil, že by mohlo jít o kyberútok.
Lékař či hygienici musí žádat o test na covid-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu a kdy případně musí na další test.
Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy ji na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musejí test zaplatit.