Čeští školáci ve všech oblastech dosáhli nadprůměrných výsledků. Oproti předchozím průzkumům se zlepšili ve všech předmětech, nejlépe si vedli v přírodovědě. "Otočil se negativní trend," uvedl Fiala.
Projekt PIRLS loni srovnával čtenářskou gramotnost žáků 4. ročníku základních škol ve 45 zemích, projekt TIMSS v případě matematiky a přírodovědy v 52 zemích. V Česku se do průzkumu zapojilo 4 500 žáků a jejich rodičů a téměř pět set učitelů a ředitelů ze 177 škol.
V přírodovědě čeští školáci skončili na osmém místě, v matematice na 22. a ve čtenářské gramotnosti na čtrnácté příčce. Testování ovládly děti z asijských zemí. V matematice byli nejlepší žáci ze Singapuru, v přírodovědě z Korejské republiky, ve čtenářské gramotnosti z Hongkongu.
Podle ministra za zlepšení může dobrá práce učitelů i fakt, že si školy zvykly na systém Rámcových vzdělávacích programů, kdy si více než v minulosti vytvářejí osnovy podle svého. "Projevily se změny, které děláme. Je potřeba v těchto opatřeních pokračovat a je nutné dobré výsledky testovaných žáků udržet i v dalších letech," uvedl Fiala.
Žáci spokojenějších kantorů mají lepší výsledky
Průzkum také zjistil, že se svou prací je spokojeno 45 procent učitelů. Podle Fialy žáci spokojených kantorů dosáhli lepší výsledky než ostatní děti. "Potvrzuje se, že učitelé hrají ústřední roli. Musíme mít dobré, kvalitní a motivované učitele," podotkl ministr.
Kantoři mají podle něj klíčový vliv i v tom, zda děti chodí do školy rády. Z testování vyplynulo, že tento pocit má v Česku jen necelá třetina školáků. "Učitelům musíme vytvořit ještě lepší podmínky a ještě více je motivovat, například chystaným kariérní systém," uvedl Fiala.
Podle šéfky České školní inspekce Olgy Hoffmanové výsledky průzkumu představují pro učitele velké povzbuzení. Ministerstvo je chce využít i v chystaném dokumentu Strategie 2020, který zformuluje dlouhodobější vize českého školství.
Žáci u čtenářské gramotnosti prokazovali, zda umí vyhledávat informace a posuzovat a interpretovat text. U testu z matematiky byly úlohy z geometrie, čísel a znázornění dat, u přírodních věd z živé a neživé přírody a nauce o Zemi. Navzdory zlepšení školáci v matematice stále zaostávají za výsledky svých předchůdců z poloviny 90. let.
Testování zorganizovala Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání IEA. Testů PIRLS se Česko loni zúčastnilo podruhé (před tím v roce 2001), testů TIMSS potřetí (1995, 2007). Příští rok se čeští patnáctiletí žáci dozví, jak si stojí podle průzkumu PISA.