Zlínský kraj má novou vizuální identitu.

Zlínský kraj má novou vizuální identitu. | foto: Zlínský kraj

Odvážný tah, nebo změna k horšímu? Nové logo Zlínského kraje budí vášně

  • 42
Zlínské hejtmanství i jeho příspěvkové organizace budou mít novou vizuální identitu. Pro netradiční žluto-černou kombinaci s rámečkem překrývajícím název kraje však část lidí nemá pochopení. Vedení kraje, které plánuje novou značku představit veřejnosti v květnu, však považuje logo za nadčasové a odvážné.

S nápadem na změnu krajského loga a celé vizuální identity si začali pohrávat už loni. „Chtěli jsme najít nadčasovou regionální identitu, která kraj nejlépe vystihuje,“ vysvětlil hejtman Radim Holiš. V květnu pak krajští radní vyhlásili soutěž, v níž uspěla zlínská kreativní agentura Little Greta.

A její výsledný návrh vzbudil velkou pozornost. Je totiž hodně odvážný. Typický čtverec sice zůstal, ale stal se dominantním a překrývá část textu. Žluto-modrou kombinaci vystřídala žlutá (či bílá) a černá.

„Naše agentura ve Zlínském kraji vznikla, proto víme, že to není odstrčený region na periferii. Historicky je v něm živý tvůrčí duch, i dnes jsou zde velice silné kreativní průmysly,“ uvedl Tomáš Nedvěd, kreativní ředitel Little Greta.

„Díky síle myšlenky a lidské kreativity jsme krajem bez hranic, protože slovy klasika, co chceme, můžeme. To vše zrcadlí nová – a poměrně neortodoxní – vizuální identita.“

Změnu vizuálu hejtmanství řešili na svém jednání i krajští zastupitelé, kteří jej viděli poprvé. A reakce byly různé. „V duchu Murphyho zákona se potvrdilo, že každá změna je k horšímu,“ poznamenal koaliční zastupitel Richard Kreml (Zelení, zvolený za ČSSD). „Z mého laického pohledu je to strašné.“

Bývalý hejtman za ČSSD Stanislav Mišák upozornil, že v přírodě je variace žluté a černé výstražnou barvou. Symbolizuje živočichy, kteří mohou ublížit. „Je to nejhorší možná kombinace. Navíc je to zbytečné, po změně loga nebyla poptávka. Jako kraj máme jiné starosti,“ vzkázal Mišák.

Zeptejte se veřejnosti, vyzývá bývalý hejtman

Opoziční zastupitel Milan Plesar (STAN) naopak tak kritický nebyl.

„Nejdřív se mi to nelíbilo, ale čím víc se na něj dívám, tak se mi začíná líbit. Proč nebýt odvážný?“ řekl.

Předchozí hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL) vyzval radní, aby se nejdříve zeptali veřejnosti na její názor a až potom případně logo změnili. Nejen jeho zajímalo, jaké budou náklady spojené s přejmenováním a proč se k tomu kraj odhodlal.

„Na tvorbu nové regionální a vizuální identity Zlínský kraj vynaložil necelých 500 tisíc korun. V další etapě je aktivace značky, která vyjde na 1,3 milionu korun,“ reagovala mluvčí kraje Soňa Ličková. Z celkové částky 1,8 milionu korun pokryje milion korun dotace z EU.

„Chceme vystoupit z komfortní zóny a ukázat, že jsme sebevědomý kraj bez hranic, který si takové logo může dovolit,“ uvedl pro MF DNES Lubomír Traub, náměstek hejtmana odpovědný za strategický rozvoj. „Je dobře, že to mezi lidmi i politiky vyvolává emoci.“

Vedení kraje dává za vzor Ostravu

Původní krajské logo pochází z roku 2003 a podle Trauba už současným potřebám nevyhovuje.

„Lidé dnes taky nepracují s dvacet let starými mobily. Rebranding je ve firmách běžný a chceme mít nadčasové logo,“ podotkl a připomněl změnu loga Ostravy v roce 2008, kdy název města doprovodily tři vykřičníky.

„Strhl se kvůli tomu velký humbuk, ale dnes už to k Ostravě neodmyslitelně patří. Věřím, že stejné to bude i u nás,“ podotkl Traub.

A proč žluto-černá? „Nechtěli jsme mít stejnou kombinaci jako má město Zlín a většina dalších hejtmanství používá modrou. Budeme tak odlišní,“ sdělil náměstek.

Hejtman Holiš na kritiku reagoval žádostí, aby lidé na sebe nové logo „nechali působit“. „Mně se ze začátku taky nelíbilo, že nejde přečíst celý nápis Zlínský. Ale pak jsem si řekl: proč ne? Každý bude přemýšlet, co tím autor myslel,“ uvažuje Holiš. „Dnešní znak Zlínského kraje navíc nikdo nezná, lidé s ním nejsou identifikováni.“

Kraj představí veřejnosti novou vizuální identitu v květnu, promítne se i do podoby log jeho příspěvkových organizací.