Nebezpečné severočeské silnice čekají na úpravu, brzy budou jen některé

  8:01aktualizováno  8:01
Připojení Děčína na D8, dokončení D7 Chomutov - Praha, obchvat Bíliny či spojení Děčína přes Benešov nad Ploučnicí na Českou Lípu. Stavbu a dokončení těchto úseků netrpělivě vyhlíží dopravní policie. Bez nich totiž na přeplněných silnicích vznikají kolony, nebezpečné situace i tragické nehody.

Současný hustý provoz na D7 ve směru z Prahy na Chomutov. | foto: Filip Jirásek

„Tyto uzly jsou pro dopravu důležité, na stávajících silnicích se kupí problémy v dopravě i nehody,“ řekl šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák. Jen některé z nich se v brzké době dočkají úpravy.

Opravy do konce roku

Celkem 550 milionů korun budou do konce roku stát opravy 29 úseků silnic první třídy v kraji. Rekonstruovat se bude například úsek Dolní Zálezly – Vaňov, Žalany – Bořislav, Most – Komořany nebo Cínovec – Dubí. Na sedmi úsecích se již pracuje a na dalších dvaadvaceti začne, aby bylo všechny hotové do konce roku.

„Ministerstvo dopravy nám všechny finance poskytlo a můžeme s nimi počítat. A v příštím roce půjde na opravy silnic také kolem jedné miliardy korun. Loni poprvé to bylo 950 milionů, v předchozích letech bylo na opravy uvolňováno každoročně 330 až 350 milionů,“ řekl ředitel chomutovské správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Vidimský. Ani jeden úsek nebude kvůli plánované obnově uzavřen a řidiči nebudou muset na objízdné trasy. Doprava bude řízena semafory.

Potíže ovšem nastaly při budování kruhové křižovatky v Přestanově u Ústí, která protíná frekventované silnice I/13 a II/253. Při stavbě bylo objeveno zcela nečekané podloží a odborníci nyní řeší, o kolik se vše prodraží a co dál. Termín dokončení křižovatky tak nelze odhadnout.

Největší naději na dokončení má dálnice D7 od Chomutova do Prahy.

Nyní se rozšiřuje úsek Postoloprty-Bítozeves, který silničáři otevřou v příštím roce. To má začít i rozšíření obchvatu u Panenského Týnce, který je stejně jako v případě Loun postavený delší dobu pouze v půlprofilu.

Dostavbou zbývajících dvou pruhů vznikne plnohodnotná dálnice.

„O rok později začneme stavět u Chlumčan i obchvat Loun,“ uvedl Petr Vacek, vedoucí úseku výstavby chomutovské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Celá autostráda má být hotová v roce 2023. „Stát má 10 miliard korun,“ sdělil ředitel správy Martin Vidimský.

Jedenáct let už je schválená stavba obchvatu Bíliny, kde zatím řidiče každý pracovní den čekají kolony při průjezdu městem.

„Je to velký špunt a brzda dopravy na frekventované silnici I/13, kde se až do Bíliny i daleko za ní jezdí po čtyřpruhu,“ upozornil šéf krajské dopravky.

Ve hře varianta za sedm miliard

Problém v Bílině je, že se posuzovalo několik variant. Jako poslední ta s názvem X, která počítá s tunelem. Jenže trasa by stála sedm miliard korun (psali jsme o tom zde).

„Podle ministerstva dopravy máme tuto variantu dopracovat, protože je nejvhodnější a stojí za ní i město. Jiné varianty už nebudeme hledat. Ale je to komplikovaná trasa s estakádou přes Bílinu, jež se zahloubí pod zem u nádraží. A dostat se musíme s cenou na 5,5 miliardy korun,“ popsal Vacek.

Už na konci roku by měla být známa trasa a hotová posouzení o vlivu na životní prostředí (EIA) u tras, kudy se Děčín připojí na D8.

Ve hře je ta podél silnice I/13 z Děčína na Ústí, dodatečně Děčínem dodaná „Zelená varianta“ u Malšovic a dvě trasy podél Chrochvického potoka, kde už v roce 1914 ujel z vrchu Chmelík obří sesuv.

„Je to největší sesuvné území v zemi. Aktivní sesuvy byly v okolí plánované stavby zaznamenány také například v roce 1898 nebo v 80. letech 20. století,“ řekl Petr Kycl z České geologické služby.

Problém sesuvných území

Geologové už na místě dělají průzkumné vrty. Ty pod vrchem Výrovna odhalily, že sesuvy zde dosahují šířky kolem 17 metrů. Z dosavadních měření nebyl zatím prokázán pohyb po smykové ploše.

„Stavět se dá kdekoli, vše je pouze otázka peněz a dobré přípravy. Sesuvná území je nutné překlenout například mohutnou estakádou, nikoli v násypu, či dokonce odřezu. Jako geolog a občan Děčína bych vybral Labskou variantu podél silnice I/13,“ řekl geolog Kycl.

Přestože původně ŘSD „Zelenou variantu“ již vyřadilo, nyní se opět posuzuje.

Nejdéle budou řidiči čekat na vyřešení problémů na silnici II/262 od Děčína přes Benešov nad Ploučnicí dál na Českou Lípu, kudy denně jezdí stovky nákladních aut a kamionů.

„A ty sem nepatří. Je nutné překlenout údolí Ploučnice a postavit Malušickou spojku na Nový Bor. Přirozená trasa pro kamiony je stavěná přes Prácheň, ale jsou tam prudká stoupání, školy na silnici mají přechody a v České Kamenici je nepříjemná zatáčka a mostek, jenž za chvíli kamiony neunese,“ posteskl si Ušák.

U této trasy se nyní zvažuje o stavbě Folknářské spojky v Děčíně a pak dál na Malušickou. „Trasa vede v chráněné krajinné oblasti i složitým, sesuvným geologickým územím. Příprava bude složitá. Odhaduji, že než bude hotovo, bude to trvat 20 i 30 let,“ přiblížil Vacek.

Nejčtenější

Policie vyšetřuje znásilnění dívky u Terezína, podezřelým je cizinec

Neosvětlená cesta od zastávky autobusu ke kolejím Hvězda. Právě tady často...

Litoměřičtí policisté vyšetřují případ znásilnění, které se stalo v úterý kolem poledne na poli u severočeské obce...

Obviněný ze znásilnění dívky neúspěšně žádal o azyl v Německu, je ve vazbě

Cizinec, který je podezřelý ze znásilnění 16leté dívky v Terezíně. (20. června...

Cizinec, kterého policie obvinila z úterního znásilnění 16leté dívky u Litoměřic, v minulosti neúspěšně žádal o azyl v...

Plastové jednorázové kelímky může nahradit porcelánová novinka z Dubí

Ředitel dubské porcelánky Vladimír Feix vyzdvihuje kromě opakovaného použití...

V reakci na novou směrnici Evropské unie zakazující plastové výrobky na jedno použití přišla porcelánka z Dubí s novým...

Valach k Pirátům: Díky, že jste nemocného syna připravili skoro o milion

Chomutovský Juraj Valach ve speciálních dresech, v nichž Piráti nastoupili...

Jeho osud je už beztak pohnutý, kvůli působení v hokejovém týmu Pirátů Chomutov ještě pohnutější. „Děkuji vedení...

KOMENTÁŘ: Nadějné hokejové jaro skončilo. Udeřila trudná realita

Český trenér Miloš Říha uděluje pokyny v utkání proti Rusku.

Než ve víkendovém draftu do NHL zaznělo první české jméno, kluby z nejkvalitnější, nejmodernější a nejslavnější...

Další z rubriky

V Bílině ani po tři čtvrtě roce nevědí, zda jsou výsledky voleb platné

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...

Od loňských komunálních voleb uplynulo už bezmála tři čtvrtě roku a v Bílině na Teplicku přesto pořád nevědí, jestli...

V Litoměřicích nakrátko vystaví nejstarší českou listinu z roku 1057

Zakládací listina litoměřické kapituly sv. Štěpána datovaná k roku 1057

Jen velmi krátce bude v litoměřickém státním oblastním archivu k vidění nejstarší dochovaný originál písemného...

Denně ušiju i 10 plyšáků, říká vězeň s doživotním trestem za dvě vraždy

Věznice Bělušice. Vězeň Robert šije hračky pro děti, denně nad šitím stráví asi...

Poprvé někoho obdarovat a nikoliv jen brát. I to zažívá stále více odsouzených ve věznicích během charitativních...

Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek
Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek

V Česku klesá počet porodů císařským řezem a také dětí s nízkou porodní váhou. Tyto informace zazněly na tiskové konferenci věnované perinatální péči v ČR. Příznivé zprávy souvisí s nižším počtem vícečetných těhotenství i dobré perinatální péči.

Najdete na iDNES.cz