Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu...

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013. | foto: Roman Čmelík

Stát žaluje kvůli sesuvu na D8 provozovatele lomu, požaduje miliardu korun

  • 35
Stát podal žalobu na majitele lomu Dobkovičky, jehož činnost podle něj v červnu 2013 způsobila sesuv masivu zeminy na rozestavěnou část dálnice D8. V pondělí to oznámil ministr dopravy Dan Ťok. Majitel lomu jakoukoliv odpovědnost odmítá.

Za stát podaly žaloby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), sesutý svah totiž poškodil jak autostrádu, tak část přilehlé železniční trati z Chotiměře do Teplic. Státní organizace vyčíslily škodu na miliardu korun, které bude stát vymáhat po majiteli lomu.

Ministr dopravy Dan Ťok v pondělí uvedl, že chce docílit toho, aby lom ukončil činnost, a do budoucna tak stavbu D8 neohrožoval. Podle ministra platí, že poslední chybějící úsek D8 by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku.

Firma Kámen Zbraslav, které kamenolom Dobkovičky patří, vinu odmítá a platit nehodlá. Už v pátek přitom dostala výzvy od advokátních kanceláří ŘSD a SŽDC na úhradu škody. Zatím ovšem bez doložení jakýchkoliv znaleckých posudků nebo výše škody.

Jiné posudky odpovědnost majitele lomu vyvrací

„Posudek, na nějž se odvolává ministerstvo dopravy, nemáme k dispozici, nemůžeme ho v tuto chvíli oponovat. Ovšem posudky, které má k dispozici klient, jednoznačně jeho odpovědnost vyvracejí,“ řekl právní zástupce společnosti Petr Sedláček.

Zda by případná miliardová sankce mohla firmu zlikvidovat, odmítl Sedláček komentovat. „Provozní činnost firmy je kryta pojistkou. Ale uvažovat o úhradě miliardy v době, kdy znalecké posudky firmy jednoznačně svědčí o opaku, je předčasné. Je to asi otázka budoucího soudního sporu,“ přiblížil advokát.

Ve své podstatě Kámen Zbraslav říká to samé, co od samého začátku tvrdili ekologové Děti země. Tedy že tento úsek dálnice vede přes sesuvné území a měl se zde stavět tunel. „Lom je tam sto let, dálnice několik let. Těleso dálnice dokonce vede chráněným ložiskovým územím protiprávně. Toto území není zcela stabilní a nikdy nebude. To je nyní zřejmé,“ dodal Sedláček.

,