„Námi předložené dva znalecké posudky poukazují na to, jaké práce a kdy konkrétně byly provedené. Jsme přesvědčení, že rozsah stavebních prací byl větší, než stojí v obžalobě a dokazují tak nevinu obžalovaných,“ uvedl obhájce.
Tomáš Hofmann podle obžaloby připravil stát bezmála o 1,5 milionu korun fakturováním prací na dvou stavbách silnic, které nebyly provedené nebo byly udělané v menší kvalitě (psali jsme o tom zde). Obžalovaný je i stavbyvedoucí David Kanický. Oběma hrozí za podvod až osm let vězení. Vinu oba popírají. |
Protože ale písemné posudky soudkyni Haně Muritové nestačily, neboť obsahovaly procesní vady, budou oba znalci slyšeni osobně.
„Předpokládám, že slyšení těchto znalců bude posledním důkazem a budeme moci případ konečně ukončit vynesením rozsudku,“ uvedla Muritová. Další líčení proběhne v říjnu.
Posudky obhajoby mají zpochybnit závěry znaleckého posudku, o který opírá žalobu státní zastupitelství. Znalec Petr Júza v něm mimo jiné uvedl, že jeden z projektů vypadal více jako dětská malůvka, než odborně zpracovaný dokument.
Podvedl vlastní společnost, říká žalobkyně
Poukázal také na to, že při stavebních pracích byly použité jiné technologie, levnější materiál a že jejich rozsah byl mnohem menší, než stavební firma ve finále vyfakturovala.
Přesto chomutovské pracoviště Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) peníze vyplatilo. Projekty měl na starosti právě Hofmann. Podle žalobkyně tak podvedl vlastní společnost.
Neodvedené práce byly podle obžaloby zaplacené na silnici ve Střelné na Teplicku.
V době od 30. září do 16. října 2009 se tam rekonstruovaly mosty, jenže následně se musely opravit i objízdné trasy, které příliš zatížila doprava. Silnice opravovala firma Insky.
Podivných zakázek si všimlo ministerstvo
Druhý problém se týká opěrných zdí u silnice mezi Dubím a Cínovcem, které se opravovaly od 30. června do 14. srpna 2009.
Stavbu prováděla firma Trans-region-stav, jejímž stavby vedoucím je obžalovaný Kanický. S ním se měl Hofmann domluvit, že stavební práce papírově nadhodnotí. Policii na podivné zakázky upozornilo v roce 2011 ministerstvo dopravy vedené tehdy Vítem Bártou (blíže o tom zde).
Na lavici obžalovaných oba stanuli už na začátku února 2014. Následovalo několik líčení, během kterých byli vyslechnuti zaměstnanci ŘSD a stavebních firem.
V té době šéfoval severočeskému Ředitelství silnic a dálnic Renné Komínek, který i s náměstkem Hofmannem dostal vyhazov na základě údajných rozsáhlých nesrovnalostí v účetnictví.
K půlročnímu zdržení došlo na začátku letošního roku, kdy soudkyně odešla na stáž ke krajskému soudu.