Zprovoznění odbavovacího systému jistě udělalo radost jak vedení města, tak i dodavateli softwaru. Reakce cestujících ale už tak jednoznačné nebyly.
„Hej, on chce prachy! Mami, už se v trolejích platí,“ volal při nástupu do trolejbusu náctiletý syn na svou matku, která se zbytkem rodiny čeká na autobusové zastávce. „Platí se? Tak půjdeme pěšky,“ odpovídala synovi matka.
Na jiné zastávce nad opětovným placením v MHD mudroval muž středního věku. „Už to mohli nechat zadarmo jezdit pořád. V některých městech to funguje, třeba v Litoměřicích. Kamarád, který tam bydlí si to moc pochvaluje,“ řekl pan Rudolf.
Smířlivě moudrý postoj zastává seniorka, která trolejbusem jezdí na nákupy. „Platilo se dříve, bude se platit zase. Ani kuře zadarmo nehrabe,“ citovala známé přísloví paní Eva. „Hlavně, aby to jezdilo. Pěšky bych to neunesla,“ dodala.
Panu Jaroslavovi také placení nevadí, je ale nespokojen s tím, že na trolejbusech nefungují navigační tabule a čísla. „Jízda teplickou MHD je stále dobrodružstvím. Když se už začalo platit, mohli by dodělat i tohle. Zatím to ale vypadá jako digitální pravěk,“ rozčiloval se muž.
Systém nefungoval měsíc
Dopravu ve městě zajišťuje od Nového roku Městská doprava Teplice, celý leden cestovali lidé kvůli nefunkčnímu odbavovacímu systému zdarma, společnost Mikroelektronika dodala systém až 1. února.
„Co se týče odbavovacího systému, tak žádné problémy nejsou, odbavuje se, fungují i platby kartou. Dokonce i šoféři se s tím sžili dobře. Jsme na jednu stranu rádi, že to vyšlo na víkend, protože si to mohou všichni osahat. Uvidíme, jak to bude vypadat v pondělí, až bude ostrý provoz,“ doplnil Hadviga. Dodavatel se podle něj soustředil na oživení odbavovacího systému, za jehož nefunkčnost mu hrozí největší sankce. Jaká bude jejich výše nedokázal náměstek primátora odhadnout, vyčíslit je podle něj musí Ústecký kraj.
Zatímco odbavení funguje, mimo provoz zatím ve většině vozů zůstávají infopanely, které mají zobrazovat číslo linky a konečnou stanici. Fungují podle Hadvigy zhruba ve třetině vozů. „Mikroelektronika přislíbila, že zbytek zprovozní v příštím týdnu. U části trolejbusů ale museli něco objednávat, tam to slíbili do 14 dnů,“ řekl. Velká část ze čtyř desítek vozů MHD vozů tak stále musí jezdit s papírovými cedulemi s označením linky.
Městskou dopravu převzalo město
Teplice do loňského roku vlastnily jen vozy a trakční vedení a městskou hromadnou dopravu provozovala Arriva City, od Nového roku ji převzal městský dopravní podnik, jehož založení schválili zastupitelé v prosinci 2021. Cílem podle vedení města bylo zajistit lepší službu pro občany a mít i možnost podnik jako město ovlivňovat. Start nového dopravce ale provázely problémy způsobené zpožděním dodávky odbavovacího zařízení, které certifikaci odboru dopravy Krajského úřadu Ústeckého kraje získalo až ve čtvrtek.
Konec ostudy. V teplické MHD se po měsíci začne platit, věří primátor |
Nový odbavovací systém akceptuje hotovost, platební karty, čipové karty DÚK i aplikaci DÚKapka. „Došlo k celkovému zpoždění pěti týdnů, což je nám velmi líto. Zároveň jsme ale se zákazníkem o všem komunikovali a intenzivně pracovali na tom, aby projekt mohl být spuštěn co nejdříve. Nad rámec objednaného zařízení jsme dodali softwarové vybavení pracovišť předprodeje, a to včetně čteček bezkontaktních čipových karet. Zároveň s tím jsme také proškolili obsluhu,“ uvedl generální ředitel Mikroelektroniky Michal Satrapa.