Nezvládnuté úsilí vedení města a soukromé firmy Mikroelektronika o zprovoznění vlastní bezproblémové městské hromadné dopravy vnímá řada obyvatel jako legrační, systém je nefunkční od nového roku.
„Včera měla proběhnout certifikace. Dodavatel softwaru, firma Mikroelektronika, slíbil, že na Ústecký kraj pošle vzory jízdenek. Poslali to, ale bylo to špatně. Upravili sice to, co předtím nefungovalo, ale zase změnili, co už měli schválené, takže certifikace opět nemohla proběhnout. Už nevím, co na to mám říci. Bez krajské certifikace placení jízdného nemůžeme spustit,“ řekl Tomáš Hadviga (ANO), náměstek primátora Teplic, který má na starosti městskou hromadnou dopravu.
Kvůli chybnému softwaru je MHD zdarma. Firma odmítla testování, zaráží Teplice |
Na jednání s dodavatelem si zástupci města (vládne ODS a ANO) stěžují už od chvíle, kdy se po Novém roce měl nový systém rozjet. „Když dodavatel není schopen s krajem dojednat certifikaci, tak už opravdu nevím, co si o tom myslet. Když něco opraví a něco jiného, co už fungovalo, zase rozhodí, tak je to s nimi opravdu těžko řešitelné,“ dodává Hadviga.
Výkonný ředitel společnosti Mikroelektronika Michal Satrapa předpokládá, že systém bude spuštěn v řádu jednotek dnů. „Tvrdě jsme pracovali na tom, aby projekt byl spuštěn co nejdříve. Počátkem roku byla dokončena montáž odbavovacího systému do všech vozidel, předali jsme back office a proškolili všechny pracovníky. 18. ledna jsme pak zákazníkovi předali celý odbavovací systém. Ten byl přezkoušen, odsouhlasen, ale bohužel s drobnými výhradami, na kterých teď pracujeme. Spuštění systému předpokládáme v řádu jednotek dnů,“ říká Satrapa.
Primátor Teplic Jiří Štábl (ANO) má ale za to, že dodavatel nasazení nového systému v Teplicích podcenil. „Náměstek, který má MHD ve své působnosti, je s dodavatelem v denním kontaktu a zároveň řeší celou situaci se zástupci kraje. V první řadě mě velmi překvapil přístup dodavatele odbavovacího systému, který dle mého názoru naprosto podcenil nasazení nového systému v naší MHD. Celá věc bude samozřejmě řešena s našimi právníky. Nicméně je potřeba říci, že MHD vypravuje vozy, tedy funguje, a cestující mají možnost naši dopravu využívat. V tomto směru nejsou nijak dotčeni,“ říká primátor Teplic Jiří Štábl (ANO).
Fraška, smějí se situaci lidé
Tepličané nyní sice za jízdu v MHD ušetří, protože neplatí, ale situaci řada z nich vnímá velmi negativně.
Věc kritizuje i opozice. „Je to velká ostuda města. To, co jsem zaznamenal mezi občany, je, že to vnímají jako frašku a že se tomu opravdu smějí,“ říká opoziční zastupitel Jakub Mráček (Volba pro Teplice).
„Je to skutečně tragikomické. Z pohledu zastupitele, který má dbát na dobré služby pro občany a odpovědné hospodaření, se mi zdá, že se tu město uvedlo nejen jako špatný hospodář, ale jako neschopný organizátor služeb pro občany,“ kritizuje opoziční zastupitel stále nefungující placení v systému městské hromadné dopravy.
Podle Mráčka je na vině nejen problém s dodavatelem, ale také neschopnost na straně objednatele, tedy města. „Chápu, že zakládání podniku a převádění agend je samozřejmě velká práce, to nechci snižovat. Ale na druhou stranu, právě od toho si město najímalo profesionální manažery, aby tuto práci zvládli. Pokud tato práce není odvedena dobře, je někde chyba. Já například nevidím, že by dobře odváděly svou práci kontrolní mechanizmy, které se včas přesvědčí, že vše funguje správně,“ podotýká opoziční zastupitel.
Na druhou stranu Mráček chápe, že tu svou roli může hrát smůla. „Že dodavatel selže, někdo je nemocný nebo má dovolenou, to se samozřejmě běžně děje, ale manažer je ten, kdo s tím má počítat a řešit to,“ dodává zastupitel.
Teplice založí vlastní dopravní podnik. Chceme lepší MHD, zní z radnice |
Další věc, kterou Mráček na nefungujícím systému kritizuje, je nevyužití současné mimořádné situace ke sběru dat o bezplatné přepravě. „Když nyní jezdí lidé zadarmo, což je mimochodem časté téma komunálních voleb a diskusí o efektní politice, by bylo dobré toho využít a sbírat o tom nějaká data. Například: Jezdí trolejbusy více lidí, když jsou zadarmo? Kterými spoji jezdí více lidí? Ale nevím o tom že by se takováto analytická práce, která by mohla vést k lepšímu rozhodování, dělala,“ konstatuje zastupitel.