Cestující v ústecké MHD.

Cestující v ústecké MHD. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

V MHD si od ledna připlatí na Mostecku, jiná města zvýšení cen nehlásí

  • 5
Cestující v Mostě a Litvínově si od Nového roku připlatí za jízdné v městské hromadné dopravě. Na vině jsou mimo jiné stále rostoucí ceny energií. Ostatní města v Ústeckém kraji, kde jezdí MHD, o zdražení jízdného zatím buď neuvažují, nebo to už udělala v průběhu letoška.

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova navýší cenu základní jízdenky o tři koruny ze 17 na 20 korun.

„Od roku 2009 se na ceny nesáhlo. Vstupy, jako jsou energie či náklady na mzdy, rostou. Zvýšení však není dramatické, obecně je kolem dvaceti procent,“ uvedl náměstek mosteckého primátora Marek Hrvol (ProMOST) s tím, že výše ceny ročního kuponu však bude stále stejná, tedy čtyři tisíce korun.

V platnosti zůstává také zvýhodněné jízdné pro mládež či seniory. Most předpokládá, že na tyto skupiny bude příští rok doplácet o téměř o dva miliony víc než dosud. Celkově má pro dopravní podnik v chystaném návrhu rozpočtu pro příští rok vyčleněných 125 milionů.

V Chomutově a Děčíně došlo k navýšení jízdného již v průběhu roku. Za růstem stála dlouholetá stagnace cen, ale i propad počtu cestujících kvůli koronavirové epidemii. Dopravní podnik města Chomutova a Jirkova měnil tarify po 11 letech od 1. dubna. Základní jízdné vyjde na 19 korun.

V Děčíně vzrostly ceny v létě. „Dopravní podnik města Děčína zdražoval jízdné od července. Hotovostní platba se zvýšila o dvě koruny z 20 na 22 korun, při elektronické platbě pak o tři koruny z 15 na 18 korun,“ upřesnil mluvčí děčínského magistrátu Luděk Stínil.

Dráž vyjde doprava i městskou pokladnu, v připravovaném rozpočtu na příští rok je na ni zatím vyčleněných 85 milionů, na letošek to bylo 82 milionů. Původně letošní rozpočet počítal ale jen se 70 miliony.

Zatímco v roce 2019 utržil děčínský dopravní podnik přes 33 milionů korun a přepravil 5,6 milionu cestujících, loni to bylo pouze 3,7 milionu platících cestujících. Roční tržba se propadla na 22,4 milionu korun. Počet cestujících se začal navyšovat až od letošního září, přesto zatím nedosáhl úrovně počtu cestujících před epidemií.

V Ústí se teprve uvidí

Jak do ceny jízdného zasáhnou rostoucí náklady na energie, teprve uvidí v krajském městě. Cena základních tarifů se tady měnila naposledy na začátku roku 2020 a jízdné momentálně vyjde na 20 korun.

Pro dopravní podnik však nakupuje posledních několik let energii město, které se před časem rozhodlo takto zastřešit všechny své příspěvkové organizace. Letos ovšem při nákupu elektrické energie na burze zaspalo a v září nakupovalo za podstatně vyšší ceny, než mohlo jen o několik měsíců dříve. Na jaře byla cena za megawatthodinu kolem 1 600 korun a město má vysoutěženou cenu například ve vysokém tarifu za 2 300 korun.

Zvýšení nákladů na provoz se dá proto předpokládat hlavně u trolejbusové dopravy. Rozdíl nákladů pak bude podnik požadovat po svém zřizovateli. „Budeme žádat město o kompenzaci prokazatelné ztráty,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Jana Dvořáková.

I v sousedních Teplicích zůstává částka jízdného ve stejné výši. Městskou dopravu zde zajišťuje soukromá společnost Arriva. Případný rozdíl v prokazatelných nákladech pak bude muset požadovat po městě.

Hlavní změny však teplickou městskou dopravu čekají za dva roky. Od roku 2024 by měla začít fungovat dopravní společnost, jejímž zřizovatelem bude po třiceti letech opět přímo město.

Navyšování cen nechystá ani Dopravní společnost Ústeckého kraje, která zajišťuje spojení v rámci celého kraje. „K úpravám ceny jízdného dochází v pravidelných intervalech a vždy s ohledem na aktuální situaci a inflaci. Další úprava by měla nastat v roce 2023,“ doplnila krajská mluvčí Magdalena Fraňková.