Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jízda v závodním trucku na vlastní žaludek. Ten byl naruby, pilot v pohodě

  15:39
Jak se cítí člověk v závodním trucku, který to na okruhu "vytáhne" až na 160 kilometrů v hodině? Počítejte s "žaludečními potížemi", jak se o tom na mosteckém okruhu přesvědčil redaktor MF DNES. Mohl se projet ve stroji, který má spotřebu zhruba sto litrů paliva na sto kilometrů.

"Do toho přece nepolezu!" říkám si v duchu, když se ozve řev motoru v zatáčce a následně prosviští po rovince závodní tahač.

Za pět minut už mne mechanici poutají do sedadla spolujezdce. Pevně utahují pásy a pilot trucku, Švýcar Markus Boesiger, ukazuje na helmu. Tu si nasazují sám, ale zapíná mi ji opět mechanik.

S upevněním helmy musel pomoct technik.

S upevněním helmy musel pomoct technik.

Pak zabouchne dveře a rozjíždíme. Chvíli mi připadá, že na dráze spíš poskakujeme. "Asi to auto není stavěné na nízké otáčky a malou rychlost," říkám si v duchu coby laik.

Pak už nepřemýšlím vůbec. Boesiger prudce zrychluje, vzápětí brzdí před dvojitou zatáčkou. A zase přidává plyn. Ze svého těla vnímám jen žaludek. Hledá si nové místo pod levými žebry, pak pod pravými, načež se někam vzdálí. Nebo aspoň o sobě nedává vědět.

V kabině trpí redaktor MF DNES.

V kabině trpí redaktor MF DNES.

Hlava s těžkou helmou se kývá, jak nařizuje odstředivá síla v zatáčkách. Nohu mám zapřenou o rám auta a ruce svírají pásy, jimiž jsem připoutaný. Jinde se chytit ani nemohu.

Kdy přijde to pomalejší kolo?

Matně si vzpomínám, že v boxech jsem slyšel nějaké řeči o pomalejších a rychlejších kolech, a tak si říkám, že třeba to pomalejší kolo teprve přijde, že mi Boesiger zatím ukazuje, co umí.

Najíždíme do druhého kola a já poznávám, že pomalou jízdou bylo myšleno to předtím. A že Boesiger si asi nechal nějaké triky v rukávu.

Doplnění paliva a výměna mokrých pneumatik za suché.

Doplnění paliva a výměna mokrých pneumatik za suché.

Kupodivu si ale uvědomuji, že jízda není nepříjemná, jak jsem si myslel. Už jsem si trochu zvykl a konečně se mohu po kabině rozhlédnout.

Trochu mne zklamala - je to pracovní prostředí, všude čouhají nějaké dráty. Na Boesigera příliš nevidím, hlavu v helmě mi zakrývá rám zpevňující kabinu.

Zato Švýcarovy ruce vidím dobře a žasnu: řídí naprosto v klidu, přestože se mnou to pořád hází. Bez známek vzrušení řadí a točí volantem, přestože skáčeme přes hrboly v zatáčkách.

Napadá mne, že takhle v klidu řídím taky - ale jen svoje osobní auto, a to když jedu osmdesátkou po prázdné rovné silnici. "Jo, to je přesný postřeh. Marcus je pořád takový," směje se později mému přirovnání elektroinženýr stáje MKR, za niž Boesiger jezdí, Bedřich Frieser.

Klidné otáčení volantem vysvětluje jednak zkušenostmi pilota, jednak posilovačem řízení. "Je asi dvakrát silnější než u normálních náklaďáků," dodává inženýr.

Konečně cíl. Nebo že by ne?

Třetí z plánových okruhů si zpočátku vyloženě užívám. Ale zhruba v polovině trati na mne doléhá únava. Stíhám sice už dokonce i číst reklamy nad závodním okruhem, ale neustálé napětí a natřásání vyvolává pocit, že je to fajn, ale už to stačí.

Zážitků mám dost. A s úlevou si říkám: dobře, že je konec.

Boesiger má jiný názor. Evidentně si za volantem užívá. Vjíždíme do čtvtého kola.

"Řekli mu vůbec, že jedeme jen třikrát?" přemýšlím ve chvíli, kdy cítím, jak nám zadek auta ujíždí v zatáčce do strany a vzápětí se vyrovnané auto zase řítí do zatáčky.

Naštěstí brzy klesají otáčky a za pár vteřin pilot míří do boxů. Probírám svoje pocity. I z jejich množství a intenzity jsem unavený. Ale také překvapivě potěšený. Cítím, že se usmívám.

Divoká jízda skončila.

Divoká jízda skončila.

Zastavujeme, aby mě mechanici odpoutali. Sundavám helmu a otočím se na Marcuse Boesigera - smějeme se na sebe a ukážeme si vztyčený palec, že jako dobrý. Asi oceňuje, že jsem jeho jízdu přežil. Já tím chválím jeho mistrovství.

"Zajeli jste spolu okruh za 2:04,64, těsně nad dvě minuty. To je na úrovni nejrychlejších kol v závodě," studuje Frieser později údaje z počítače.

A přidává další zajímavá čísla. Motor má objem 12,8 litru, výkon 1100 koní. Nejvyšší rychlost je 160 kilometrů v hodině - ale to jen proto, že to nařizují předpisy automobilové federace a hlídá omezovač rychlosti.

A spotřebu? "No, nevím přesně, ale asi to bude sto na sto. Tedy zhruba sto litrů na sto kilometrů," říká Frieser.

Závod za 30 tisíc euro

Závodní trucky mají speciální stavbu kabiny i podvozku, aby na trati lépe seděly. Motor je ale kupodivu původně sériový. I když částečně upravený mechaniky z renaultu, aby podával vyšší výkon.

Evropský šampionát trucků jezdí v letošní sezóně dvě české stáje. Obě jsou ze severních Čech, z Roudnicka. MKR Technology je v seriálu prvním rokem. Markus Boesiger v jejích barvách je zatím třetí.

Truck na mosteckém okruhu.

Truck na mosteckém okruhu.

"Jedno auto na jeden závodní víkend stojí asi 30 tisíc euro. Celá sezona nás vyjde zhruba na půldruhého milionu eur. Ale záleží, kolik se musí po každém závodě měnit třeba plastů," řekl majitel stáje Mario Kress.

Jízda v závodním trucku byla skutečným zážitkem. Netvrdím, že je ze mne fanda motosportu. Ale Markus Boesiger má jistotu, že jeho fanouškem jsem se stal určitě.

  • Nejčtenější

Rasový motiv, řekl žalobce o bitce v Dubí. Čtyřem obžalovaným navrhl vězení

22. dubna 2024  9:33,  aktualizováno  14:45

U teplického okresního soudu zazněly závěrečné řeči v případu napadení mladého muže na koupališti v...

Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení

23. dubna 2024  10:45,  aktualizováno  11:41

Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena neuhlídala dvě děti, obě se utopily. Se žalobcem se dohodla na podmínce

25. dubna 2024  11:30

S podmíněným trestem odešla od soudu žena, která loni v létě neuhlídala na koupališti v Klučku u...

Lidé vyhráli. Lithium se patrně bude zpracovávat na Chomutovsku, ne u Teplic

24. dubna 2024  18:29

Lidé, kteří protestovali proti zpracování lithia v lokalitě Újezdeček u Košťan na Teplicku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34,  aktualizováno  14:11

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

Na horské dráze do finále. Karvinští házenkáři vyřadili Lovosice po rozstřelu

27. dubna 2024  22:22,  aktualizováno  28.4

Zvraty jako v argentinské telenovele. Strhující čtvrtá bitva semifinále play off poslala házenkáře...

Mostecké házenkářky v úvodním semifinále porazily Písek

27. dubna 2024  17:29

Mostecké házenkářky vstoupily do semifinále českého play off interligy vítězstvím. Úřadující...

Evropská šance pro Teplice. Ve srandě to v kabině zazní, přiznává Trubač

27. dubna 2024  14:35

Léta se klepaly v nervácích o udržení, teď se prvoligové Teplice třesou na boj o poháry. Jejich...

Díra uzavřela lávku přes rušnou silnici, lidé riskují přebíháním mezi auty

27. dubna 2024  8:31

Lávka pro pěší přes hlavní tah I/13 v Bílině je uzavřená, nástup na ni se propadá do starých...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...