Ústí přišlo o raritu, provoz poslední akumulační lokomotivy na páru

  13:41aktualizováno  13:41
V Ústí nad Labem dojezdila modrá akumulační lokomotiva, které neodmyslitelně patřila k ústecké čtvrti Střekov. Pravidelně přejížděla přes běžnou silnici, která rozděluje areál podniku Setuza. Bylo to poslední místo v Česku, kde takový stroj jezdil v běžném provozu.

Lokomotivy od německé firmy RAW Meiningen Setuza koupila v roce 1988. | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Vlečku, po níž lokomotiva jezdila, začal obsluhovat nový dopravce," řekl Petr Špetlák, mluvčí firmy AWT, která vlečku provozovala. Firma lokomotivu jako nepotřebnou odstaví.

V Setuze sloužily akumulační lokomotivy dvě, druhá je nyní ve sbírce Zubrnické muzeální železnice. Od klasické parní lokomotivy se liší tím, že se v nich netopí uhlím, ale tankují páru podobně jako auta benzin.

Fotogalerie

Protože nepáchnou a nevypouští jiskry, jsou ideálním dopravním prostředkem do výbušných a potravinářských provozů. Ještě na konci 20. století akumulační parní lokomotivy fungovaly i v jiných závodech, hlavně na severu Čech a na Ostravsku.

Průkopnické pokusy s bezohňovými parními lokomotivami se odehrávaly už v druhé polovině 19. století a v počátcích se využívaly hlavně při stavbě tunelů, aby nezamořovaly složitě větratelná staveniště. Schichtovy závody, později Setuza, začaly tento způsob přepravy vagonů uvnitř podniku využívat před druhou světovou válkou.

Původní stroj z roku 1929 mohli lidé na podnikové vlečce vidět v provozu ještě v polovině osmdesátých let. Spolu s parním veteránem tu jezdily i akumulační lokomotivy ČKD z 50. let.

Stroje byly nejmladší v Česku

Všechny tyto staré stroje však podnik vyřadil v roce 1988, kdy koupil dvě zbrusu nové lokomotivy od německé firmy RAW Meiningen. Vzhledem k následujícímu politickému vývoji to byly patrně poslední exempláře, které ve své historii východní Němci vyrobili.

Ovládání stroje je téměř stejné jako u běžné parní lokomotivy, chybí ale topeniště a z komínu se řine jen bělounká vodní pára. Princip pohonu je založený na tom, že teplota varu vody se zvyšuje s tlakem. Lokomotivy mají kotel naplněný ze dvou třetin vodou a zbytek je dotlakován párou.

Například při tlaku 16 barů stoupne bod varu vody na 200 stupňů Celsia a dokud neklesne tlak natolik, že bod varu dosáhne obvyklých 100 stupňů, vyrábí si lokomotiva páru sama z vody v kotli.

Lokomotivy jsou závislé na speciální čerpací stanici a mají relativně malý dojezd, proto se užívají jen pro vnitropodnikovou dopravu. Ústecká akumulačka ale v roce 2003 vyjela i na běžnou trať a dokonce vezla cestující.

Při své vůbec první jízdě mimo areál Setuzy táhla vagony osobního vlaku ze Střekova do Velkého Března, aby se otestoval její dojezd mezi tankováním páry. Cestu tam stroj zvládl, nazpátek už ne. Ujel asi 16 kilometrů.

Autor:

Nejčtenější

Dycky Most!, Litvinoff a další hlášky, které se mezi lidmi chytly

Martin Hofmann a Zdeněk Godla při setkání herců ze seriálu Most! ve zdejším...

Hláška Dycky Most! z populárního seriálu si získala velkou popularitu mezi lidmi. Je na propagačních předmětech, létá...

Uhelné Podkrušnohoří se promění v krajinu jezer a zásobárnu vody

Jezero Milada je hluboké až 24,7 metru, dlouhé 3,2 kilometru a široké 0,7...

V krajinu obřích jezer, z nichž tři budou mít rozlohu přes tisíc hektarů a budou sloužit jako strategická zásobárna...

Na kostele se nahnula hvězdice, při jejím sundávání se našla tajná schrána

Z kostela nejsvětější Trojice v obci Jiřetín pod Jedlovou museli hasiči sundat...

Nejdelší žebřík, který mají krajští hasiči k dispozici, museli využít tento týden v Jiřetíně pod Jedlovou. Hrozilo...

Jirkovští strážníci dostali kvůli chybě na mzdách milion navíc

peníze, ilustrace

Policie řeší případ neoprávněného vyplácení mezd městským strážníkům v Jirkově. Ti v letech 2015 až 2017 dostali navíc...

V celém Ústí i Trmicích přestanou od března vyplácet doplatky na bydlení

Dnes budovy využívá ústecký magistrát.

Ústecký magistrát vyhlásil bezdoplatkovou zónu na celém svém území i v blízkých Trmicích. To znamená, že místní lidé,...

Další z rubriky

Směna divadla a muzea vyvolává otazníky, zejména ohledně financování

Vedení Ústí a vedení kraje uvažují o směně dvou výrazných kulturních institucí...

Magistrát Ústí nad Labem se vrhá do zvláštní výměny. Známé a svými projekty proslulé ústecké muzeum by podle...

Nejvyšší soud zpřísnil Němci trest za pokus o vraždu české expřítelkyně

Obžalovaný Němec před Krajským soudem v Ústí nad Labem.

Nejvyšší soud v Brně zpřísnil trest muži z Německa za pokus o vraždu Češky. Místo osmi let si má odsedět devět roků....

V celém Ústí i Trmicích přestanou od března vyplácet doplatky na bydlení

Dnes budovy využívá ústecký magistrát.

Ústecký magistrát vyhlásil bezdoplatkovou zónu na celém svém území i v blízkých Trmicích. To znamená, že místní lidé,...

Najdete na iDNES.cz