Úterý 28. ledna 2020, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. ledna 2020 Otýlie

Ústí přišlo o raritu, provoz poslední akumulační lokomotivy na páru

  13:41aktualizováno  13:41
V Ústí nad Labem dojezdila modrá akumulační lokomotiva, které neodmyslitelně patřila k ústecké čtvrti Střekov. Pravidelně přejížděla přes běžnou silnici, která rozděluje areál podniku Setuza. Bylo to poslední místo v Česku, kde takový stroj jezdil v běžném provozu.

Lokomotivy od německé firmy RAW Meiningen Setuza koupila v roce 1988. | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Vlečku, po níž lokomotiva jezdila, začal obsluhovat nový dopravce," řekl Petr Špetlák, mluvčí firmy AWT, která vlečku provozovala. Firma lokomotivu jako nepotřebnou odstaví.

V Setuze sloužily akumulační lokomotivy dvě, druhá je nyní ve sbírce Zubrnické muzeální železnice. Od klasické parní lokomotivy se liší tím, že se v nich netopí uhlím, ale tankují páru podobně jako auta benzin.

Fotogalerie

Protože nepáchnou a nevypouští jiskry, jsou ideálním dopravním prostředkem do výbušných a potravinářských provozů. Ještě na konci 20. století akumulační parní lokomotivy fungovaly i v jiných závodech, hlavně na severu Čech a na Ostravsku.

Průkopnické pokusy s bezohňovými parními lokomotivami se odehrávaly už v druhé polovině 19. století a v počátcích se využívaly hlavně při stavbě tunelů, aby nezamořovaly složitě větratelná staveniště. Schichtovy závody, později Setuza, začaly tento způsob přepravy vagonů uvnitř podniku využívat před druhou světovou válkou.

Původní stroj z roku 1929 mohli lidé na podnikové vlečce vidět v provozu ještě v polovině osmdesátých let. Spolu s parním veteránem tu jezdily i akumulační lokomotivy ČKD z 50. let.

Stroje byly nejmladší v Česku

Všechny tyto staré stroje však podnik vyřadil v roce 1988, kdy koupil dvě zbrusu nové lokomotivy od německé firmy RAW Meiningen. Vzhledem k následujícímu politickému vývoji to byly patrně poslední exempláře, které ve své historii východní Němci vyrobili.

Ovládání stroje je téměř stejné jako u běžné parní lokomotivy, chybí ale topeniště a z komínu se řine jen bělounká vodní pára. Princip pohonu je založený na tom, že teplota varu vody se zvyšuje s tlakem. Lokomotivy mají kotel naplněný ze dvou třetin vodou a zbytek je dotlakován párou.

Například při tlaku 16 barů stoupne bod varu vody na 200 stupňů Celsia a dokud neklesne tlak natolik, že bod varu dosáhne obvyklých 100 stupňů, vyrábí si lokomotiva páru sama z vody v kotli.

Lokomotivy jsou závislé na speciální čerpací stanici a mají relativně malý dojezd, proto se užívají jen pro vnitropodnikovou dopravu. Ústecká akumulačka ale v roce 2003 vyjela i na běžnou trať a dokonce vezla cestující.

Při své vůbec první jízdě mimo areál Setuzy táhla vagony osobního vlaku ze Střekova do Velkého Března, aby se otestoval její dojezd mezi tankováním páry. Cestu tam stroj zvládl, nazpátek už ne. Ujel asi 16 kilometrů.

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Problémy ve škole budou, dokud se rodičům nesáhne na dávky, zní z Bíliny

Vedení i učitele základní školy Za Chlumem v Bílině, která se nachází v takzvané vyloučené lokalitě, trápí narůstající...

Prvorepublikový bunkr Němci zalili betonem, nyní ho nadšenci vybourávají

Tuny kamenů a betonu budou muset vybourat nadšenci z bunkru, který se nachází na výstavišti v Lounech a byl součástí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spartě se vrátil Dočkal a zdolala Ústí, Slavia znovu nevyhrála

Fotbalisté Sparty i Slavie hrají poslední přípravné zápasy v Praze před odletem na herní kempy. Sparťané se na Strahově...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Ústecká radnice zvažuje úvěr 350 milionů pro zoo, opozice sumu kritizuje

Ústecká zoo má naději na návrat mezi kvalitní zoologické zahrady sdružené v Evropské asociaci zoologických zahrad a...

Jedny z nejstarších varhan Ústecka chátrají, opravě může pomoci sbírka

Farníci se obávají o budoucnost varhan v kostele sv. Šimona a Judy v Mojžíři v Ústí nad Labem. Nástroj z roku 1850,...

Zastupitelé Ústeckého kraje uctili oběti z Vejprt i senátora Kuberu

Vyvěšením černé vlajky a minutou ticha uctili zastupitelé Ústeckého kraje památku předsedy Senátu, krajského...

Zoo v Děčíně zavřela kvůli ptačí chřipce pavilon, v Ústí a Chomutově čekají

Děčínská zoologická zahrada jako prevenci proti ptačí chřipce přemístila opeřence z volných prostor do uzavřených...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz