Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Ústí přišlo o raritu, provoz poslední akumulační lokomotivy na páru

  13:41
V Ústí nad Labem dojezdila modrá akumulační lokomotiva, které neodmyslitelně patřila k ústecké čtvrti Střekov. Pravidelně přejížděla přes běžnou silnici, která rozděluje areál podniku Setuza. Bylo to poslední místo v Česku, kde takový stroj jezdil v běžném provozu.

Lokomotivy od německé firmy RAW Meiningen Setuza koupila v roce 1988. | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Vlečku, po níž lokomotiva jezdila, začal obsluhovat nový dopravce," řekl Petr Špetlák, mluvčí firmy AWT, která vlečku provozovala. Firma lokomotivu jako nepotřebnou odstaví.

V Setuze sloužily akumulační lokomotivy dvě, druhá je nyní ve sbírce Zubrnické muzeální železnice. Od klasické parní lokomotivy se liší tím, že se v nich netopí uhlím, ale tankují páru podobně jako auta benzin.

Protože nepáchnou a nevypouští jiskry, jsou ideálním dopravním prostředkem do výbušných a potravinářských provozů. Ještě na konci 20. století akumulační parní lokomotivy fungovaly i v jiných závodech, hlavně na severu Čech a na Ostravsku.

Průkopnické pokusy s bezohňovými parními lokomotivami se odehrávaly už v druhé polovině 19. století a v počátcích se využívaly hlavně při stavbě tunelů, aby nezamořovaly složitě větratelná staveniště. Schichtovy závody, později Setuza, začaly tento způsob přepravy vagonů uvnitř podniku využívat před druhou světovou válkou.

Původní stroj z roku 1929 mohli lidé na podnikové vlečce vidět v provozu ještě v polovině osmdesátých let. Spolu s parním veteránem tu jezdily i akumulační lokomotivy ČKD z 50. let.

Stroje byly nejmladší v Česku

Všechny tyto staré stroje však podnik vyřadil v roce 1988, kdy koupil dvě zbrusu nové lokomotivy od německé firmy RAW Meiningen. Vzhledem k následujícímu politickému vývoji to byly patrně poslední exempláře, které ve své historii východní Němci vyrobili.

Ovládání stroje je téměř stejné jako u běžné parní lokomotivy, chybí ale topeniště a z komínu se řine jen bělounká vodní pára. Princip pohonu je založený na tom, že teplota varu vody se zvyšuje s tlakem. Lokomotivy mají kotel naplněný ze dvou třetin vodou a zbytek je dotlakován párou.

Například při tlaku 16 barů stoupne bod varu vody na 200 stupňů Celsia a dokud neklesne tlak natolik, že bod varu dosáhne obvyklých 100 stupňů, vyrábí si lokomotiva páru sama z vody v kotli.

Lokomotivy jsou závislé na speciální čerpací stanici a mají relativně malý dojezd, proto se užívají jen pro vnitropodnikovou dopravu. Ústecká akumulačka ale v roce 2003 vyjela i na běžnou trať a dokonce vezla cestující.

Při své vůbec první jízdě mimo areál Setuzy táhla vagony osobního vlaku ze Střekova do Velkého Března, aby se otestoval její dojezd mezi tankováním páry. Cestu tam stroj zvládl, nazpátek už ne. Ujel asi 16 kilometrů.

Autor:
  • Nejčtenější

Podvedený muž chtěl naházet 300 tisíc do bitcoinmatu, zastavil ho policista

Díky hodně šťastné náhodě nepřišel muž z Teplic o skoro 300 tisíc korun. Peníze se v nákupním středisku chystal vložit...

Česko-americký pár: Bezpečněji je tady, v USA po sobě střílí i děti

Premium Potkali se u Kolína. On americký basketbalista, ona česká plavecká trenérka. Z lásky jako trám se narodila Aliana....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plival krev, má světový rekord. Vencl se v plavkách ponořil 52 metrů pod led

Český obojživelník David Vencl opět posunul hranice lidských možností. Jako první člověk na planetě se jen v plavkách,...

Vzpomínky na husí kůži z Nagana. Dnes by náš zlatý gól neplatil, říká Čaloun

Premium Na nezapomenutelném olympijském Turnaji století v Naganu 1998 zažil opojné chvíle, ale čelil i situaci, která se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádní vlci tam nebyli, řekli ochránci. Muž údajně napadený šelmou teď mlčí

Odborník Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK) prozkoumal místo, kde mělo o víkendu dojít k údajnému napadení...

Muž na zastávce pobodal bratra, zraněný musí na operaci břicha

Kriminalisté Ústeckého kraje v Libčevsi na Lounsku vyšetřují pokus o vraždu mezi dvěma bratry. Záchranáři mladšího z...

Socha u zámku je dekády bez hlavy, díky náhodně objevené fotce ji znovu může mít

Socha sv. Jana Nepomuckého na nádvoří zámku ve Stekníku na Lounsku je již několik desetiletí bez hlavy. Nyní svitla...

Severočeské doly získaly povolení těžit uhlí v lomu Bílina až do roku 2035

Severočeské doly získaly od Obvodního báňského úřadu v Mostě povolení prodloužit těžbu uhlí v lomu Bílina do roku 2035,...

Podvedený muž chtěl naházet 300 tisíc do bitcoinmatu, zastavil ho policista

Díky hodně šťastné náhodě nepřišel muž z Teplic o skoro 300 tisíc korun. Peníze se v nákupním středisku chystal vložit...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...