Ústřední letecká (dříve pilotní) škola se tak podobala ostatním aeroklubům, které prováděly výcvik. Přesto své první pilotní krůčky zde podniklo několik letců, kteří se později zapojili do bojů na frontách druhé světové války, například Miroslav Jiroudek, Hugo Dostál, František Kruťa a další. Škola za svou dobu vychovala několik desítek pilotů. Pojďme si tuto, dobovou terminologií, korporaci blíže představit.
V rané éře sportovního letectví výcvik nových pilotů nebyl nijak centrálně organizován. Nicméně vycházel z výcviku vojenských letců, patřičně upraven na možnosti jednotlivých aeroklubů. Výcvik pak prováděli většinou vojenští letci ve svém volném čase či zkušení kolegové, kteří se zpravidla naučili létat rovněž v armádě, ale službu vlasti již opustili. Takže každý instruktor předával své zkušenosti podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Výcvik se tak mohl drobně lišit například v Plzni či Brně. Noví adepti letectví po výcviku absolvovali ještě předepsanou zkoušku – teoretickou i praktickou – před komisaři ministerstva veřejných prací. Pokud uspěli, obdrželi pilotský diplom pro turistická letadla.
Kvůli stále většímu počtu zájemců začal na přelomu 20. a 30. let vznikat projekt centrální pilotní školy. Návrhy byly velkolepé, naplnit se je však nikdy nepodařilo. Připomínka těchto plánů zůstala jen v názvu – Ústřední letecká (dříve pilotní) škola.
Vlastní historie školy pro civilní piloty se začala psát na přelomu 20. a 30. let. V lednu 1928 vyšel v Letectví krátký článek s názvem „Zřízení ústřední civilní školy pro piloty“, který informuje o tom, že „za účasti zástupců interesovaných leteckých korporací se konala zvláštní anketa (zde je nutno toto slovo chápat ve významu průzkum či diskuse nad záměrem, pozn. aut.), která se zabývala přípravnými pracemi pro zřízení ústřední civilní pilotní školy.“ Anketu mezi zástupci Aeroklubu republiky Československé, Masarykovy letecké ligy, Západočeského aeroklubu v Plzni, Moravského aeroklubu v Brně, Svazu československých pilotů i německého Verband der deutschen Flieger organizovalo ministerstvo veřejných prací, které zaštiťovalo civilní letectví. Výsledkem bylo, že všichni zúčastnění delegáti souhlasili ze zřízením školy i vzájemné spolupráci „za účelem uskutečnění a brzké realisace této školy.“ K finálnímu zřízení školy však uběhla ještě dlouhá doba.