Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V Ústřední letecké škole dělali první krůčky i pozdější piloti RAF

Část 2/4

Armáda si civilní pilotní školu zprvu nepřála

Aero A-34 „Kos“, hlavní výcvikový letoun Ústřední letecké školy v Praze. Bohužel k tomuto karambolu se nepovedlo dohledat žádné další informace.

Příprava školy v následujících měsících pokročila jen nepatrně, stále byla ve stadiu plánů. V lednu 1929 vyšel v Letectví další článek ohledně zřízení Ústřední pilotní školy, ze kterého vyplývá, že se záměr příliš nezamlouval armádě. „Bylo namítáno, že pro armádu jest o výcvik pilotů zcela dostatečně postaráno. Z vojenské služby pak odchází každoročně takový počet vycvičených letců, že nejen o civilní piloty u dopravních společností není nouze, nýbrž většina jich odchází do naprosto jiných odvětví praktického života, a ztrácí tak možnost dalšího cvičení a využitkováni pro letectví. Z toho důvodu bylo poukazováno na to, že zřízeni ústřední pilotní školy by znamenalo jen rozmnožování řad civilních pilotů a další ztěžováni jejich existence.“

Časopis vydávaný Aeroklubem republiky Československé však oponoval, že šlo pouze o nedorozumění a nepochopení toho, proč je zájem Ústřední pilotní školu zřídit. „Ústřední škola pilotní nebude nikdy učilištěm pro letce-profesionály. [...] jest sice pravdou, že požadavky kladené na vojenské letce jsou vyšší, než může splnit program projektované školy, avšak stojí snad za uváženou, že ústřední škola pilotní dodá vojenským učilištím leteckým materiál do značné míry připravený k dalšímu výcviku, což při dnešním poměrném omezení služební doby není zcela zanedbatelno.“

Zástupci Aeroklubu RČS a Moravského aeroklubu se na schůzi v Brně shodli, že „v ústřední škole pilotní vidíme stejně významný element pro vojenské účely, jako v předvojenské výchově mládeže pro účely všeobecně vojenské. Připojme k tomu, že ústřední škola letecká bude dodávati letce vskutku nadšené pro leteckou myšlenku, kteří rádi do řad letectva vstoupí. [...] Nezapomeňme také, že ve velkých státech, v Anglii, ve Francii a zejména v Německu vidí v civilních sportovních letcích stále cvičenou zálohu pro válečné účely.“

V průběhu roku 1929 skutečně začala mít Ústřední pilotní škola reálné kontury, za zlomový okamžik lze považovat 8. březen, kdy se konala sice informativní, ale velmi důležitá schůze zainteresovaných korporací a sdružení, na kterém byl přijat návrh za zřízení přípravného výboru.

Před první schůzí přípravného výboru Aeroklub RČS vypracoval také Statut letecké školy. což lze považovat za jakýsi prvotní návrh stanov Ústřední pilotní školy. „Národní letecké škole československé přísluší: 1. pečovati o výcvik sportovních letců v takovém rozsahu, aby absolventi školy nabyli praktických i theoretických vědomostí nutných k vykonání pilotní zkoušky I. stupně. 2. Umožniti podle disposic vojenské správy pravidelně cvičné létání všem záložním letcům vojenským. 3. Vychovávati pomocný personál k výkonné službě letecké potřebný. Bdíti nad tím, aby vývoj sportovního letectví dál se v intencích československého státu.“

Nejen v původních plánech (tento záměr se objevoval ve stanovách až do zrušení školy) se počítalo s tím, že kromě centrální školy v Praze budou zřizovány stále či dočasné odbočky školy v různých koutech republiky, které by měly na starosti výcvik sportovních letců v republice. K tomuto záměru však nikdy nedošlo. O výcvik nových sportovních civilních letců se tak i nadále staraly regionální aerokluby či odbočky Masarykovy ligy.

Ministerstvo veřejných prací do příprav Ústřední pilotní školy investovalo půl milionu korun. Na konci roku 1929 byly všechny přípravy hotové a dobové Letectví v prosinci 1929 nešetřilo chválou, že se to konečně povedlo. „Dnes můžeme ale říci, že každý může se naučiti létati v ústřední pilotní škole, jejíž první učební běh započne v lednu roku 1930. Bude to škola, k niž možno míti důvěru, že za to, co investujeme do leteckého sportu, obdržíme plnou protihodnotu. [...] To, po čem jsme tok dlouho toužili, stává se konečně skutečností. Škola zřízena pro výcvik pilotů letadel turistických, pro sportovce amatéry, pro technický letecký dorost i pro letecky dorost, který jednou nastoupí vojenskou službu leteckou. O dokonalý výcvik jak po stránce teoretické, tak hlavně po stránce praktické, jest zaručené postaráno. Učitelé jsou zkušení letci a materiál jest opravdu pečlivě vybraný. Bude se školiti, poprvé u nás, na strojích skutečně sportovních, turistických; pouze nejprvnějši lety budou snad na osvědčeném typu školního letadlo vojenského. Žák bude se tedy cvičiti na stroji, který by přišel proň o úvahu, kdyby jednou své vlastni letadlo si vydržoval.“

Autor:
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 13 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 33 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

Hoover skrýval celý život homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi jsou 4 příspěvky

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

Revoluční funkce nebo zbytečnosti Windows 11, rozhodnutí je na vás

v diskusi nejsou příspěvky

10. května 2024

Nové aplikace, funkce a vlastnosti. Windows 11 se ještě více zaměřuje na uživatele a posouvá...

Apple čelí hněvu lidí za destruktivní reklamu. Ničí umění kvůli tabletu

v diskusi je 15 příspěvků

9. května 2024  12:48

Nová reklama Applu na čerstvě představené tablety iPad vyvolala na internetu vlnu hněvu. V reklamě...

Zdarma v plné kvalitě. Kde, jak a na čem sledovat MS v hokeji

v diskusi je 8 příspěvků

9. května 2024  9:05

Již zítra začíná největší hokejová událost roku. Desítky tisíc lidí si zápasy užijí přímo v O2...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...