Nový ruský tank Armata pod drobnohledem

aktualizováno 
Rusové na moskevské přehlídce představili svou nejnovější obrněnou techniku. Odborníci z celého světa tak dostali do rukou bohatý fotografický a video materiál ke studování. V dnešním článku si představíme některé zjištěné skutečnosti o nové těžké pásové platformě Armata.

Na moskevské vojenská přehlídce k výročí konce druhé světové války se představila řada ruských vojenských novinek, tou největší byl ovšem koncept nového tanku ruské armády, nazvaný Armata. Na jeho podvozku má vzniknout celá rodina obrněných vozidel, která vytvoří jádro ruských obrněných sil.

Na moskevské přehlídce jsme mohli vidět hlavní bojový tank T-14 a těžké bojové vozidlo pěchoty T-15. Má dojít i na vytvoření odtahového vozidla, ženijního, velitelského nebo vozidla s nejrůznějšími raketovými systémy. V delší budoucnosti se pravděpodobně počítá se samohybným dělem, nová houfnice Koalice-SV však využívá podvozek tanku T-90.

Na moskevské přehlídce jsme mohli vidět 24 vozidel T-14 a T-15. Jde zatím o prototypy, případně o první předsériová vozidla. Podvozek T-14 a T-15 využívá maximum shodných dílů: pohonné ústroji, blok kol, pásů, odpružení, torzní tyče, pancíř, atd. Cílem bylo maximálně zjednodušit výrobu, logistiku, údržbu i výcvik.

Tank Armata v ruské televizi

Přesto se vnitřní konstrukční uspořádání obou vozidel zásadně liší. Motor tanku T-14 je umístěn v zadní části, u T-15 v přední části. Motor má špičkový výkon 1 100 kW (1 500 koní), při trvalém zatížení 882 kW (1 200 koní).

Velitel (napravo) a řidič sedí u obou vozidel vedle sebe v přední části. Střelec v tanku T-14 sedí tandemově za řidičem, v T-15 za velitelem. Na obrázcích T-14 lze zahlédnout poklop střelce za řidičem. Poklop lze otevřít jen při určitém natočení věže. V případě nouze pravděpodobně střelec dokáže uniknout z tanku také průlezem řidiče.

Vozidlo T-15 kromě posádky dokáže převézt výsadek. Na rozdíl od vozidel BMP-1/2 však nemají převážení vojáci k dispozici vlastní střílny nebo individuální průlezy a periskopy.

Silný pancíř

Co se týče pancéřové ochrany, obě vozidla využívají bloky přidávaného modulového pancíře ERA (Explosive Reactive Armour) od firmy NII Stali. Na starším propagačním videu představené ERA bloky, podobném těm, které jsme viděli na T-14, T-15 i Kurganěc-25, chránily vozidlo před tandemovou kumulativní hlavicí schopnou probít až 750 mm pancíře.

V zadní části tanku T-14 je místo ERA bloků pouze ochranná klec typu „slat“. Důvodem je nutnost zajistit volný prostor pro sání, chlazení i odvod plynů motoru. V případě T-15 jsou výfukové plny odváděny přes pancéřové lamely z horní části korby a pryč od vozidla.

Ruští vojáci během generálky na slavnostní přehlídku na Rudém náměstí k výročí...

Ruští vojáci během generálky na slavnostní přehlídku na Rudém náměstí k výročí ukončení druhé světové války.

Odolnost vlastní pancéřové schránky není známá a veřejnost se ji v dohledné době ani nedozví. S největší pravděpodobnostní však čelní pancíř odolá jakékoliv současné protitankové munici. Tank je rovněž vybaven aktivním systémem proti minám. Cílem je objevit a iniciovat minu v dostatečné vzdálenosti od korby vozidla.

Dále jsou po obou stranách věže umístěny malé otočené vícenásobné odpalovací kontejnery s kouřovými granáty. Ty dokážou vytvořit kolem tanku hustou kouřovou clonu neprostupnou pro laserové a infračervené vlny. Kouřová clona znesnadňuje navedení raket jako Hellfire, Javelin nebo Spike.

Tvrdou aktivní ochranu představuje systém Afganit (podobný systému Drozd). Pod věží u T-14 a na korbě u T-15 je po každé straně umístěno pět tubusů s antimunicí. Afganit pomocí senzorů umístěných kolem vozidla dokáže odhalit a zaměřit přilétající hrozbu a jejím směrem vypálit antimunici.

Výzbroj

Základní výzbroj tvoří automatický kanon 2A82-1M s hladkým vývrtem ráže 125 mm. Na korbě je v dálkově ovládané věži umístěn kulomet ráže 7,62 mm. Podle fotografií se zdá, že kanon nemá koaxialní kulomet.

Tubusy s antimunicí systému Afghanit. Na lomu věže lze spatřit dvojici malých...

Tubusy s antimunicí systému Afghanit. Na lomu věže lze spatřit dvojici malých kamer. Vícenásobný odpalovací kontejner nad věží slouží k odpalování zadýmovacích granátů.

Na rozdíl od tanků T-72 a T-90 nemá kanon ejektor hlavně (bore evacuator) pro nucené odvádění plynů z hlavně jejím ústím. Používá se pro ochranu obsluhy proti plynům vzniklých při výstřelu. Nabíjecí prostor T-14 je oddělen od prostoru posádky, takže nucené odvádění plynů není třeba.

Na korbě je jasně patrné nezávislé pozorovací elektro-optické pouzdro velitele tanku. Na levé straně je v pancéřovém zakrytém výklenku umístěn hlavní pozorovací elektro-optický přístroj střelce. Nad hlavní lze spatřit elektronický senzor pro měření deformací hlavně po výstřelu. Střelecký počítač pak za pomocí dalších senzorů (např. meteorologických) provádí automaticky korekce střelby.

Posádka využívá celé řady kamer osazených kolem vozidla, které by jí měly dávat situační povědomí o okolí. Další elektronické a senzorické vybavení však nejde z pořízených fotografií identifikovat.

Autor:

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Jarní aktualizace Windows 10 je ke stažení. Microsoft se moc nepředvedl

Světlý motiv v jarní verzi Windows 10  2019

Microsoft uvolnil ke stažení velkou jarní aktualizaci Windows 10. Nečekejte však žádné velké změny. Většina se odehrála...

Další z rubriky

Ruská létající automatická brokovnice bude sestřelovat jiné malé drony

Ruský dron s fixovanou automatickou brokovnicí

Malý dron osazený automatickou brokovnicí Vepr 12 otestovali studenti z letecké konstrukční kanceláře moskevského...

Ochranka prezidenta Putina mate GPS. Lodě se přemístily na pevninu

Obrázek ukazuje pozice rušených lodí na letišti ruského města Gelendžik, ležící...

Americká nezisková organizace C4ADS si všimla, že když se ruský prezident Vladimir Putin přiblíží k přístavu, satelitní...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Najdete na iDNES.cz