Jak uvádí zpráva CBO (Congressional Budget Office), ve výzbroji USAF se nachází v současnosti okolo 5 600 nejrůznějších letadel, z toho 2 000 stíhaček a útočných letounů, 150 bombardérů, 1 100 dopravních letadel, 450 tankerů, 500 letounů určených pro průzkum a radioelektronický boj (REB), 1 200 cvičných letadel a 150 vrtulníků a konvertoplánů.
Řada letadel je stará téměř 60 let (tankery KC-135) a mnoho dalších strojů, jako stíhačky F-15C/D, F-15E, F-16C/D, dopravní C-130 a bombardéry B-1B se blíží ke konci životnosti. Nejpočetněji zastoupená jsou letadla stará 26 až 30 let.
Do roku 2050 většinu klasických stíhaček a bombardérů nahradí letouny nové generace. Páteří USAF se stanou víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II (náhrada za A-10 a F-16), stíhačka šesté generace pro vybojování vzdušné nadvlády PCA (náhrada za F-15C/D a F-22A) a bombardér B-21 Raider (náhrada za B-1B a zřejmě i B-52).
V případě dopravních letadel se bude USAF v dalších letech spoléhat na turbovrtulové C-130J Super Hercules a zatím neohlášeného nástupce strategických dopravních strojů C-17 Globemaster III (zařazení do služby od roku 2037). Jádrem tankovací flotily se stanou letouny KC-46A Pegasus. Všechny v posledních dvou odstavcích zmíněné letouny spotřebují 85 procent všech akvizičních výdajů USAF až do roku 2050.
Pro pořádek uveďme, že USAF stále počítá s nákupem zhruba 300 lehkých letadel LAA (Light Attack Aircraft) za jednotkovu cenu 23 milionů dolarů. LAA mají nahradit úkoly A-10 v misích, kde se nepředpokládá působení moderní protivzdušné obrany (PVO).
Generační výměna letadel si vyžádá stovky miliard dolarů. Podle CBO letectvo na nákup nových strojů v 20. letech vynaloží 15 miliard dolarů ročně, v 30. letech 23 miliard ročně a ve 40. letech 15 miliard ročně (v cenách 2018). Pro představu, mezi roky 1980 a 2017 letectvo vydávalo na nákup nových letounů průměrně 12 miliard dolarů ročně (v cenách 2018).
Dodejme, že jde spíše o řadové odhady než o exaktní výpočet nákladů. Výpočet CBO počítá s tím, že USAF začne nahrazovat letouny na konci jejich životnosti stylem „jedno nové za jedno staré“. Může však dojít k vyřazení letounů bez náhrady (úkoly převezmou jiné platformy) nebo k prodloužení životnosti vyřazovaných letadel.
Navíc USAF si pohrává s myšlenkou, že jednotlivé úkoly nebude vykonávat jediná platforma, ale více spolupracujících letadel. Každá platforma bude zodpovědná za konkrétní úkol ‒ např. k „velitelskému“ F-35A se mohou podle mise připojit specializované drony určené k vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země či k REB a průzkumu.
Do roku 2050 nejdražšími projekty USAF bude nákup letadel F-35A a PCA. Od roku 2024 USAF každý rok získá 60 F-35A. S poslední dodávkou v roce 2044 ve výzbroji USAF najdeme 1 763 F-35A. CBO počítá s jednotkovou nákupní cenou za F-35A 94 milionů dolarů.
V roce 2030 (pravděpodobně však o několik let později) vstoupí do služby nový stíhač PCA. O podobě a schopnostech letounu nejsou žádné informace, ale základní úkol je jasný ‒ zajistit absolutní vzdušnou nadvládu v prostředí, kde působí špičková nepřátelská PVO.
PCA získá větší nosnost a dolet než současný F-22A, protože hlavní oblastí působení budou rozlehlé vody Jihočínské moře. Dodejme, že bojový rádius F-22A se zbraněmi uvnitř je 852 km (z toho 185 km nadzvukovou rychlostí).
Jednou z možností, jak zvýšit dolet, je například odstranění svislé ocasní plochy (viz obrázek v úvodu), což se pozitivně odrazí na nižším aerodynamickém odporu a hmotnosti letounu, včetně lepšího stealth. Podle studie „Aerodynamic, stability and flying quality evaluation on a small blended wing-body aircraft with canard foreplanes“ mohou letouny konstrukce samokřídla BWB (Blended Wing Body) mít teoreticky až o třicet procent menší spotřebu paliva.
„Letouny PCA získají pravděpodobně větší rozsah a užitečné zatížení, stejně jako lepší stealth a senzory než dnešní F-22; tyto charakteristiky umožní provádět operace v prostředí se špičkovými systémy PVO, které, jak DoD (americké ministerstvo obrany) věří, Čína, Rusko a další potenciální protivníci zavedou v budoucnu,“ stojí ve studii CBO.
USAF plánuje první PCA získat v roce 2030 a do roku 2050 zařadí do výzbroje 414 těchto strojů. Pokud se časová linka dodrží, USAF zařadí PCA do výzbroje jen pár let poté (cca 5 let), co Rusko začne masověji zavádět letouny Su-57 do výzbroje.
PCA v důsledku nahradí na 400 letadel F-22A a F-15C/D. Cena jednoho PCA podle CBO dosáhne okolo 300 milionů dolarů. Jak studie CBO sama přiznává, jde o přibližný odhad.
Zatím není jasné, zda PCA bude jedna nebo dokonce více platforem (viz výše). Nicméně USAF již na vývoj PCA vyčleňuje miliardy dolarů ‒ pro fiskální rok 2019 USAF žádá na vývoj PCA 504 milionů dolarů, v 2020 by to mělo být 1,4 miliardy dolarů a pro fiskální rok 2022 dokonce 3,1 miliardy dolarů.
Dodejme, že nový strategický bombardér B-21 Raider má stát okolo 550 milionů dolarů a se vstupem do služby se počítá v roce 2025. USAF chce minimálně 80 až 100 nových bombardérů B-21 Raider, ideálně až 200 bombardérů.
Páteř USAF mezi roky 2030 až 2050 by mělo tvořit:
- 1 763 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II;
- 414 stíhaček pro vybojování vzdušné nadvlády PCA;
- 80 až 200 strategických bombardérů B-21 Raider.
Zdroj: The Cost of Replacing Today’s Air Force Fleet
Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.