Technet.cz

F-35, PCA, B-21: bojová letadla USAF budoucnosti za stovky miliard dolarů

aktualizováno 
Rozpočtový úřad amerického Kongresu vydal v prosinci 2018 studii The Cost of Replacing Today’s Air Force Fleet. Ta řeší akviziční náklady americké letectva (USAF) až do roku 2050. Například vyvíjená stíhačka šesté generace PCA může stát až tři sta milionů dolarů.

Vizualizace možné podoby PCA (Penetrating Counter Air) | foto: USAF

Jak uvádí zpráva CBO (Congressional Budget Office), ve výzbroji USAF se nachází v současnosti okolo 5 600 nejrůznějších letadel, z toho 2 000 stíhaček a útočných letounů, 150 bombardérů, 1 100 dopravních letadel, 450 tankerů, 500 letounů určených pro průzkum a radioelektronický boj (REB), 1 200 cvičných letadel a 150 vrtulníků a konvertoplánů.

Řada letadel je stará téměř 60 let (tankery KC-135) a mnoho dalších strojů, jako stíhačky F-15C/D, F-15E, F-16C/D, dopravní C-130 a bombardéry B-1B se blíží ke konci životnosti. Nejpočetněji zastoupená jsou letadla stará 26 až 30 let.

Do roku 2050 většinu klasických stíhaček a bombardérů nahradí letouny nové generace. Páteří USAF se stanou víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II (náhrada za A-10 a F-16), stíhačka šesté generace pro vybojování vzdušné nadvlády PCA (náhrada za F-15C/D a F-22A) a bombardér B-21 Raider (náhrada za B-1B a zřejmě i B-52).

Fotogalerie

V případě dopravních letadel se bude USAF v dalších letech spoléhat na turbovrtulové C-130J Super Hercules a zatím neohlášeného nástupce strategických dopravních strojů C-17 Globemaster III (zařazení do služby od roku 2037). Jádrem tankovací flotily se stanou letouny KC-46A Pegasus. Všechny v posledních dvou odstavcích zmíněné letouny spotřebují 85 procent všech akvizičních výdajů USAF až do roku 2050.

Pro pořádek uveďme, že USAF stále počítá s nákupem zhruba 300 lehkých letadel LAA (Light Attack Aircraft) za jednotkovu cenu 23 milionů dolarů. LAA mají nahradit úkoly A-10 v misích, kde se nepředpokládá působení moderní protivzdušné obrany (PVO).

Generační výměna letadel si vyžádá stovky miliard dolarů. Podle CBO letectvo na nákup nových strojů v 20. letech vynaloží 15 miliard dolarů ročně, v 30. letech 23 miliard ročně a ve 40. letech 15 miliard ročně (v cenách 2018). Pro představu, mezi roky 1980 a 2017 letectvo vydávalo na nákup nových letounů průměrně 12 miliard dolarů ročně (v cenách 2018).

Dodejme, že jde spíše o řadové odhady než o exaktní výpočet nákladů. Výpočet CBO počítá s tím, že USAF začne nahrazovat letouny na konci jejich životnosti stylem „jedno nové za jedno staré“. Může však dojít k vyřazení letounů bez náhrady (úkoly převezmou jiné platformy) nebo k prodloužení životnosti vyřazovaných letadel.

Navíc USAF si pohrává s myšlenkou, že jednotlivé úkoly nebude vykonávat jediná platforma, ale více spolupracujících letadel. Každá platforma bude zodpovědná za konkrétní úkol ‒ např. k „velitelskému“ F-35A se mohou podle mise připojit specializované drony určené k vedení boje vzduch-vzduch, vzduch-země či k REB a průzkumu.

Do roku 2050 nejdražšími projekty USAF bude nákup letadel F-35A a PCA. Od roku 2024 USAF každý rok získá 60 F-35A. S poslední dodávkou v roce 2044 ve výzbroji USAF najdeme 1 763 F-35A. CBO počítá s jednotkovou nákupní cenou za F-35A 94 milionů dolarů.

V roce 2030 (pravděpodobně však o několik let později) vstoupí do služby nový stíhač PCA. O podobě a schopnostech letounu nejsou žádné informace, ale základní úkol je jasný ‒ zajistit absolutní vzdušnou nadvládu v prostředí, kde působí špičková nepřátelská PVO.

PCA získá větší nosnost a dolet než současný F-22A, protože hlavní oblastí působení budou rozlehlé vody Jihočínské moře. Dodejme, že bojový rádius F-22A se zbraněmi uvnitř je 852 km (z toho 185 km nadzvukovou rychlostí).

Jednou z možností, jak zvýšit dolet, je například odstranění svislé ocasní plochy (viz obrázek v úvodu), což se pozitivně odrazí na nižším aerodynamickém odporu a hmotnosti letounu, včetně lepšího stealth. Podle studie „Aerodynamic, stability and flying quality evaluation on a small blended wing-body aircraft with canard foreplanes“ mohou letouny konstrukce samokřídla BWB (Blended Wing Body) mít teoreticky až o třicet procent menší spotřebu paliva.

„Letouny PCA získají pravděpodobně větší rozsah a užitečné zatížení, stejně jako lepší stealth a senzory než dnešní F-22; tyto charakteristiky umožní provádět operace v prostředí se špičkovými systémy PVO, které, jak DoD (americké ministerstvo obrany) věří, Čína, Rusko a další potenciální protivníci zavedou v budoucnu,“ stojí ve studii CBO.

Roční akviziční náklady šesti nejdražších leteckých platforem mezi roky 2019 -...

Roční akviziční náklady šesti nejdražších leteckých platforem mezi roky 2019 - 2050 (v miliardách USD)

USAF plánuje první PCA získat v roce 2030 a do roku 2050 zařadí do výzbroje 414 těchto strojů. Pokud se časová linka dodrží, USAF zařadí PCA do výzbroje jen pár let poté (cca 5 let), co Rusko začne masověji zavádět letouny Su-57 do výzbroje.

PCA v důsledku nahradí na 400 letadel F-22A a F-15C/D. Cena jednoho PCA podle CBO dosáhne okolo 300 milionů dolarů. Jak studie CBO sama přiznává, jde o přibližný odhad.

Zatím není jasné, zda PCA bude jedna nebo dokonce více platforem (viz výše). Nicméně USAF již na vývoj PCA vyčleňuje miliardy dolarů ‒ pro fiskální rok 2019 USAF žádá na vývoj PCA 504 milionů dolarů, v 2020 by to mělo být 1,4 miliardy dolarů a pro fiskální rok 2022 dokonce 3,1 miliardy dolarů.

Dodejme, že nový strategický bombardér B-21 Raider má stát okolo 550 milionů dolarů a se vstupem do služby se počítá v roce 2025. USAF chce minimálně 80 až 100 nových bombardérů B-21 Raider, ideálně až 200 bombardérů.

Páteř USAF mezi roky 2030 až 2050 by mělo tvořit:

  • 1 763 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II;
  • 414 stíhaček pro vybojování vzdušné nadvlády PCA;
  • 80 až 200 strategických bombardérů B-21 Raider.

Zdroj: The Cost of Replacing Today’s Air Force Fleet

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
zpět na článek