Na válku s Ruskem potřebují Spojené státy 258 bombardérů

aktualizováno  11:53
Podle studie amerického letectva pro nejčernější scénář rozsáhlé americko-ruské války je nutno do boje nasadit 258 strategických bombardérů. V současné době jich Spojené státy mají 159.

V souvislosti s vývojem nového „středního” strategického bombardéru B-21 Raider běží ve Spojených státech diskuze, kolik bombardérů americké letectvo (US Air Force) k plnění svých úkolů skutečně potřebuje.

Americké letectvo musí pečlivě zvažovat počty bombardérů kvůli jejich velkým provozním nákladům a personálním nárokům. Letová hodina, kde se započítává palivo a spotřebovaný materiál (náhradní díly, úpravy), stojí podle magazínu Time u bombardéru B-1B Lancer 57 807 dolarů, u B-52 Stratofortress 69 708 dolarů a u B-2 Spirit přes 169 tisíc dolarů.

Americký bombardér B-52H startuje na cvičení BALTOPS ze základny v britském...

B-52

Bombardér B-1 Lancer

B-1

Americký bombardér B-2

B-2

Mimo to však je nutné další stovky milionů dolarů investovat do provozního zázemí, pravidelné údržby, oprav, nákladů na personál - jednoduše investovat do celé komplexní technicko-lidské infrastruktury nutné pro provoz bombardérů.

Podle studie Forecasting Flying Hour Cost of the B-1, B-2 a B-52 Bomber Aicraft (z roku 2008) roční náklady na údržbu flotily bombardérů B-1B Lancer dosahují 250 milionů dolarů - to je však výchozí cena s nulovým náletem hodin. Každá letová hodina, kdy je jeden z 62 bombardérů B-1B ve vzduchu, zdražují roční náklady na údržbu o cca 3 700 dolarů.

Celkové roční náklady na provoz dnešní flotily amerických bombardérů - 62 kusů B-1B Lancer, 20 kusů B-2 Spirit a 77 kusů B-52 Stratofortress - jdou do jednotek miliard dolarů.

Podoba nového amerického strategického bombardéru b-21

Vyvíjený bombardér B-21

Americké letectvo podle současných plánů počítá s provozem 165 bombardérů. Podle mluvčí amerického letectva Ann Stefanekové počet zahrnuje všechny provozované bombardéry, i nejnovější B-21 Raider. Připomeňme, že americké letectvo plánuje za 55 miliard dolarů vyvinout a nakoupit 100 nových středních strategických bombardérů B-21 Raider.

Jednotková cena B-21 (započteny i vývojové náklady) tedy dosahuje 550 milionů dolarů, naproti tomu cena B-2 Spirit (i se započtením vývoje) je 2,2 miliardy dolarů.

Ve výzbroji jistě zůstanou stroje B-2, ale není jasné, podle jakého klíče se zredukuje flotila bombardérů B-1 a B-52. Část amerických Kongresmanů ovšem označila počet nakupovaných B-21 jako nedostatečný. Odvolavájí se na studii US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America z roku 2015, která určila minimální velikost americké flotily bombardérů pro případný rozsáhlý vojenský střet se Severní Koreou, Íránem a Ruskem.

Studie například v případě Severní Koreje určila více než 70 tisíc cílů. Během 30 dnů dlouhé letecké kampaně bombardéry napadnou 30 % cílů, což si vyžádá nasazení 60 bombardérů. Dodejme, že jde o operačně nasaditelné stroje - celková americká flotila pro případ války se Severní Koreou tak musí čítat minimálně 80 bombardérů.

Fotogalerie

Podobně to je u rozsáhlé konvenční války s Íránem, kdy je nutno zaútočit na téměř 90 tisíc cílů. Bombardéry se během 60 dnů postarají o 40 % cílů, což si vyžádá 103 operačně nasaditelných strojů.

Pro Rusko studie určila téměř 250 tisíc cílů. Letecká kampaň potrvá 180 dnů a bombardéry zaútočí na 50 % cílů. K takové akci je nutné mít k dispozici 258 operačně nasaditelných bombardérů.

Připomeňme, že americké bombardéry ve všech válkách za posledních 80 let hrály při bojových operacích klíčovou roli. V každé z těchto válek shodily mezi 25 % až 75 % veškeré munice, která byla v dané válce použita. Například ve Vietnamu bombardéry na cíl doručily 44 % veškeré munice a při operaci Enduring Freedom v Afghánistánu 66 % munice.

Samotná studie navrhuje udržovat flotilu 150 až 200 bombardérů, z toho 100 nových bombardérů B-21 Raider schopných používat konvenční a jaderné zbraně. Dále studie navrhuje do roku 2045 vyrobit dalších 100 bombardérů B-21 Raider jako náhradu za vyřazené stroje B-1 a B-52.

Video: B-2 Spirit zůstane ve výzbroji minimálně do roku 2045.

Zdroj: US Bomber Force, Breaking Defense

Text vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Originál najdete zde.

Aktualizace: V článku jsme opravili překlep a doplnili odkazy na zdroj.

Autor:
 

Nejčtenější

Ochranka prezidenta Putina mate GPS. Lodě se přemístily na pevninu

Obrázek ukazuje pozice rušených lodí na letišti ruského města Gelendžik, ležící...

Americká nezisková organizace C4ADS si všimla, že když se ruský prezident Vladimir Putin přiblíží k přístavu, satelitní...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Neuvěřitelné množství chyb! Jako zázrakem většina lidí havárii přežila

Pohled na kokpit, patrný je splasklý skluz. Boeing 707 společnosti BOAC...

Piloti letu BA712 společnosti BOAC udělali koncem šedesátých let jednu fatální chybu. Neaktivovali hasicí zařízení...

OBRAZEM: „Největší“ letadlo světa se vydalo na svůj první let

První let stroje Stratolaunch (13. duben 2019)

Speciální letadlo Stratolaunch, které bude sloužit jako platforma pro vypouštění kosmických raket, absolvovalo v sobotu...

Přistál, ale neudržel se. SpaceX přišla o centrální stupeň rakety

Falcon Heavy u startovní rampy LC-39A

Společnost SpaceX přišla o prostřední stupeň rakety Falcon Heavy. Incident se stal až po návratu z kosmu, když nosič...

Další z rubriky

Se supervrtulníkem pro boj v megaměstech chce Airbus porazit Američany

Vizualizace vrtulníku Airbus RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft)

Evropský Airbus bude konkurovat svým lehkým supervrtulníkem RACER americkým firmám v soutěži US ARMY na nový stroj...

Kapličku smetla exploze, která se měla odehrát o padesát kilometrů jinde

P-47 Thunderbolt útočí.

Celá dvě staletí stála jižně od Červeného Poříčí, u výpadovky z Plzně do Klatov, kaplička. Ve středu to bylo 74 let, co...

Těžká váha: jak přistával čtyřmotorový C-130 Hercules na letadlové lodi

Zkoušky upraveného letounu KC-130F na letadlové lodi USS Forrestal (podzim 1963)

Největším a nejtěžším letounem, jaký kdy vzlétal z paluby letadlové lodi, byl C-130 Hercules. Zkoušky s tímto...

Najdete na iDNES.cz