Americké letectvo posílá do boje robotické stíhačky F-16

aktualizováno 
Američané chtějí vytvářet bojové formace složené z pilotovaných a nepilotovaných letadel. První testy systémů již úspěšně proběhly.

Létající terč QF-16 (ilustrační foto) | foto: (USAF / Master Sgt. J. Scott Wilcox

Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (US Air Force Research Laboratories) potvrdily na základě bojových testů možnost spolupráce mezi pilotovanými a robotickými stíhačkami. Americké letectvo (USAF) plánuje v budoucnu přestavět část flotily stíhaček F-16 na bezpilotní stroje a přiřadit je k letounům páté generace F-35 Lightning II.

V rámci programu Loyal Wingman pracuje USAF od poloviny roku 2015 na speciálních algoritmech pro bezpilotní letadla.

„Vezmete F-16 a uděláte ji zcela robotickou,“ uvedl v březnu minulého roku náměstek ministra obrany Bob Work. „Stíhačka čtvrté generace F-16 vytvoří pár s F-35, síťovým bojovým uzlem páté generace, a oba dva budou pracovat společně.“

Na Loyal Wingman v tomto roce navázaly rozšířující testovací programy Have Raider I a Have Radier II. V rámci obou programů začlenilo americké letectvo v reálných bojových testech robotické F-16 k pilotovaným F-16.

Program Have Raider I potvrdil schopnost robotických stíhaček létat ve formacích a plnit útočné úkoly. V rámci programu robotická F-16 naplánovala útok, odpoutala se od svého mateřského stroje, provedla nálet a vrátila se zpět do formace.

Na začátku dubna začalo dvoutýdenní navazující ostré testování v rámci programu Have Raider II. Pilot F-16 opět poslal na bombardovací misi svou robotickou F-16, která se však tentokrát musela vypořádat s „dynamickou“ obranou nepřítele a dalšími problémy. Robotické F-16 musely autonomně naplánovat a provést útočnou misi vzduch-země, reagovat na měnící se hrozby, překážky ve směru letu, poškození palubních systémů nebo ztrátu spojení s mateřským letounem.

„Tato demonstrace (Have Raider II - pozn. red.) je důležitým mezníkem ve zrání technologií AFRL potřebných k začlenění bezpilotních a pilotovaných letadel do útočných balíčků,“ říká kapitán Andrew Petry, letecký inženýr v AFRL. „Zjistili jsme nejen to, jak bezpilotní bojové letadlo může splnit své poslání, když vše probíhá podle plánu (Have Raider I - pozn. red.), ale také to, jak bude reagovat na nečekané překážky a přizpůsobovat se jim.“

Začlenění robotických stíhaček do operací letectva má řadu výhod. „Robostíhačky“ mohou nést dostatečnou výzbroj vzduch-vzduch i vzduch-země a doplňovat tak výzbroj F-35 Lightning II.

Robotické stíhačky mohou letět před pilotovanými stroji a případně na sebe nalákat palbu nepřátelské protivzdušné obrany (PVO). F-35 následně díky svým pokročilým senzorům odhalí vypálenou nepřátelskou raketu země-vzduch a vypočítá místo jejího odpalu. Na toto místo pak okamžitě zahájí úder přesnými zbraněmi vzduch-země.

Slibnou platformou pro robotické stíhačky jsou právě stroje F-16. Ty jsou postupně nahrazovány letadly F-35. Americké letectvo má ve výzbroji 1 245 F-16, z toho je 700 u národní gardy a 54 v rezervě. Vhodných letounů pro přestavbu na robotické má tedy americké letectvo dost.

Stíhačky F-16 mají samy o sobě pokročilou schopnost autonomie, takže jejich přestavba na bezpilotní stroje je poměrně snadná. Letectvo navíc při stavbě bojové robotické F-16 využívá zkušenosti s přestavbou těchto strojů na létající terče QF-16.

Technologii Loyal Wingman lze aplikovat i na další letadla. Doprovod stíhačkám F-35 mohou dělat například robotické bombardéry B-1 Lancer nebo dokonce B-52 Stratofortress.

Na videu je bezpilotní létající terč QF-16 (pro program Have Raider I a Have Raider II byly použity lehce upravené QF-16):

Zdroj: National Interest

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
 

Nejčtenější

Ochranka prezidenta Putina mate GPS. Lodě se přemístily na pevninu

Obrázek ukazuje pozice rušených lodí na letišti ruského města Gelendžik, ležící...

Americká nezisková organizace C4ADS si všimla, že když se ruský prezident Vladimir Putin přiblíží k přístavu, satelitní...

Hodinky, které zachránily astronautům život, když vše ostatní selhalo

Budoucí legenda. Omega Speedmaster za nedlouho těmto hodinkám nikdo neřekne...

Před čtyřiceti devíti lety se ve vesmíru odehrála jedna z nejnapínavějších událostí. Havárie Apolla 13 mohla lehce...

Neuvěřitelné množství chyb! Jako zázrakem většina lidí havárii přežila

Pohled na kokpit, patrný je splasklý skluz. Boeing 707 společnosti BOAC...

Piloti letu BA712 společnosti BOAC udělali koncem šedesátých let jednu fatální chybu. Neaktivovali hasicí zařízení...

Černé díry mohou ovlivnit celé galaxie, řekl astrofyzik v Rozstřelu

Astronom Jiří Svoboda v diskusním pořadu Rozstřel (12. dubna 2019)

Ve středu astronomové z projektu Event Horizon Telescope ukázali vůbec první fotografii černé díry. Co to pro vědu...

OBRAZEM: „Největší“ letadlo světa se vydalo na svůj první let

První let stroje Stratolaunch (13. duben 2019)

Speciální letadlo Stratolaunch, které bude sloužit jako platforma pro vypouštění kosmických raket, absolvovalo v sobotu...

Další z rubriky

Krušné chvíle v obrněnci. Kam chodí tankisté na záchod?

Novou generaci ruských tanků zastupuje na přehlídce už v minulosti přítomný typ...

Ve druhém březnovém týdnu proběhla snad všemi ruskými medii informace o toaletě v ruském tanku T-14 Armata. Podívejme...

Tragédie stíhací jaderné ponorky: Komsomolec leží na dně už třicet let

Ponorka K-278 Komsomolec na výtvarném díle

Jedním z černých dnů sovětského námořnictva se stal 7. duben 1989. Tehdy došlo ke katastrofě jaderné ponorky K-278...

Češi strašili Němce slepými náboji. Boj v Místku začal zbrklou střelbou

Vojáci z III. praporu pěšího pluku 8

Jediným ozbrojeným odporem československé armády proti německým okupačním jednotkám v březnu 1939 byl boj o Czajánkova...

Najdete na iDNES.cz