Laserové „dělo“ pro americké stíhačky se začne testovat v roce 2021

aktualizováno 
Řízené protiletadlové střely budou americká letadla ničit palubním laserem. Ostré testování tohoto systému by mělo být zahájeno již za necelé čtyři roky.

Laserové zbraně jsou realita (ilustrační foto) | foto: Lockheed Martin

Americké výzkumné laboratoře letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) zadaly firmě Lockheed Martin vývoj a stavbu demonstrátoru leteckého obranného laseru. Program nese označení SHiELD (Self-protect High Energy Laser Demonstrator).

Program SHiELD má cenu 26 milionů dolarů a řeší několik klíčových oblastí: samotný laser, podvěsný kontejner pro napájení a chlazení laseru a systém směrování laseru. Cílem programu je ověřit, zda současná úroveň vědy a techniky umožňuje zavést do výzbroje letecký obranný laser, který dokáže aktivně ničit nepřátelské protiletadlové střely země-vzduch a vzduch-vzduch.

Fotogalerie

Vývoj laseru řeší Lockheed Martin, systém cílení Northrop Grumman a firma Boeing pak kontejner a včlenění všech technologií do kontejneru. Letecké testování kontejneru s laserem začne v roce 2021.

V podstatě SHiELD funguje na stejném principu, jako již operačně nasazený obranný laser DIRCM (Directional InfraRed Counter Measures). DIRCM dokáže během letu ozařovat hlavice infračerveně naváděných protiletadlových řízených střel (PLŘS) a zmást tak jejich naváděcí systém.

SHiELD pracuje na stejném principu, jen s tím rozdílem, že teoreticky dokáže aktivně ničit jakékoliv PLŘS. Pokud se technologie osvědčí, SHiELD přinese revoluci do vedení leteckého boje vzduch-vzduch i vzduch-země.

Jedním z hlavních problémů při vývoji bojových laserů je nízká účinnost přeměny elektrické energie na samotný laserový paprsek, a tedy nutnost objemného chlazení. Starší laserové technologie vykazovaly účinnost pouze 10 %, zbytek elektrické energie se proměnil v odpadní teplo. Technologie moderních vláknových laserů zvedla účinnost na 30 až 35 %.

„V současné době jsme schopni sestrojit škálovatelný systém, který je velmi účinný při přeměně elektrické energie na vysoce výkonný laserový paprsek, a to při zachování kvality paprsku. Tím, že zachováte kvalitu paprsku, získáte z vašeho systému nejvyšší účinnost“, uvedl Rob Afzal, vědecký pracovník z firmy Lockheed Martin.

Video: Princip fungování DIRCM

„Protože je systém účinný, potřebuje méně zdrojů z platformy (letadla - pozn. red.). Vyžaduje nízké množství elektrické energie a vytváří nízké množství odpadního tepla,“ vysvětlil Afzal.

Odmítl ovšem upřesnit výkon laseru SHiELD, průběh testování i testovací letadlo. Výkon laseru je podle Afzala v „desítkách kilowattů“. Co se týče možného výkonu laseru, na začátku letošního roku firma Lockheed Martin dodala americké armádě testovací bojový laser o výkonu 50 kW.

Letecký laser se ale bude muset vyrovnat s několika problémy. V roce 2014 AFRL testovaly leteckou střeleckou věž na proudovém biz-jetu s cílem zjistit, jaký má turbulentní proudění vzduchu kolem letadla vliv na kvalitu laserového paprsku. Letecké lasery kvůli proudění vzduchu budou muset být vybaveny adaptivní optikou, kterou známe z pozemních astronomických dalekohledů.

Zavádění laserů v americkém letectvu

Zavádění laserů v americkém letectvu

V současné době se bojová letadla před PLŘS protivníka chrání především prostředky radioelektronického boje, klamnými fléry a také technologií stealth. Laser teoreticky přestavuje nástroj, který (v kombinaci s výše uvedenými protiopatřeními) ochrání letadlo před jakoukoliv PLŘS vzduch-vzduch i země-vzduch.

Vývoj „odolné“ PLŘS nebude navíc vůbec jednoduchý, protože ať už je střela naváděna vlastním radiolokátorem, nebo infračervenou hlavicí, musí být vybavena citlivou naváděcí soustavou – v případě radiolokátoru krytou radomem, v případě infračerveného čidla průhledným krytem. Ale jak radom, tak průhledný kryt zřejmě nelze konstruovat tak, aby dlouho odolával výkonnému laseru.

Obecně se vláknové lasery, které se nespoléhají na kapaliny nebo plyny, průběžné zmenšují a roste jejich výkon (resp. účinnost). Například v červnu 2017 firma Raytheon otestovala laserový kontejner na bitevním vrtulníku AH-64 Apache.

Bojové lasery mají ale budoucnost především v protivzdušné obraně (PVO) díky schopnosti rychlé reakce, nevyčerpatelné zásobě „munice”, bodové přesnosti a řádově nižší provozní ceně (oproti kanonové nebo raketové PVO).

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
 

Nejčtenější

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Poslední vrtulník. Začíná předehra zcela zapomenuté letecké tragédie

Reklama NYA zvoucí k cestování v proudové době.

Byla to budova, kterou by někteří obyvatelé New Yorku nejraději hned po dokončení nechali zdemolovat. Místní bar s...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Aktualizujte si WhatsApp. Kvůli chybě vás mohli útočníci odposlouchávat

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)

Nový trik využívající chybu v komunikační aplikaci WhatsApp umožnil na základě zmeškaného hovoru nainstalovat do...

Statisíce posluchačů přišly o svá internetová rádia, náprava je pomalá

DAB rádio Pure Oasis Flow

Mnoha posluchačům internetových rádií zmizely předvolené stanice i jimi přidané streamy. Největší výrobce čipů pro...

Další z rubriky

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Nechtěl, ale musel. Jak Tupolev kopíroval americký super bombardér B-29

Bombardér Tupolev Tu-4 v leteckém muzeu v Moninu (rok 2012)

První sovětský atomový bombardér Tupolev Tu-4 vznikl okopírováním amerického Boeingu B-29 Superfortress. Pro sovětský...

OBRAZEM: Rusko dostalo tanky československé výroby darem z Laosu

V lednu 2019 dorazilo z Laosu do Ruska třicet darovaných tanků T-34. Tanky se...

Nejslavnějším druhoválečným tankem východní strany východní fronty byla té třicet čtyřka. V Rusku si řadu těchto tanků...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz