Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tyto bombardéry budou základem příští letecké války. USA vs. Rusko

Vypadá to, že se mezi Ruskem a Spojenými státy schyluje k zajímavému zbrojnímu závodu. Spojené státy představily svou vizi "globálního" strategického bombardéru LRS-B a podobný záměr potvrdilo také Rusko.

Stuide možné podoby budoucího amerického bombardéru podle firmy Lockheed-Martin. S jeho finální podobou nemusí mít nic společného. | foto: Lockheed-Martin

Představy o tom, jak bude vypadat letecká válka v dalších desetiletích teprve tvoří. Armády i výrobci své představy zatím jen propracovávají, ale na veřejnost se už dostávají první informace, byť zatím jen velmi kusé. A už se rýsuje pokračování zbrojních závodů, které charakterizovaly především druhou polovinu století minulého.

Americká strana mince

Americké letectvo (USAF) potvrdilo zájem podporovat vývoj nového dalekonosného bombardéru, v současné době známého jako LRS-B. Podrobnosti zatím nejsou. Americké letectvo pouze potvrdilo uzavření partnerství s vývojovými týmy předních leteckých společností. Cílem spolupráce je podrobné rozpracování konceptu nového letounu.

Křišťálová lupa

Spojené státy mají na čem budovat. V minulém století si USA vybudovaly značnou vývojovou kapacitu na poli moderních bombardérů (lidskou i technickou). Zářným příkladem rozsáhlé americké vývojové základny je supermoderní "neviditelný" bombardér B-2, jenž nemá ve světě rovnocenného protivníka.

Hrubé představy o další generaci strojů už jsou na stole a zatím se označuje zkratkou LRS-B (long-range strike-bomber, tedy v podstatě "dálkový bombardér"). "Vysněný" stroj amerického letectva musí dosahovat nadzvukové rychlosti a mít dolet minimálně kolem 9 000 kilometrů bez doplňování paliva. Dalším požadavkem je minimální nosnost zbraní v rozsahu 6 350 až 12 700 kilogramů. Požadována vydrž ve vzduchu s plnou výzbroji je 50 až 100 hodin v případě letu bez posádky

USAF totiž požaduje po novém bombardéru schopnost samostatného letu bez přítomnosti člověka na palubě. Lidská osádka má být na palubě přítomna jen v případě použití konvenčních zbraní, v případě jaderného útoku musí být LRS-B schopen provést útok samostatně.

Americké letectvo také požaduje vysokou úroveň umělé inteligence letounu (zpravodajství, průzkum, sledování a zaměřování cíle) a špičkové datové propojení s ostatními vojenskými systémy. Piloti LRS-B tak díky velké samostatnosti bombardéru mohou ovládat a řídit další letadla nebo zbraňové systémy, například další bombardéry LRS-B.

USAF si však klade podmínku, aby LRS-B dokázal překonat nepřátelskou obranu za všech podmínek, i během dne (bombardéry B-2 Spirit dnes operují především v noci).

Kdy se nového bombardéru dočkáme ve výzbroji? Podle optimistických předpovědí má LRS-B dosáhnout počátečních operačních schopnosti někdy kolem roku 2025. Avšak jak je u podobných projektů železným pravidlem, můžeme si být prakticky jisti, že to bude mnohem později.

V každém případě nově uzavřené smlouvy nejsou začátkem vývoje stroje, jejich význam je jiný, tvrdí bývalý šéf nákupů amerického letectva Mark Shackelford (jeho vystoupení na letecké konferenci popsal AviationWeek). Jejich prvním cílem je ochránit a udržet při životě projekt LRS-B a druhým je udržet rozsáhlou vývojovou základnu, především "lidský kapitál", tedy odborníky, kteří by mohli odejít z oboru. V praktické rovině se nové smlouvy týkají vývoje dílčích technologií pro stavbu budoucího dálkového bombardéru.

Ruská odpověď

V Rusku se na konceptu nového bombardéru pracuje již několik let. Teprve v roce 2012 však představitelé Ruské federace dali zelenou zahájení vývojových prací. Na počátku letošního roku byl přijat finální koncept bombardéru, na jehož základě začnou vývojové práce na jednotlivých komponentech stroje (motorech, avionice, zbraních atd.).

Údajná studie možné podoby bombardéru PAK-DA. Její pravost nedokážeme potvrdit.

Bombardéry nazvané zatím PAK-DA (z ruského "perspektivnyj aviatsionnyj kompleks dalnej aviatsii", tedy budoucí letoun pro dálkové lety) mají nahradit stárnoucí flotilu 63 strojů Tu-95MS Bear (alter ego B-52 Stratofortress) a 13 nadzvukových Tu-160 Blackjack (alter ego B-1 Lancer). Zatím se nejčastěji mluví o tom, že PAK-DA má být konstrukčně samonosné křídlo s vlastnostmi stealth.

Podle ruských odborníků má PAK-DA létat podzvukovou rychlostí, teprve při překonávání nepřátelské obrany zrychlí na "vysoce" nadzvukovou rychlost. Původní projekt bombardéru PAK-DA je ještě ambicióznější. Rusové uvažovali o konstrukci hypersonického bombardéru, jenž by mohl létat rychlostí vyšší než Mach 5. Avšak tváří v tvář astronomickým nákladům a velkým technickým rizikům přijali ve výsledku koncept nadzvukového bombardéru.

PAK-DA je navrhován především za účelem udržení a zmodernizování ruské jaderné triády, a proto bude vyzbrojen jadernými střelami s plochou dráhou letu Ch-102 (případně konvenčními Ch-101), které jsou přímými následovníky střel Ch-55SM. Dolet střely Ch-102 se pohybuje na hranici 3 000 km, rychlost letu je až 800 km/h. Udávaná přesnost zásahu střel Ch-101/102 je 6–9 metrů, což je pro střelu vybavenou jadernou hlavicí o síle 200 kilotun více než dostatečné.

Pro nový bombardér se také počítá s vývojem zcela nových hypersonických střel s plochou drahou letu."PAK-DA bude vybaven celou řadou nových přesně naváděných zbraní, včetně hypersonických," sdělil nejmenovaný úředník ruského ministerstva obrany agentuře RIA Novosti. Podobné zbraně vyvíjí intenzivně rovněž Spojené státy.

Rusové počítají se zavedením bombardéru PAK-DA do výzbroje roku 2020. S bezpilotní verzí se počítá ještě o dalších deset až dvacet let později. Ale v tomto případě je asi na místě ještě větší obezřetnost než v případě amerického projektu. Ruská ekonomika není zdaleka tak robustní jako americká a rozpočtová budoucnost podobně ambiciózního projektu je nejistá. Projekt už nyní dostal přezdívku "bílého slona" ruského letectví.

Text vznikl z článků pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňané vymysleli superkavitační pohon pro ponorky. Má ovšem jednu chybu

Vynález by mohl podmořským plavidlům umožnit dosahovat extrémně vysokých rychlostí, srovnatelných s proudovými letadly. Jde o druh laserového pohonu, který se teoreticky zkoumá už desítky let....

7. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropská sonda letí zjistit, zda máme proti asteroidu soudného dne šanci

Je to dva roky a několik dní, co americká sonda DART záměrně narazila do měsíce Dimorphos asteroidu Didymos. Stalo se tak v rámci testu planetární obrany, tedy možné budoucí obrany Země před úderem...

7. října 2024  14:15,  aktualizováno  16:56

Nobelovu cenu za fyziku získali vědci za strojové učení a neuronové sítě

Královská švédská akademie věd letos ocenila za výzkum na poli fyziky vědce Johna J. Hopfielda a Geoffreyho E. Hintona „za zásadní objevy a vynálezy, které umožňují strojové učení za pomocí umělých...

8. října 2024  11:48,  aktualizováno  13:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Má stejný panel, ale jiný obraz. Kvalitu televizoru stále víc určují algoritmy

Premium

Londýn (Od zpravodaje Technet.cz) Dva televizory s totožným zobrazovacím panelem, jeden však s výkonnějším procesorem, na kterém běží algoritmy vytrénovaných AI modelů. A úplně jiný výsledný obraz. Novinka společnosti Philips jasně...

9. října 2024

Nobelovu cenu získal objev odhalující tajemství specializace buněk

Premium

Lidské tělo tvoří 40 bilionů buněk. Všechny mají stejnou dědičnou informaci, a přesto u nich lze rozlišit na čtyři stovky různých typů. Victor Ambros a Gary Ruvkun dostali Nobelovu cenu za fyziologii...

11. října 2024

Letí tam, odkud ostatní prchají. Podívejte se, jak se létá do hurikánu

Pokud se bojíte létání, toto by nejspíš nebyla práce pro vás. Posádky zvané Lovci hurikánů totiž létají ve speciálně vybavených letounech přímo do bouří, aby je pomohly zmapovat a předpovědět jejich...

10. října 2024  17:38

V šestnácti ohromil NASA. Čech chce laserem opravovat nefunkční družice

Premium

O kosmonautiku a vesmír se začal zajímat díky Star Wars. Dá se říct, že mu filmy ukázaly životní cestu. Nadšení přivedlo Simona Klingu až k mezinárodní soutěži Conrad Challenge, kterou se svým týmem...

10. října 2024

Trnitá byla cesta za uznáním vědkyně, která pomohla léčit cukrovku a obezitu

V týdnu udílení Nobelových cen si připomeňme jeden příběh. Všichni říkali, že to nejde, ale Svetlana Mojsovová to dokázala. Její zásluhou se dnes úspěšně léčí miliony lidí z cukrovky a obezity....

10. října 2024

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...