Sto raket za rok? A není to málo?
Přeskočme nyní testovací lety Starshipu a podívejme se do budoucnosti. SpaceX dělá systém jako maximálně univerzální. Kromě očekávané dopravy nákladů (speciální verze rakety bude pro vynášení družic Starlink, jiná pro rozměrnější náklady) a lidí na nízkou oběžnou dráhu půjde například o Starship ve verzi kosmické palivové stanice, na níž budou létat Starshipy-tankery. Verze HLS (Human Landing System) poslouží jako lunární modul v rámci programu NASA Artemis.
SpaceX studuje i lunární nákladní verzi. Starship-meziplanetární má nejprve létat kolem Měsíce, později se vydat kolonizovat Mars. Že i zde bude potřeba povícero variant, jistě netřeba zdůrazňovat. V zákulisí se také hovoří o Starshipu přestavěném na trvale osídlenou orbitální stanici. Zatím v říši snů je využití druhých stupňů k mezikontinentální dopravě lidí, která má do budoucna nahradit leteckou. Rakety by za cenu srovnatelnou s letenkou v ekonomické třídě mohly spojit velká světová města lety dlouhými kolem čtyřiceti minut. Pasažér by cestou třeba z Prahy do New Yorku jako prémii získal i titul „astronaut“.
Pentagon pak se SpaceX studuje možnost využití druhého stupně pro rychlou dopravu nákladu či osob do oblastí „humanitárních krizí“ (ať už si pod tím představíme cokoliv). Objevily se i návrhy na náhradu vojenských dopravních letounů právě raketami Starship.
Vraťme se ale do současnosti: Starship má potenciál způsobit revoluci. A je velmi pravděpodobné, že jich bude potřeba hodně, opravdu hodně. „Abychom mohli dosáhnout kolonizace Marsu v následujících třech dekádách, budeme potřebovat ročně vyrobit sto lodí. Ale ideálně více, až ke třem stovkám,“ nastínil svoji vizi Elon Musk. Upozorňuje ale na úskalí: „Výroba je o tisíc procent složitější než kusová výroba. Tedy, nejméně o tisíc procent.“
Potvrzuje to i jeho zástupkyně a viceprezidentka SpaceX Gwynne Shotwellová: „Navrhujeme Starship tak, aby jeho provoz byl co nejvíce podobný leteckému provozu. Rádi bychom uskutečňovali desítky startů denně, ještě raději pak stovky.“ Návrh konstrukce rakety s ohledem na budoucí masovou výrobu je také jednou z odpovědí na stávající „dětské nemoci“ systému Starship.