Korejské uzené v ruské polévce. Koreji se nedaří dostat se do kosmu

Jižní Korea se na konci minulého týdne už potřetí pokoušela o vyslání své rakety s družicí na oběžnou dráhu. Tentokrát byl start odložen kvůli technické závadě. Proč se to tak vyspělé zemi stále nedaří? Na vině je i nevydařené spojenectví s Ruskem, ve kterém Korea tahá za kratší konec, domnívá se Marcel Grün.

Doprava třetího exempláře KSLV-1 (nebo Naro-1) na startovací rampu na kosmodromu Naro. Snímek byl pořízen 24. října, dva dny před původně plánovaným startem. | foto: Profimedia.cz

Jen málokteré státy se tak usilovně snaží o svou registraci v "kosmickém klubu", a s tak malým úspěchem, jako obě znepřátelené země na Korejském poloostrově.

Větší obavy vzbuzují vesmírné pokusy tajnůstkářského režimu v KLDR (více o nich zde), které jsou zřejmě motivovány hlavně vojensky. Zatím se žádný nezdařil, což u země, která vytrvale míří směrem k hospodářské katastrofě, není až tak překvapivé. Ale její o mnoho vyspělejší jižní soused na tom kupodivu není o mnoho lépe.

Jihokorejský kosmický nosič KSLV-1 (Korea Space Launch Vehicle) startoval již dvakrát, v letech 2009 a 2010, leč neúspěšně. Raketa je známá též pod názvem Naro-1. Naro je ostrov v kraji Goheung v provincii Jižní Jeolla, ležící 480 km od Soulu, na němž byl vybudován kosmodrom.

Vztyčování KSLV-1 (nebo Naro-1) na startovací rampě před později zrušeným říjnovým startem

Poslední pokus měl přijít v pátek 26. října, ale ani ten se nezdařil. Jen pět hodin před prvním plánovaným termínem startu rakety Naro-1 (alias KSLV-1) přerušil palubní počítač startovní sekvenci, zřejmě kvůli úniku tlakovacího helia. Následně bylo rozhodnuto o stažení rakety ze startovního komplexu, převezení do montážní haly a provedení dodatečných kontrol, případně oprav.

Datum dalšího pokusu o start bude oznámeno později, ale protože si přípravy vyžádají nejméně tři dny na startovním komplexu, přichází v úvahu nejdříve 30.října. Korejští vládní představitelé ovšem nevylučují ani období v první polovině listopadu. Podle zpráv státní zpravodajské stanice Korean Broadcasting System (KBS) se další start uskuteční asi až někdy po 10. listopadu. Již jen proto, že díl, který selhal (těsnění), poputuje do Ruska, aby se na něj podívali tamní odborníci. A to si pár dní vyžádá.

Napůl ruská, napůl korejská

 Právě spojení s Ruskem je největším "specifikem" jihokorejské cesty. Není to tak, že by Korea koupila hotové technologie. Situace je podstatně složitější: jihokorejská raketa totiž využívá souběžně vyvíjené ruské rakety jako prvního stupně. Situace se dá asi nejvýstižnější vystihnout s využitím moravské lidové moudrosti: "Pojďte si uvařit vaše uzené do naší polévky." A aby bylo jasno: uzené je v tomto případě asijské provenience.

Jak situace vznikla? Letos šedesátiletý A. A. Medveděv, tehdy šéf ruské státní společnosti M. V. Chruničeva, již v říjnu 2004 podepsal při návštěvě Jižní Koreje kontrakt, podle kterého dojde k vývoji malé nosné rakety KSLV-1, v níž první stupeň bude ruský, druhý korejský.

Součástí projektu bylo i dokončení kosmodromu Naro Space Center, jehož budování začalo 8. srpna 2003 na ploše 5 milionů m2. S ruskou pomocí byl za korejské peníze (nejméně 130 mil. dolarů) dokončen 11. června 2009 právě včas, aby tu mohly proběhnout přípravy k prvnímu kosmickému startu, původně plánovanému na 19. srpna.

Start rakety KSLV-1 (nebo Naro-1) 25. srpna 2009

Kontrakt byl tedy podepsán před osmi lety, ale jeho neobvyklost způsobila na ruské straně byrokratické problémy, které vedly k výrazným zdržením, a samozřejmě tedy i poměrně zdlouhavé realizaci. Příliš nezmohly ani Koreou utracené dolary (od roku 2002 jich země za program zaplatila téměř půl miliardy). V ruských výhledech se na raketu Angara zpočátku jednoduše příliš nespěchalo.

Situace se pro Koreu zlepšila na podzim 2008, kdy byla předvedena maketa nosiče KSLV-1 při testování pozemního zařízení budoucího kosmodromu, a na jaře 2009 byla ukázána veřejnosti. Tehdy jsme se konečně dozvěděli některé technické podrobnosti.

První stupeň rakety Naro-1 má délku 26 metrů, průměr 2,9 metru a startovní hmotnost necelých 130 tun. Teprve z toho vyplývalo, že je to vlastně vývojová verze univerzálního prvního stupně budoucí ruské Angary. Avšak místo proponovaného kapalinového motoru RD-191 o tahu 2 000 kilonewtonů (kN) je pro Korejce vybaven slabším motorem RD-151 o tahu 1670 kN, přičemž využívá stejné pohonné látky, tedy kapalný kyslík a kerosin (specifický impuls 338 sekund). Poprvé byl na pozemním stavu vyzkoušen 30. července 2009, tedy pouhý měsíc před korejskou premiérou!

Druhý stupeň o průměru 0,4 metru a délce 7,5 metru s krytem postavila KARI (Korea Aerospace Research Institute) na základě relativně dobrých zkušeností s první sondážní raketou z 90. let. Je v něm motor KSR-1 na pevné pohonné látky, který vyvíjí tah 86 kN po dobu 25 sekund (specifický impuls 250 sekund). Celková délka rakety tedy je asi 33 metrů a startovní hmotnost asi 130 tun.

Kdo za to může, to bychom se rádi dohodli

Letový exemplář prvního stupně byl v té době již dopravován do Koreje, odkud se měla raketa s malou družicí vznést v srpnu do vesmíru. Po několika odkladech se start zdařil 25. srpna 2009. Ruská část letu proběhla podle harmonogramu, avšak selhalo oddělení aerodynamického krytu družice a tu se nepodařilo uvést na oběžnou dráhu. Technici nicméně zdůrazňují, že nosná raketa udělila nákladu rychlost asi 6,2 kilometrů za sekundu ve výšce kolem 350 kilometrů, a prokázala tak dostatečnou výkonnost.

Co veze?

Na raketě KLSV-1 je ke startu připravena malá vědecká umělá družice, která má být umístěna na oběžnou dráhu ve výšce 300 až 1 500 kilometrů se sklonem 80 stupňů. Odborníci Korejského vývojového ústavu vědy a techniky (Korea Advanced Institute of Science and Technology, KAIST) ji předvedli 23. srpna. Poté byla převezena na kosmodrom.

Družice STSAT-2C (Science and Technology Satellite) má hmotnost necelých 93 kilogramů, s rozměry 1 × 1 × 1,5 m a předpokládanou aktivní životnost asi dva roky. Na palubě je devět odrážečů laserového signálu, umožňujících lokalizovat polohu s centimetrovou přesností, Langmuirova sonda pro výzkum plazmatu v okolí Země, monitor kosmického záření a soubor několika drobností pro ověření nové techniky vlastní výroby (infračervený sensor, laserové oscilátory, setrvačníky a další). Přístrojové vybavení se tedy mírně liší od dvou předchozích satelitů STSAT-2A, kde byly jiné odrážeče a teleskop záření v čáře Lyman-alfa.

Druhý pokus o start se uskutečnil 10. června 2010, avšak 137 sekund po startu došlo ve výšce asi 70 kilometrů k explozi nosiče a ztrátě spojení. Společná mezistátní komise nedošla na podzim 2010 ke shodě při odhalení příčiny. Korejci svalovali vinu na Rusy (bylo to přece v době působení jejich stupně), Rusové měli vážné podezření na předčasný zážeh druhého, tedy korejského stupně. Samostatná ruská expertní komise v létě 2011 přezkoumala podrobně ruskou telemetrii a došla k závěru, že příčinou musela být exploze druhého stupně.

Oba státy se alespoň koncem loňského prosince shodly na dalším postupu a dohodl se termín dalšího startu. Technici udělali takové úpravy, aby se nehoda neopakovala, ať už byla zaviněna kýmkoliv.

Rusům samozřejmě záleží na tom, aby jejich stupeň nebyl označen za viníka jednak z faktických důvodů (chystaná Angara je pro celou ruskou kosmonautiku klíčová), jednak z ekonomických (podle původní smlouvy měli Rusové bezplatně dodat svůj stupeň pro třetí raketu pouze v případě, pokud budou označeni za viníka předchozích selhání).

Pro třetí start byla na obou stranách přijata zjednodušující technická opatření, zejména v elektrických systémech, souvisejících s bezpečností startu. Odstraněn byl především autodestrukční systém, který podle některých specialistů mohl za druhou nehodu.

Pozdě, ale přece

V tomto případě Rusové dodali svůj stupeň o něco později, než bylo v plánu. Při známé ruské byrokracii by to však spíše než s technikou mohlo souviset s personálními změnami ve vedení ruského výrobce: letos v polovině srpna se oficiálně vzdal své funkce generální ředitel V. Nestěrov, který jím byl od roku 2005. V poslední době se však došlo k závěru, že se mu v práci příliš nedaří, mimo jiné s vývojem rakety Angara.

Bylo jasné, že nepůjde sám, že se s ním "sveze" řada technických ředitelů a ve vedení firmy panovala určitá nervozita. Až v druhé polovině října zvolila konkursní komise jeho nástupcem raketového konstruktéra Alexandra I. Seliverstova.

Start ale nebylo možné stále odkládat. Třiadvacátého srpna v noci se první stupeň vydal po kolejích z výrobního závodu u Moskvy do Uljanovsku, odtud se letecky v obřím nákladním letounu AN-124-100 společnosti Poljot dopravil do korejského Pusanu a 29.srpna byl přeložen na loď a dopraven na kosmodrom, kde už ho netrpělivě očekávali korejští technici. Neprodleně se mohli dát do práce, a tak 11. října padlo rozhodnutí, že start se má uskutečnit 26.října mezi 6.30 až 10.00 světového času. Jak jsme prozradili na začátku, ten se nakonec neuskutečnil a nový termín zatím není jasný.

Jasné se naopak zdá, že Korea už společně s Ruskem dále vařit nebude. V posledních dnech loňského roku sdělil jihokorejský ministr školství, vědy a techniky detaily druhé pětiletky kosmického výzkumu, v níž se mj. počítá s výraznějším podílem soukromého sektoru. V první pětiletce se Jižní Korea ještě spolehla na zahraniční pomoc, do roku 2016 však má být raketový vývoj zcela samostatný.

Korea se vrátí k upraveným plánům na stavbu rakety KSLV-2 z počátku minulého desetiletí. Do roku 2014 by měla mít motor o tahu 10 kN a v roce 2018 by měly být ukončeny testy motoru o tahu 750 kN, což by mělo umožnit nejpozději v roce 2021 postavení třístupňového nosiče družic o nostnosti 1500 kilogramů na nízkou oběžnou dráhu (KSLV-1 má nosnost zhruba 100 kilogramů). Do té doby mají odborníci přislíbeno nejméně 1,4 miliardy dolarů.

Nejčtenější

KVÍZ: Nechte starosti na zemi a vyzkoušejte si, jak znáte dopravní letadla

Z kvízů z oboru letectví je v čase letních dovolených určitě nejvhodnější ten, který se týká letadel dopravních. A aby nebyli v kvízu markantně zvýhodněni ti, kteří tento druh dopravy ve větší míře...

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

Ocelové šipky shazované z letadel vrátily válku zpět do středověku

Kromě zcela nových zbraní umožnila první světová válka i renesanci některých na pohled primitivních zbraní, které se ve výzbroji evropských armád neobjevovaly již celá staletí. Jednou z nich byla...

Rusko otevřelo Pandořinu skříňku. Skynet z Terminátora je jen otázkou času

Premium

Umělá inteligence se v ovládání dronů na bojišti prosazuje pomaleji, než se předpokládalo. Člověk je zatím nepostradatelný. Určité úspěchy však AI přece jen má. A bude jich stále víc.

Bez těchto osmi webů a aplikací na dovolenou snad ani nejezděte

Notebook, tablet, chytrý telefon má u sebe skoro každý. Jak moc užitečné mu budou, záleží na tom, jak jej umí využít a jaké aplikace na něm používá. Vybrali jsme osm praktických, které vám zpříjemní...

Z kosmu se vrátila posádka složená z Američanky, Inda, Maďara a Poláka

Po více než dvou týdnech na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) se vrátila na Zemi posádka soukromé mise Axiom 4, zkráceně Ax-4. Byl to opravdu mezinárodní posádka, protože se letu účastnili...

15. července 2025

Nevyzpytatelné jsou cesty k modelu F-4 Phantom II. Tento vznikl na USS Midway

Soutěž

O tom, že není jen fantom opery, ale i Phantom letadlové lodi USS Midway, nás přesvědčí příběh modelu modeláře Marka Andrejse. Slavný F-4 Phantom II se stal labutí písní jeho modelářské dílny. Více...

15. července 2025

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

15. července 2025

Před 30 lety se zrodila legenda. Formát MP3 změnil poslech hudby

Za vznikem formátu MP3 byl nápad přenosu hudby přes telefonní linky, který vznikl v hlavě Dietera Seitzera pozdějšího prvního ředitele organizace Fraunhofer IIS. Bylo to v době, kdy prosazovaly...

14. července 2025  10:15

Tabulky zvládnete i bez Microsoftu. Tady jsou ověřené možnosti zdarma

Microsoft Excel je nejrozšířenějším tabulkovým procesorem, se kterým se studenti učí už na běžných středních školách práci s daty. Jeho široká škála funkcí z něj činí volbu číslo jedna pro firmy i...

14. července 2025

Vědci donutili tělo k produkci buněk zabíjejících rakovinu. Léčba bude dostupnější

Premium

Laboratorní produkce buněk pro léčbu nádorových onemocnění označovanou jako CAR T-terapie je náročná, zdlouhavá a drahá. Proto ji nedostávají všichni, kterým by pomohla. Vědci nyní našli způsob, jak...

14. července 2025

Přípravu na sebevražedný let ztvárňuje dioráma s letounem Mitsubishi G4M2

Soutěž

Dárek od kamarádů proměnil modelář Petr Záras v diorámu, ze které tak trochu mrazí. Jde totiž o přípravu na sebevražedný let kluzáku Yokosuka MXY-7 Ohka (třešňový květ) a japonského bombardéru...

13. července 2025

Česko pomůže s hledáním druhé Země. Mise využívá český hardware i software

Cílem kosmické mise PLATO je studovat Zemi podobné planety v relativně blízkých planetárních systémech. Výzkum se bude zaměřovat na planety v tzv. obyvatelné zóně, tedy v takové vzdálenosti od...

12. července 2025

Revoluční vrtulník i slavní veteráni. Co nabídla letošní Paris Air Show

Letošní 55. ročník největší a nejstarší letecké výstavy světa Paris Air Show na letišti Le Bourget opět předvedl řadu zajímavých strojů a vizí pro budoucnost. Kromě zajímavých novinek si na své...

12. července 2025

Stačí zalesnit 24,75 milionu čtverečních kilometrů a oteplování je vyřešené

Kdyby lidstvo chtělo dál spalovat fosilní paliva a zároveň se vyhnout ohřívání atmosféry, musí sázet stromy. Potřebovalo by jimi však pokrýt značnou část souše. Náklady na takový podnik vychází...

11. července 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Padesát odstínů šedi řeckého letectva vypráví příběh modelu F-16D

Soutěž

Jaroslav Háječek se rozhodl dokončit rozdělaný model, který přišel v balíku z Bejrútu. Tento model letounu F-16D řeckého letectva byl výzvou. Jak popisuje jeho autor, otevřel celou škálu možností,...

11. července 2025

Tajemství smradlavé pochoutky starých Římanů odkryl nový vědecký výzkum

Premium

Analýza DNA odhalila složení oblíbeného dochucovadla starých Římanů. Připravovalo se z drcených ryb. Jeho výroba nejspíš dost páchla.

11. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.