Místo slavné vojenské události prozradil až roztroušený trus

  0:36
Překročení Alp s bojovými slony a desítkami tisíc mužů se považuje za jeden z nejoslnivějších úspěchů punského vojevůdce Hannibala. Přesná trasa jeho pochodu známá sice nebyla, ale to se díky novým objevům zřejmě nyní změní.

Tak tady všude byli... Vrchol průsmyku de la Traversette. | foto: Luca Bergamasco CC-BY-NDCreative Commons

O faktu, že Hannibal dokázal přejít se svým vojskem Alpy, sice ke své škodě pochybovali překvapení Římané, ale my si to dnes dovolit nemůžeme, důkazů je příliš. Zapálené nadšence pro antickou historii asi vždy poněkud trápilo, že přesně nevíme, kde se tomu tak stalo.

Abychom události shrnuli pro ty, kdo přes 2 200 lety měli jiné starosti: na jaře 218 př.n.l., kdy klima byla velmi podobné jako dnes, vyrazilo z dnešního Španělska vojsko vedené tehdy ani ne třicetiletým Hannibalem Barkou pěším pochodem na Řím. Na podzim (zřejmě během října) vojevůdce překročil Alpy s velkým vojskem včetně slavných slonů, spustil se do severoitalské nížiny a zahájil z hlediska jeho osobního „skóre“ velmi úspěšnou, ale nakonec marnou druhou punskou válku.

Hlavním zdrojem informací o celém tažení jsou pro nás především dva starověcí historikové Livius a Poybios. Hlavně druhý zmíněný pracoval údajně na svých Dějinách dosti poctivě, a i když ho od doby Hannibalova vpádu dělilo zhruba 60 let, snažil se získat co nejvíce informací od pamětníků a také osobně navštívil řadu míst významných událostí. Údajně měl také projít Hannibalovou trasou přes Alpy. (Livius měl těžší postavení i v tom, že žil až cca 200 let po Hannibalovi.)

Bohužel při tom nebyl vybaven moderními mapami, a tak jeho popis není s odstupem dvou tisíc let úplně snadno pochopitelný. Co hůře, Polybiovy a Liviovy informace se rozchází natolik výrazně, že nejméně jeden z nich musí trasu popisovat špatně (pokud si tedy nevymýšleli oba). My s odstupem můžeme v konkrétních událostech jen těžko rozhodnout, kdo má či nemá pravdu. Ano, Polybios byl zřejmě poctivější historik, ale nemohl se zrovna v tomto plést?

Trasy Hannibalova pochodu přes Alpy podle různých historiků (a také jiných vojevůdců). Mahaney a spol. se shodují v názoru s Angličanem de Beerem a jeho jižní trasou. Vede sice přes nejvyšší místo a je dosti neschůdná, ale zase mohla být pro nepřítele překvapivá a navíc je nejpřímější - a to mohlo být důležité, protože do začátku zimy v době Hannibalova přechodu už mnoho času nezbývalo.

A tak není divu, že historikové za dobu existence své disciplíny nakreslili do map a knih několik možných tras Hannibalova pochodu. Podle některých mohl jít tzv. „severní trasou“ směrem k dnešnímu Grenoblu, a podél řeky Isère (tedy Jizery) přes průsmyk Mont Cenis (2 083 m.n.m) nebo Clapier (2 497 m.n.m.), aby vyšel z Alp zhruba na úrovni Turína. Pokud zvolil jižní trasu, postupoval by kolem řeky Durance až k dnešnímu městu Gap, dále do hor, a pak některým z průsmyků v oblasti sestoupil několik desítek kilometrů pod Turínem.

Hledání trusu mezi šutry

Nebudeme se zabývat tím, kdo z historiků a proč zastával ten či onen názor, přesuňme se rovnou z Hannibalových časů na konec 20. století, kdy tato upřímně řečeno trochu bagatelní otázka zaujala kanadského historika, spisovatele a tak trochu dobrodruha Billa Mahaneyho (jeho stránky) z Yorkovy univerzity v Torontu.

Na rozdíl od mnoha jiných svých předchůdců Mahaney hodně věří svým nohám a vlastním očím, a tak se s Liviem a Polybiem v ruce vydal do evropských Alp, na předpokládaná místa Hannibalova přechodu. Z průvodců se mu více osvědčil Polybios, jehož popis Hannibalovy cesty (úzké místo v průsmyku, kudy zvířata nechtěla přejít atp.) ho nakonec přesvědčil, že hledaným místem je průsmyk de la Traversette (francouzsky plným názvem tedy „Col de la Traversette“). Leží v nadmořské výšce 2 947 metrů, a odděluje od sebe hory Monviso (3 841 m.n.m) a Granero (3 171 m.n.m.)

Mnohým historikům se tato trasa zdála pro vojsko nepřekročitelná, a tedy příliš náročná, zvláště pokud byla stezka už skutečně překryta vrstvou namrzajícího ledu a sněhu, jak píše Polybios. Na italské straně průsmyku Traversette mají být místa, kde lidé musí skutečně postupovat v řadě za sebou, takže by přechod celé armády musel trvat několik dní. Podle Mahanea by při 24hodinovém provozu (v době přechodu mohl být velmi jasný úplněk, jak v září a říjnu bývá) přechod armády čítající cca 40 tisíc mužů a zhruba 20 tisíc nákladních a ́jízdních zvířat - 37 slonů nepočítaje - mohl trvat zhruba 6 až 8 dní. (Autor neměl Polybiovu píli, při přípravě článku si průsmyk neprošel, a tak za údaje nedává ruku do ohně.)

Že přejít průsmyk v nadmořské výšce 2 947 metrů není zrovna nejjednodušší, hezky ilustruje i skutečnost, že v něm leží nejstarší alpský tunel. Pětasedmdesát metrů dlouhá technická památka ve výšce 2 882 metrů pochází z let 1479-80, a usnadnila obchod i přechod vojsk mezi italskou a francouzskou stranou Alp (v té době tedy mezi markrabstvím Saluzzo a francouzským královstvím). Sloužila do 16. století, znovuotevřena byla v roce 1907 a dá se jí projít dodnes.

Ale abychom se vrátili k Punům a slonům: Mahaneymu se po letech prosazování myšlenky ve spolupráci s evropskými univerzitami podařilo zorganizovat výpravu, která udělala něco více, než že si jen prošla danou trasou a porovnávala „tvar kamenů a kopců“ (pardon, geomorfologii) s popisem starověkých autorů. Studenti a akademici se pustili do podrobného rozboru okolí průsmyku. Odkryli vrstvy starších usazenin kolem míst, kde by vojsko mohlo tábořit (tedy vodních zdrojů v samé blízkosti průsmysku), a pokusili se zjistit, zda některé neobsahují stopy průchodu velkého vojska.

Nemuselo se jednat přímo o nápis „Byl jsem tu, Hannibal“. Jak jsme již zmínili, přechod samotného průsmyku musel vojsku zabrat celé dny, během kterých desítky tisíc můžu a zvířat musely za sebou zanechat patrné hmatatelné stopy. Vysokohorské podmínky přitom konzervaci podobných zbytků přejí (bakterií je málo, velkou část roku je tu sníh, však si vzpomeňte na Ötziho atd.), a tak vědci doufali, že by se v místech pravděpodobné koncentrace vojáků mohly najít i usazeniny se stopy té slavné události roku 218 př.n.l.

Jezírko, u kterého se našly stopy koňského trusu z doby cca před 200 př.n.l....
Jezírko, u kterého se našly stopy koňského trusu z doby cca před 200 př.n.l. s...

Jezírko, u kterého se našly stopy koňského trusu z doby cca před 200 př.n.l. (vpravo s vyznačeným místem odběru vzorků). První fotografie je pořízena z průsmyku de la Traversette, na fotografii vpravo je vidět vzadu.

A štěstí jim přálo, píše tým v časopise Archeometry (abstrakt práce zde). U jezírka pod průsmykem se v hloubce necelého půl metru našla velmi výrazná vrstva usazenin bohatá na organický materiál, nejspíše koňský trus. Podle radioizotového datování pochází někdy z doby kolem roku 200 př.n.l. Provoz v průsmyku byl během jejího vzniku zřejmě takový, že se důkladně promíchala se staršími usazeninami, zbytky podupané vegetace atp. Našly se v ní ve velkém množství také genetické stopy bakterií žijících v trávicím traktu zvířat i lidí (Clostridia), kterých je v jiných vrstvách málo. (V současnosti probíhá podrobnější genetická analýza, uvidíme, zda se nepodaří objevit třeba stopy nějakých parazitů nebo patogenů, které by o „návštěvě“ mohly prorazit více. V extrémně příznivém případě třeba naznačit, že tudy opravdu prošli sloni.)

Pokud tedy armády nepochodovaly přes Alpy pravidelně - a to se podle reakce Římanů na Hannibalův podnik nezdá - spojení s punským vojskem se celkem přirozeně nabízí. Objev trusu v průsmyku Traversette samozřejmě nepředstavuje dokonalý důkaz. Je to ovšem velmi dobrá indicie, že by Mahaney mohl být na dobré stopě. Ideální by jistě bylo, kdyby se na místě objevily výrobky lidské ruky spojené s Hanibalem, Puny obecně, například mince, součásti výzbroje atp. Pak by se celá dlouhá - a vlastně ne až tak důležitá - debata dala konečně uzavřít.

Nejčtenější

KVÍZ: Znáte legendární i obyčejnější výrobky československých továren?

Vyzkoušejte si, jak znáte slavné i méně slavné zástupce československé techniky. V kvízu se zaměříme na dopravní prostředky.

Kam se hrabe Válka skladů. Vykládali jsme náhradní díly na unikátní bombardér

Letošní Aviatická pouť představila Česku nový přírůstek podhořanské letecké sbírky R.A.F. Station Czechoslovakia – britský bombardér Avro Anson, který je jediným letuschopným exemplářem verze Mk. I...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Byli jsme uvnitř bombardéru. Unikátní Avro Anson představí Aviatická pouť

Pokud počasí dovolí, bude to na severní polokouli první představení jediného letuschopného bombardéru Avro Anson původní verze Mk.I na světě. Již tuto sobotu 7. června má přiletět na Aviatickou pouť...

AI udělala chybu za miliardu dolarů. Zapamatovala si celé knihy. Hrozí soud

Velké jazykové modely na pozadí všelijakých chatbotů se často učí na datech chráněných autorských zákonem. Podle svých vývojářů se pohybují v mezích zákona. Umělá inteligence totiž z absorbovaného...

13. června 2025  9:42,  aktualizováno  9:42

Slavný konstruktér vytvořil unikátní sluchátka, zvuk ovlivníte boltci

Vyzkoušeli jsme první „open-around ear“ sluchátka na trhu. Slibují neslýchané podání hudebního prostoru a pocit, jako by zdroj zvuku stál přímo před posluchačem. Podařilo se, nebo se na inovativní...

13. června 2025

Oficiální aerotaxi olympiády 2028 zařídí stroj s podivnými vrtulemi

Pod pojmem aerotaxi si v současnosti představíme nejspíš běžné vrtulníky, které dopraví člověka z jednoho místa ve městě na druhé. Stále víc ale chtějí do této oblasti proniknout nové koncepty. Jeden...

13. června 2025

Podívejte se do tváře sv. Václava. Takto měl před tisícem let vypadat

Postup, kdy vědci využijí lebku jako základ pro modelování pravděpodobného vzhledu tváře dávno mrtvého člověka, není nový. Mezinárodní tým se už takto pokoušel přiblížit vzhled několika historických...

12. června 2025  15:39

Armáda snila před 100 lety o bombardéru. Projekt Aera skončil neúspěchem

Dne 12. června 1925 vzlétl z letiště ve Kbelích první československý dvoumotorový bombardér domácí konstrukce – Aero A-24. Lidové noviny slavily technický úspěch i soběstačnost mladého státu. Jenže...

12. června 2025

Tuto změnu pocítí každý. Prohlížeče, jak je známe, možná brzy skončí

Internetové prohlížeče se od svého prvního široce rozšířeného nástroje na brouzdání webovými stránkami Mosaicem značně posunuly, ale stále je jejich primárním cílem dostat uživatele na požadovanou...

12. června 2025

Mobil vás odposlouchává nonstop. AI může řídit nákupy, práci i volný čas, líčí expert

Premium

Jsme svědky nové převratné revoluce. Zatímco před dvěma stovkami let nahradila pára lidské svaly, tentokrát umělá inteligence supluje lidský mozek. „Změny budou mnohem rychlejší, než si dovedeme...

11. června 2025

Říkej si, co chceš, ale nebude tě slyšet. To má být budoucnost svobody slova

Šéfka mikroblogovacího systému Bluesky poskytla obsáhlé interview webu Wired.com. Mimo jiné v něm zmínila i zásadu, kterou se hodlá řídit v oblasti svobody slova. Kupodivu připomíná deklarovaný...

11. června 2025  15:32

Únik kyslíku zastavil soukromou vesmírnou misi s účastí Maďara a Poláka

Mise Ax-4 k Mezinárodní vesmírné stanici byla odložena kvůli úniku tekutého kyslíku LOX. Vedle Američanky a Inda se měl do vesmírného prostoru dostat teprve druhý dobyvatel vesmíru z Polska a třetí z...

11. června 2025  8:50

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

11. června 2025

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

11. června 2025

ChatGPT se po půlce dne vrací k funkčnosti stejně jako generátor videí

V úterý 10. června se společnost OpenAI potýká se zhoršenou dostupností některých svých jazykových modelů. Jak ukazují statistiky serverů, kam uživatelé nahlašují problémy s internetovými službami a...

10. června 2025  16:05,  aktualizováno  21:18
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.