Vláda tajila kód pro přecházení na zelenou. Rozluštili jsme jej

aktualizováno 
Tlačítko pro chodce na přechodu zná asi každý. Pouze několik desítek vyvolených vládních činitelů však znalo tajný kód, který jim rozsvítil zelenou, kdykoliv chtěli. My jsme kód rozluštili a podělíme se o něj s vámi. Jak projít Prahu bez čekání na zelenou?

Tlačítko pro chodce. První krok: Vyťukejte na tlačítku požadované heslo.

Jakoby nestačilo, že každý druhý politik má možnost využívat služebního řidiče a se zapnutým majáčkem se prohánět pěší zónou rychlostí závodního vozu s omluvou, že právě jede na zasedání Výboru pro předvýbor přezkoumávající oprávněnost nároku občanů s vlastní zahrádkou, sklízet své vlastní ovoce.

Jakoby nestačilo, že politici pěšky téměř vůbec nechodí. Podle posledních průzkumů se pomocí vlastních nohou dopravuje pouze 2,5 % politiků. Přesto existuje tajná sekvence, která, po zadání tlačítkem pro chodce, rozsvítí na semaforu zelenou. Tajný kód se podařilo jako prvním odhalit redaktorům Technetu minulý týden. Jedno z nejkurióznějších vládních tajemství od sametové revoluce tak vzalo za své.

Kód, který měl zůstat neodhalený

Aby poslanci nemuseli na přechodu pro chodce čekat, zadalo Ministerstvo dopravy počátkem devadesátých let úkol Výzkumnému ústavu robotiky v Praze Dejvicích, aby vyvinul počítač, který bude schopen tajně řídit semafory v celé Praze. „V devadesátémprvním se na nás skutečně obrátilo ministerstvo s tímto požadavkem,“ přiznává tehdejší šéf odboru návěstidla pro chodce Josef Žamuch.

„Museli jsme během jednoho roku vyvinout program, který by parazitoval na již existující síti spravující semafory v Praze. Zadání znělo jasně. Po vyťukání tajného kódu přes tlačítko pro chodce se měl na semaforu okamžitě rozsvítit zelený panáček,“ dodává Žamuch.

Tlačítko pro chodce

Morseova abeceda v rukou politiků

Žamuchovi spolupracovníci stáli před nelehkým úkolem. Napsání špionského ovládacího programu se ukázalo jako poměrně jednoduché. Největší překážkou však byl samotný kód. Vzhledem k paměťovému koeficientu politiků musel být velmi snadno zapamatovatelný a přitom bylo nutné předejít jeho náhodnému odhalení neprivilegovanými chodci. Na výzkumu se pracovalo téměř rok.  

Jako nejvhodnější jazyk pro zadávání kódu byla vybrána Morseova abeceda, kterou většina poslanců znala z mládí z pravidelných pionýrských a svazáckých schůzek. Poslanecká sněmovna na svých tajných zasedáních však postupně zamítla všechna předložená hesla pro jejich obtížnou zapamatovatelnost. Mezi návrhy například bylo: „Chci blaho této země“ nebo „Pracuji, aby lid byl spokojen“. Nakonec zvítězil návrh, který si i po přepisu do Morseova kódu lehce osvojili i začínající poslanci.

I přes naléhání tehdy vládnoucí strany, nebyl přijat návrh na zavedení modré barvy pro chodecká návěstidla jako signálu: „Připrav se k chůzi“.  Modrá by tak byla jakousi alternativou oranžové barvy pro automobily. Vládní poslanci následně v interpelacích neuspěli ani s návrhem, že oranžová by se na semaforech měla během předvolební kampaně vypínat. Uvedená fakta vyplývají ze zápisu schůze, který má redakce k dispozici.

 Jak projít celou Prahu na zelenou

 1) Tlačítkem pro chodce stačí zadat toto jednoduché heslo (krátký stisk = tečka, dlouhý stisk = čárka):
 „.--. --- .-.. .. - .. -.- .-   .--- .   ... ...- .. -. ... - ...- ---

Tlačítko pro chodce


2) Po pěti sekundách se na displeji rozsvítí nápis VIP a na semaforu zelený panáček. Automobilům přitom padne bez varovného oranžového světla okamžitě červená.

Tlačítko pro chodce po zadání tajného kódu


3) Podle typu přechodu svítí zelená 15 až 25 sekund.
4) Krok jedna lze libovolně opakovat, čímž se limit pro přecházení navýší o dalších 15, respektive 25 sekund. Podle tajného manuálu, který má Technet.cz k dispozici, byla tato volba přidána na žádost prostorově velkoryseji koncipovaných poslanců, kteří by nestihli přejít během původního intervalu.

Možná vás bude zajímat tato stránka.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fatální omyl. Jak Američané napadli Rusy a zabili generála Kotova

Mezi nepříjemné válečné omyly patří střelba do vlastních řad, případně po spojencích. Jedna taková událost se stala i...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Boeing tajil změny, úřad pokazil certifikaci, kritizuje zpráva 737 Max

Výsledky první závěrečné zprávy potvrzují předchozí podezření. Systém stabilizace MCAS byl výsledkem chybných dat od...

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily...

Odmítli s ním létat, aerolinka ho podržela. První černoch pilotem

V roce 1956 se manažeři společnosti New York Airways rozhodli, že pro zvýšení publicity prolomí segregační opatření v...

Najdete na iDNES.cz