Vláda tajila kód pro přecházení na zelenou. Rozluštili jsme jej

Tlačítko pro chodce na přechodu zná asi každý. Pouze několik desítek vyvolených vládních činitelů však znalo tajný kód, který jim rozsvítil zelenou, kdykoliv chtěli. My jsme kód rozluštili a podělíme se o něj s vámi. Jak projít Prahu bez čekání na zelenou?

Tlačítko pro chodce. První krok: Vyťukejte na tlačítku požadované heslo.

Jakoby nestačilo, že každý druhý politik má možnost využívat služebního řidiče a se zapnutým majáčkem se prohánět pěší zónou rychlostí závodního vozu s omluvou, že právě jede na zasedání Výboru pro předvýbor přezkoumávající oprávněnost nároku občanů s vlastní zahrádkou, sklízet své vlastní ovoce.

Jakoby nestačilo, že politici pěšky téměř vůbec nechodí. Podle posledních průzkumů se pomocí vlastních nohou dopravuje pouze 2,5 % politiků. Přesto existuje tajná sekvence, která, po zadání tlačítkem pro chodce, rozsvítí na semaforu zelenou. Tajný kód se podařilo jako prvním odhalit redaktorům Technetu minulý týden. Jedno z nejkurióznějších vládních tajemství od sametové revoluce tak vzalo za své.

Kód, který měl zůstat neodhalený

Aby poslanci nemuseli na přechodu pro chodce čekat, zadalo Ministerstvo dopravy počátkem devadesátých let úkol Výzkumnému ústavu robotiky v Praze Dejvicích, aby vyvinul počítač, který bude schopen tajně řídit semafory v celé Praze. „V devadesátémprvním se na nás skutečně obrátilo ministerstvo s tímto požadavkem,“ přiznává tehdejší šéf odboru návěstidla pro chodce Josef Žamuch.

„Museli jsme během jednoho roku vyvinout program, který by parazitoval na již existující síti spravující semafory v Praze. Zadání znělo jasně. Po vyťukání tajného kódu přes tlačítko pro chodce se měl na semaforu okamžitě rozsvítit zelený panáček,“ dodává Žamuch.

Tlačítko pro chodce

Morseova abeceda v rukou politiků

Žamuchovi spolupracovníci stáli před nelehkým úkolem. Napsání špionského ovládacího programu se ukázalo jako poměrně jednoduché. Největší překážkou však byl samotný kód. Vzhledem k paměťovému koeficientu politiků musel být velmi snadno zapamatovatelný a přitom bylo nutné předejít jeho náhodnému odhalení neprivilegovanými chodci. Na výzkumu se pracovalo téměř rok.  

Jako nejvhodnější jazyk pro zadávání kódu byla vybrána Morseova abeceda, kterou většina poslanců znala z mládí z pravidelných pionýrských a svazáckých schůzek. Poslanecká sněmovna na svých tajných zasedáních však postupně zamítla všechna předložená hesla pro jejich obtížnou zapamatovatelnost. Mezi návrhy například bylo: „Chci blaho této země“ nebo „Pracuji, aby lid byl spokojen“. Nakonec zvítězil návrh, který si i po přepisu do Morseova kódu lehce osvojili i začínající poslanci.

I přes naléhání tehdy vládnoucí strany, nebyl přijat návrh na zavedení modré barvy pro chodecká návěstidla jako signálu: „Připrav se k chůzi“.  Modrá by tak byla jakousi alternativou oranžové barvy pro automobily. Vládní poslanci následně v interpelacích neuspěli ani s návrhem, že oranžová by se na semaforech měla během předvolební kampaně vypínat. Uvedená fakta vyplývají ze zápisu schůze, který má redakce k dispozici.

 Jak projít celou Prahu na zelenou

 1) Tlačítkem pro chodce stačí zadat toto jednoduché heslo (krátký stisk = tečka, dlouhý stisk = čárka):
 „.--. --- .-.. .. - .. -.- .-   .--- .   ... ...- .. -. ... - ...- ---

Tlačítko pro chodce


2) Po pěti sekundách se na displeji rozsvítí nápis VIP a na semaforu zelený panáček. Automobilům přitom padne bez varovného oranžového světla okamžitě červená.

Tlačítko pro chodce po zadání tajného kódu


3) Podle typu přechodu svítí zelená 15 až 25 sekund.
4) Krok jedna lze libovolně opakovat, čímž se limit pro přecházení navýší o dalších 15, respektive 25 sekund. Podle tajného manuálu, který má Technet.cz k dispozici, byla tato volba přidána na žádost prostorově velkoryseji koncipovaných poslanců, kteří by nestihli přejít během původního intervalu.

Možná vás bude zajímat tato stránka.

Autor:
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

Slunce umí i „táboráky“, ale největší překvapení připravilo letos, říká astronom

Premium

Díky družicím, které se přibližují k naší mateřské hvězdě, snad lidstvo jednou poodhalí největší záhadu sluneční fyziky: Proč je povrch Slunce chladnější než jeho atmosféra? Do té doby si ovšem s...

6. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak

Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...