Pátek 19. srpna 2022, svátek má Ludvík
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 19. srpna 2022 Ludvík

První letecká katastrofa vůbec. První cestující zemřel před 105 lety

K první letecké nehodě v historii, při níž zahynul člověk, došlo 17. září 1908. Šlo o testovací let pro americkou armádu a letadlo pilotoval mladší z vynálezců létajících stroj, Orville Wright.

Letoun Wright Flyer Model A během transportu na vojenskou základnu Fort Myer začátkem září 1908 | foto: Wikipedia.org

Bratři Orville a Wilbur Wrightovi stáli za prvním letem motorem poháněného letadla, které se vzneslo do vzduchu 17. prosince 1903.  O necelých pět let později, přesně 17. září 1908, si nový způsob přepravy vyžádal první oběť.

Bratři Wrightové byli sice první, kdo provedl úspěšný řízený let, ale nebyli zdaleka jediní, kdo se na začátku 20. století věnoval leteckým experimentům. Konkurence byla poměrně velká a jiní vynálezci bývali podporováni různými institucemi, kdežto Wrightové si svoje pokusy financovali sami.

Bratři Wrightové

Zprvu bratři konstruovali a experimentovali spíše v ústraní, aby na sebe nepoutali pozornost dalších vynálezců, protože stále ještě neměli patent na svůj prototyp řízení. Ten získali až v roce 1906.

Jakmile si Wrightové byli jisti, že konečně navrhli dobře řiditelné letadlo, které se udrží ve vzduchu déle než pár minut, pustili se do předváděcích akcí a snažili se získat případné zakázky na výrobu letadel. Svoje úsilí zaměřovali zejména na armády, především americkou a francouzskou.

V roce 1905 jejich snaha konečně začala mít efekt. Zákazníci však měli zájem o letadla, která umožňovala přepravu cestujících. Wilbur a Orville proto stroj uzpůsobili tak, aby mohl kromě pilota pojmout i jednoho pasažéra. Oba bratři spolu nikdy nelétali dohromady. Prý to slíbili otci.

Září 1908, vojenská základna Fort Myer, Virginia

Rok 1908 byl ve znamení velkých předváděcích akcí. Wilbur Wright odcestoval do Francie, kde zaznamenal obrovský úspěch, a definitivně tak vyvrátil pochyby Evropy, která bratry dlouhou dobu považovala za podvodníky. Začátkem září 1908 vyrazil na předváděcí turné i mladší z obou bratrů, Orville Wright. S letounem Flyer Model A dočasně zakotvil na vojenské základně ve Fort Myer ve Virginii.

Letoun Wright Flyer Model A během transportu na vojenskou základnu Fort Myer. Začátek září 1908.

První dny byly velice úspěšné. Už 9. září se Orvillovi povedlo překonat rekord v délce letu. Jeho stroj se poprvé udržel ve vzduchu déle než hodinu, přesně 62 minut a 15 sekund. To bylo velice důležité, protože mezi požadavky americké armády patřilo také to, aby letadlo dokázalo letět nejméně hodinu.

Následně 10. září pak Orville Wright provedl svůj první oficiální let s cestujícím. Svezl nadporučíka z tamní základny Franka P. Lahma, který bratrům před časem dal velmi dobrá doporučení, a vlastně jim tak připravil živnou půdu pro jednání s armádou. Úspěšný byl také další předváděcí let 12. září.

Několik dní nato, 17. září 1908, měl Orville svézt třetího cestujícího. Byl jím šestadvacetiletý nadporučík Thomas L. Selfridge, také letecký konstruktér. Pro Wrighta bylo důležité udělat na mladého důstojníka dobrý dojem, protože Selfridge byl členem armádního výboru, který měl rozhodnout o případném přijetí zakázky.

Po páté hodině odpoledne se u vojenské základny shromáždily skoro dva tisíce diváků, kteří byli zvědavi na další let. Wright se Selfridgem nasedli do letadla, nechali nahodit vrtule, nadporučík zamával divákům a letoun odstartoval.

Letu střemhlav předcházelo podivné klepání

Nadporučík Thomas L. Selfridge

Zprvu šlo všechno hladce. Letoun vystoupal do výšky asi pětačtyřiceti metrů a udělal tři okruhy nad základnou. Jenže pak pilot uslyšel podivné klepání. Nic nezvyklého sice neviděl, ale pro jistotu se rozhodl, že vypne motor a doplachtí na zem.

Jenže ještě než to stihl udělat, ozvaly se dva silné údery a z letadla cosi odpadlo – byla to jedna z vrtulí. Orville Wright později zjistil, že na ní byly únavové lomy. "Letadlo se strašlivě roztřáslo," popisoval později Wright. "Nereagovalo na pohyby řídicích a vyvažovacích pák. Byl to příšerný pocit bezmoci."

Stroj se stočil nejprve doleva, potom zase doprava. Wright vypnul motor a snažil se letadlo dostat pod kontrolu. "Obrátil jsem páky, abych vyrovnal zatáčení. Jenže letadlo se bleskurychle překlopilo dopředu a šlo rovnou k zemi," popsal Orville Wright osudovou chvíli.

17. září 1908 - první letecká nehoda v historii. Letounu pilotovanému Orvillem Wrightem se utrhla vrtule a stroj se střemhlav zřítil z 20 metrů.

Letoun se zřítil k zemi z výšky asi dvaceti metrů. Šokovaní diváci se k havarovanému stroji rychle rozeběhli a začali vyprošťovat oba těžce zraněné muže. Nejprve se povedlo vyprostit Orvilla Wrighta, který byl v troskách méně zaklíněn a byl po havárii při vědomí.

Thomas Selfridge už vědomí nenabyl. Ve vojenské nemocnici jej sice hned operovali, ale ještě téhož večera podlehl těžkému zranění hlavy. Byl pohřben s veškerými vojenskými poctami na národním hřbitově v Arlingtonu.

Bát se? Jedině že nestihnu dokončit letové zkoušky

Orville Wright se po sedmitýdenním pobytu v nemocnici ze svých zranění zotavil. Při havárii utrpěl zlomeniny nohy, žeber a kyčle, mnoho pohmožděnin a tržných ran. Přesto bylo jeho hlavní starostí, kdy se bude moci vrátit k létání. "Jediná věc, které se bojím, je, že se nevyléčím dost rychle a že nebudu moct v příštím roce dokončit tuto sérii letových zkoušek," řekl prý ještě v nemocnici svému známému.

Jednání s americkou armádou zatím převzala sestra Katharine Wrightová, která se ke zraněnému Orvillovi připojila už v nemocnici a pak bratry doprovázela na dalších cestách a jednáních. Byla úspěšná: armáda po nehodě zkoušky nezastavila. V létě roku 1909 Wrightové letové zkoušky dokončili a prodali svoje první letadlo.

Gamescom 2022

Letošní veletrh her Gamescom 2022 opět pořádá na výstavišti v Kolíně nad Rýnem od 24. do 28. srpna. Slavnostní zahájení proběhne večer předem na Opening Night Live 2022 show 23. srpna.

  • Nejčtenější

Rusko začíná vyrábět vlastní notebook. Přirovnání k macbookům pokulhává

Po letech vývoje se má letos rozběhnout výroba zcela nového notebooku vyvinutého přímo v Rusku. Stroj s názvem Bitblaze...

ANALÝZA: Tchaj-wan v ohrožení. Neptejme se zda, ale kdy bude válka

Premium Uprostřed obav o budoucnost míru ve světě, na pozadí války probíhající mezi dvěma největšími armádami Evropy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Armáda by mohla dostat německé obrněnce Marder a svá BVP-2 poslat Ukrajině

Válka na Ukrajině rozpoutala v Evropě velké pohyby zbraní a vojenské techniky. Některé země své starší kusy posílají na...

Tatry na Technetu: letiště Poprad je vysoko. První linku mělo v roce 1943

Seriál U Popradu vzniklo nejvýše položené československé dopravní letiště, jeho nadmořská výška je 718 metrů. Když se v roce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Typů vrtulníků s tandemovými rotory vznikla řada, ale v SSSR jen jeden

Vrtulníky s tandemovými rotory mají své výhody i nevýhody. Zatímco na Západě vznikla řada konstrukcí, z nichž některé...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Zkoušeli „házet“ vodu i s nádržemi. Zajímavé kapitoly leteckého hašení

Historie leteckého boje s lesními požáry se začala psát už v roce 1919. Začalo to protipožárním hlídkováním, hašení z...

VIDEO: Airbus A400M úspěšně absolvoval první testy v roli hasebního letadla

Evropské velkokapacitní hasicí letadlo má za sebou první krok, kterým byly úspěšné letové testy patřičně vybaveného...

Slavnou sbírku létajících unikátů založil dobrodruh bez bázně a hany

Na venkovském letišti Old Warden, pětašedesát kilometrů severně od centra Londýna, se nachází poklad. Prohlédnout si ho...

Tatry na Technetu: letiště Poprad je vysoko. První linku mělo v roce 1943

Seriál U Popradu vzniklo nejvýše položené československé dopravní letiště, jeho nadmořská výška je 718 metrů. Když se v roce...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Jako noční můra. Umělá inteligence předpovídá poslední selfie lidstva

Obrázky generované umělou inteligencí jsou poslední dobou zajímavou internetovou kratochvílí. Občas se však povede...

Eva Burešová porodila. S Přemkem Forejtem dali synovi netradiční jméno

Herečka Eva Burešová (29) a šéfkuchař Přemek Forejt (35) přivítali na svět prvního společného potomka. Narodil se jim...

Oldřich Navrátil přestavěl starý mlýn u Třebíče na pohádkovou chalupu

Herec Oldřich Navrátil (69) nejraději tráví čas na chalupě kousek od rodné Třebíče, kde si užívá čerstvého vzduchu a...