Sopečný popel doslova zapeče motory, sloupne lak a zničí klimatizaci

  18:28aktualizováno  18:28
Sopečný popel nad Bali zastavil leteckou dopravu v celé turisticky velmi exponované oblasti. Co všechno částečky o velikosti sotva 30 mikrometrů dovedou, se kdysi přesvědčili i piloti legendárního Concordu. V bezpečí nejsou ani letouny s pístovým motorem.

Průlet sopečným popelem v představách dokumentaristů televizní série Letecké katastrofy. | foto: ČT

Od chvíle, kdy na jaře 2010 mrak sopečného popela z islandského vulkánu, jehož „jméno nikdo nedokáže vyslovit“ (jmenuje se Eyjafjallajökull), prakticky zastavil většinu letů nad Evropou, je otázka, co vlastně sopečný popel může v leteckých motorech způsobit, stále aktuální.

Existuje několik bezpečnostních důvodů, kvůli kterým letecké společnosti nyní nelétají na Bali, kde hrozí erupce jedné tamní sopky.

1Abrazivní tak, že sloupne lak

Prvním důvodem je laicky řečeno to, že sopečný popel obsahuje mnoho velmi malých a tvrdých částic, takže působí jako „smirkový papír“. A jako abrazivum se také chová. Pokud poletíme déle než pět minut v oblasti, kde se v ovzduší vyskytuje silnější koncentrace sopečného popela, ten začne postupně „obrušovat“ horní vrstvu barvy na povrchu letounu a velmi brzy může celý nástřik nenávratně poškodit.

V praxi to pro leteckou společnost často znamená investovat do nového nástřiku letadla, což jej spolehlivě „uzemní“ na 3-5 dnů a to je velmi drahé. K tomu malé částice takového popela obsahují rovněž řadu prvků způsobujících korozi – například kyselinu sírovou, různé oxidy síry a další podobné látky.

2Zapeče se v motoru, do půl minuty sníží jeho výkon

Hlavním problémem je však působení sopečného popela na proudové motory letadel. Největším nebezpečím je podle motorářského experta Paula Baumfortha spolupracujícího s firmou Rolls-Royce teplota tavení sopečného popela v rozmezí mezi 990 až 1 080 °C. Právě vysokotlaká část proudových motorů pracuje v rozsahu teplot kolem 2 000 °C. 

Uveďme si jednoduchý příklad. Pokud vlétneme do oblasti s vyšší koncentrací sopečného popela, za zhruba 20 sekund se začne snižovat výkon motorů. Ty nasávají velké množství vzduchu se sopečným popelem. Jeho tavení je dílem okamžiku a spolehlivě se usazuje na horkých částech motoru: na tryskách vstřikování paliva, na stěnách spalovací komory a hlavně na lopatkách vysokotlaké turbíny. Nejdříve se přítomnost popela projeví nepravidelnými dodávkami paliva, což může způsobit tzv. pumpáž a motor je třeba ihned vypnout. V dnešní době to spolehlivě udělá automatický systém ovládání motorů a posádka má hned plné ruce práce. Ale pokud dojde doslova k zalepení vstřikovacích trysek paliva a tím ke zhasnutí plamene, motor ihned vysadí sám.

3Ucpe klimatizaci, která se přehřeje a může způsobit výbuch

Pěknou paseku může napáchat sopečný popel i v systému klimatizace letounu. Postupně celý systém zanáší, což způsobuje jeho nižší účinnost a přehřívá jej. Systém výměníků tepla je sledován elektronikou a pokud se přehřívá, musí posádka letounu rychle reagovat a co nejdříve přistát na nejbližším letišti, jak nedávno uvedl Stephen Wright z technické univerzity v Leedsu. Sám dříve pracoval jako letecký konstruktér a upozornil i na další nebezpečí: tyto výměníky tepla jsou u mnoha typů letadel instalovány v blízkosti hlavní nádrže paliva, a tak může dojít k jejímu výbuchu, pokud by posádka problém za letu nedokázala vyřešit.

Připečený popel v proudovém motoru.

Připečený popel v proudovém motoru.

Meteorologické radary celé řady typů nemají šanci mikrometrové částečky sopečného popela rozeznat, a tedy ani nedokážou včas posádku varovat. Za letu už tedy problémům zabránit nelze. Jediným řešením je varování posádek letadel řídícími letového provozu s následným uzavřením celé oblasti pro leteckou dopravu a to se nyní na Bali právě stalo

Sopečný popel obrousil i motory legendárního Concordu

Problémy s agresivním popelem mají nejen proudové motory moderních letadel, ale i klasické pístové letecké motory. Své o tom ví jeden Skot, jehož Cessna 172 se dostala před pár lety nedaleko Islandu do oblasti zasažené sopečným prachem. Motor se po chvíli začal přehřívat, jeho chod byl nepravidelný a na poslední chvíli se mu podařilo přistát na jedné polní cestě. Po přistání zjistil, že se sopečný prach díky své jemnosti bez potíží dostal i přes dvojitý filtr přímo do válců motoru. Bohužel motor musel být vyměněn v polních podmínkách a téměř zoufalý aviatik přespával u letounu ve stanu, než se po čtyřech dnech a po výměně motoru mohl vydat zpět na domácí letiště.

Seriál Letecké katastrofy

Sopečný popel už v historii způsobil několika letům značné potíže. Notoricky známý je případ letu British Airways číslo 9 (psali jsme zde). Boeing 747 letěl 24. června 1982 na lince z Londýna do australského Perthu. Po mezipřistání v Kuala Lumpuru letoun vlétl do oblaku sopečného popela z jávské sopky Mount Galunggung, o jejíž erupci posádka nebyla informována. Cestující a posádka nejprve začali cítit dým v kabině a později zpozorovali záblesky za okny (domnívali se, že jde o tzv. Eliášův oheň, přírodní jev, který lze občas pozorovat při průletu silně nabitými bouřkovými mraky). zanedlouho vysadil jeden z motorů a do dvou minut vysadily zbývající tři. Přestala fungovat také elektrická síť, některé přístroje a také přetlakování kabiny.

Posádka pod velením kapitána Erika Moodyho se rozhodla pokusit se doklouzat na některé z letišť nebo se pokusit o nouzové přistání na vodu. Ve chvíli, kdy letadlo sklesalo do výšky cca 4 000 metrů, se však posádce podařilo motory postupně znovu nahodit. Letadlo nakonec přistálo v Jakartě. Ani přistání se však neobešlo bez potíží – letoun měl kvůli drobným a ostrým částečkám sopečného prachu tak obroušené čelní sklo, že piloti téměř nic neviděli a přistávali v podstatě naslepo. Boeing byl poté opraven a podle informací serveru AirFleets.net létal až do roku 2008.

Fotogalerie

Velice podobný incident se stal 15. prosince 1989 letounu nizozemských aerolinií KLM. Let 867, který mířil z Amsterodamu k mezipřistání do aljašského Anchorage, při klesání vlétl do oblaku popela ze sopky Mount Redoubt. I v tomto případě šlo o Boeing 747 a také jemu vysadily všechny čtyři motory, které se během dalšího klesání povedlo znovu spustit, a stroj tedy nakonec bezpečně přistál v Anchorage. Podle informací serveru Aviation Safety Network byl letoun sice poškozen (kromě motorů a čelního skla byly poškozeny také systémy elektroniky a avioniky), ale po opravě se vrátil do služby.

V 80. letech minulého století letěl jeden nadzvukový dopravní concorde s cestujícími na exkluzivním letu kolem světa pro jednu britskou cestovní kancelář. Při letu v oblasti Indonésie, když už letoun letěl v podzvukovém režimu (Mach 0,95), tak piloti i palubní inženýr krátce zaznamenali menší pokles výkonu dvou motorů, ale za chvíli bylo vše v normálu. Uvedli to ovšem do letových záznamů a po návratu do Londýna v rámci pravidelné údržby našli mechanici ve spolupráci s experty firmy Rolls Royce velmi malé částice sopečného popela. 

Z preventivních důvodů tak byl letoun čtyři dny odstaven z provozu a byly vyměněny všechny jeho motory. Vše platila pojišťovna. Po jejich demontáži u výrobce technici objevili další zbytky sopečného popela právě ve vysokotlaké části motoru a bylo jasné, že výměna byla opravdu nutná. Lak letounu naštěstí poškozen nebyl.

I když letecké společnosti často kritizují příslušné vládní úřady za až příliš přísný zákaz letů podle jejich názoru v nehorázně velké letové oblasti, bezpečnost cestujících je prostě na prvním místě a to platí i pro nynější situaci na Bali. A není ohrožena jen doprava cestujících, ale také nákladu. Například plných 40 % německého exportu závisí na letecké dopravě a to také není zanedbatelný fakt.

 

Nejčtenější

Dětem škodí obrazovky a displeje. Ale jinak, než si rodiče obvykle myslí

Jak všudypřítomné displeje ovlivňují výchovu dětí? (ilustrační fotografie)

Světová zdravotnická organizace vydala nová doporučení ohledně aktivit vhodných pro malé děti. Nejvíce pozornosti si...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Poslední vrtulník. Začíná předehra zcela zapomenuté letecké tragédie

Reklama NYA zvoucí k cestování v proudové době.

Byla to budova, kterou by někteří obyvatelé New Yorku nejraději hned po dokončení nechali zdemolovat. Místní bar s...

Aktualizujte si WhatsApp. Kvůli chybě vás mohli útočníci odposlouchávat

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)

Nový trik využívající chybu v komunikační aplikaci WhatsApp umožnil na základě zmeškaného hovoru nainstalovat do...

Statisíce posluchačů přišly o svá internetová rádia, náprava je pomalá

DAB rádio Pure Oasis Flow

Mnoha posluchačům internetových rádií zmizely předvolené stanice i jimi přidané streamy. Největší výrobce čipů pro...

Další z rubriky

Revoluce už za rok: Lenovo ukázalo „ohebný počítač“, vejde se do kapsy

Světová premiéra nového konceptu ThinkPad X1 Foldable PC

Třináctipalcový tablet, plnohodnotný počítač a ultrapřenosný notebook, to vše v jednom malém zařízení. Vývojáři čínské...

Nejpomalejší, máte padáka! O výpovědi rozhodují stroje, přiznal Amazon

O tom, kdo bude propuštěn z distribučního centra Amazonu, rozhodují automaty...

Zasedl si na vás šéf a dal vám výpověď? Pro zaměstnance v amerických distribučních centrech Amazonu je taková otázka...

Na počátku slavné éry československého letectví stála Bohemia B-5 z Plzně

Bohemia B 5

Pouze jedno československé letadlo mohlo být tím prvním. Čestnou pozici obsadil líbivý dvouplošník Bohemia B-5,...

Najdete na iDNES.cz