Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Nadšenci si postavili letecký trenažér v paneláku. Létají tam i profesionálové

aktualizováno 
V obyčejném panelákovém bytě se ukrývá unikátní letecký trenažér. Postavila ho parta nadšenců, která vytvořila téměř reálnou kopii kokpitu Boeingu 737NG. Létat v něm můžete virtuálně po celém světě i vy.

Vystupujeme po schodech v novém paneláku v Praze 10 a zvoníme u jedněch dveří. V předsíni pak odkládáme svršky. U vchodu do pokoje zůstáváme v úžasu stát. Celá jeho polovina je vyplněna kopií kokpitu letadla Boeing 737NG. V přední části místnosti je malá kuchyňka a vedle trenažéru instruktorská stanice.

Stát se pilotem moderního letadla není zase tak těžké, jak by se mohlo zdát. Nikdo vám sice bez patřičných zkoušek opravdové letadlo nesvěří, ale díky speciálnímu trenažéru v tomto pražském bytě můžete získat zážitek, který může "obyčejnému" člověku zážitky opravdového pilota přiblížit.

Domácí projekt za milion

Radek Topinka, náš průvodce, nabízí kávu a pomalu představuje projekt, který stál jeho a ostatní z desítky nadšenců spoustu času a peněz. Jen náklady na vybavení přesáhly jeden milion korun.

Je to sice řádově stokrát méně, než kolik stojí plnohodnotný certifikovaný pohyblivý trenažér, jaký používají například České aerolinie, ale je třeba si uvědomit, že tohle je nadšenecký projekt. Celé zařízení se prý dalo pořídit i levněji, ale bylo by to na úkor kvality a věrnosti komponentů. A i když projekt 737NG není stoprocentní kopií opravdového kokpitu, velice se mu přibližuje.

"Nápad postavit trenažér v nás zrál několik let, ale finální rozhodnutí padlo na začátku roku 2008," vzpomíná Topinka. "Začali jsme objednávat jednotlivé součásti, které přicházely z celé Evropy i USA. Samotná stavba pak začala loni v létě minulého roku a skončila asi za čtyři měsíce. Jen celková délka kabeláže dosáhla zhruba tří kilometrů," pokračuje náš průvodce.

Tranžér Boeingu 737NG umístěný v bytě

Veškerý chod zajišťuje pět počítačů. K nim jsou připojeny různé rozšiřovací karty, které se starají o správný chod všech součástí, funkčnost přepínačů a tlačítek, obrazovek v tzv. glasskokpitu i ručiček ukazatelů. Ty ovládají i motorky, které pohybují pákami jako u reálného letadla. Hlavní systém běží na Intel Core2Duo s jádrem Penrin taktovaným na 4 GHz a s grafickou kartou Nvidia 8800 GTX.

Pohled zleva na trenažér Boeingu 737NG Levá část trenažéru Boeingu 737NG
Levá a pravá část pilotní kabiny v trenažéru Boeingu 737NG

Bylo přitom nutné doupravit různé nastavení a kód tak, aby odpovídal všem systémům a dokázal komunikovat se zařízeními od různých výrobců.

Ovládací prvky trenažéru Boeingu 737NG

Samotné zobrazování je pak řešeno prostřednictvím grafické karty MATROX TripleHead2Go s třemi výstupy, které zajišťují obrazová data pro tři HD projektory od Benq. Výsledný obraz pak pokrývá pozorovací úhel zhruba 150°, což stačí na "zmatení" mozku natolik, aby se zvýšila úroveň zážitku.

Pohled do kokpitu za letu v trenažéru Boeingu 737NG

Celý systém pak běží na Flight Simulatoru X od Microsoftu, který musí využívat komerční licenci. Do tohoto systému je pak doplněn model 737.700 od OpenSky a také modely několika letišť, včetně pražské Ruzyně.

Veškeré systémy dokážou komunikovat přes internet s různými sítěmi, kde jsou zapojeni nadšenci, kteří se například starají o simulaci komunikace s věží. Do systému lze "natáhnout" reálné údaje o aktuálním počasí nebo odletový řád a modelovat tak reálný provoz podle časového rozpisu třeba právě na ruzyňském letišti.

Využívá se k tomu tzv. instruktorské pracoviště, odkud lze řídit simulaci různých krizových situací, jako jsou požáry motoru nebo výpadky hydrauliky.

Instruktorské pracoviště u trenažéru Boeingu 737NG
Instruktorské pracoviště u trenažéru Boeingu 737NG

Občas trénují i piloti

Zatím necertifikované zařízení přitahuje zájem především běžné veřejnosti, ale zhruba pětinu návštěvníků tvoří i aktivní piloti, kteří si mohou ve zjednodušených podmínkách a především výrazně levněji než na certifikovaném systému vyzkoušet právě ony zmiňované krizové situace.

Ceny dárkových poukazů jsou za 45 minut letu 2 490 Kč. Nejlevnější, zhruba  hodinový "let" stojí necelých 1 600 Kč, dramatická záchrana letadla pak necelé dva tisíce. Ale jsou k dispozici i delší lety a především klubové členství s řadou výhod.

PS: Asi jediné vybavení, které nemá s opravdovým Boeingem 737NG nic společného, jsou sedačky. Ty pocházejí z citroënu.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Rolls-Royce chystá jadernou elektrárnu. S cenovou politikou Dacie

Britská společnost Rolls-Royce připravuje projekt menší jaderné elektrárny. Má vyřešit hlavní problém dnešního „jádra“:...

Tyto ženy jste neměli vidět. Na plátně se ukazovaly jen profesionálům

Tyto ženy se objevily na stříbrném plátně doslova v každém kině po celém světě. Přesto jste je pravděpodobně nikdy...

Kopírovat + Vložit. Zemřel vědec, kterému vděčíme za přátelský počítač

Většina dnešních uživatelů počítače zřejmě amerického programátora a matematika Larryho Teslera nezná. Výsledky jeho...

Jak si Tatra podmaňovala vzduch. V rozletu ji srazili Němci

Historie letadel Tatra je krátká, ale slavná. Ve své době hrstka těchto strojů úspěšně bojovala o své místo na nebi....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Superpřenašeči nejsou. Co říká zatím největší studie epidemie COVID-19

Největší epidemiologická studie koronaviru COVID-19 ukazuje, kdo je nákazou nejvíce ohrožený. Existují také důvody k...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Letadla nesmí spadnout ani s vadami. O nenápadném půvabu „superslitin“

Bez vad nic vyrobit nedokážeme, ale musíme vědět, kdy to praskne. To je ve velké a nepřesné zkratce základ pokroku,...

Grafen může být revolucí pro baterie. Ovšem pokud nebude nad zlato

Je to tu zase, na trh se blíží další revoluční baterie. Tentokrát je jejich kouzelnou přísadou nejtenčí forma uhlíku....

Tyto ženy jste neměli vidět. Na plátně se ukazovaly jen profesionálům

Tyto ženy se objevily na stříbrném plátně doslova v každém kině po celém světě. Přesto jste je pravděpodobně nikdy...

Premium

Podivné zrcadlo z Turnova letí ke Slunci. Česká laboratoř se musela ukázat

Ke Slunci odstartovala sonda se speciálním zrcadlem pro sledování korony. Vyvinuli jej čeští výzkumníci v Turnově....

Vždycky jsem byla obdařenější prsatice, směje se Lucie Benešová

Chtěla domek na Sicílii, ale nakonec si pořídila hezké místo pro stavbu v Jizerských horách. „Mám plno plánů, pořád...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

I po více než osmi letech od vydání je Skyrim králem erotických modifikací

Díky podpoře uživatelských modifikací se kolem Skyrimu vytvořila silná komunita, která svoji modlu neustále vylepšuje....