Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Československé motoráky obsadily v 80. letech maďarské lokálky

Nejpočetnějším motorovým vozem maďarských železnic se stal typ Bzmot, který pro ně vyráběla Vagonka Studénka. Exportní motorák konstrukčně přímo vycházel z šukafonů, tedy z vozů řady M152.0 vyráběných pro ČSD.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Motorový vůz řady M152.0, od roku 1988 přeznačený na řadu 810, se stal nejpočetnějším trakčním vozidlem Československých státních drah. V letech 1973 až 1982 jich Vagonka Studénka vyrobila pro našeho národního železničního dopravce celkem 678 kusů. Na takových „až nehorázných počtech“ se podepsalo to, že z původně plánovaného nasazení na krátkých lokálkách byl okolnostmi zapříčiněnými centrálním plánováním národního hospodářství vržen i na tratě s vyššími přepravními výkony. Více o historii motorového vozu, o okolnostech vzniku a nasazení u ČSD si můžete přečíst v článku: Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen.

Variace nového československého dvounápravového motorového vozu ze 70. let si ve velkém počtu našla cestu i k jednomu zahraničnímu uživateli. Tím uživatelem byly Maďarské státní železnice (MÁV, Magyar Államvasutak) a motorový vůz řady M152.0 (ostatně toto není typové označení výrobce, ale tzv. Kryšpínův kód používaný ČSD) konstrukčně modifikovaný pro export do Maďarska tam dostal označení Bzmot. Pro pořádek si kód můžeme rozšifrovat: „B“ znamenalo druhou vozovou třídu (2. olsztályú kocsi), „z“ dvounápravový vůz (kéttengelyes kocsi) a „mot“ motorový vůz (motorkocsi).

Motorový vůz Bzmot

První dva vozy Bzmot si MÁV pořídily zkusmo v roce 1977. Hlavní dodávky potom probíhaly v letech 1979 až 1986 v objemu 203 kusů. Vedle toho si dva kusy pořídila v roce 1981 maďarsko-rakouská společnost GySEV, v roce 1989 oba putovaly k MÁV. Celkem tedy bylo do Maďarska exportováno 207 kusů motorových vozů Bzmot.

Zde si alespoň pár vět zaslouží společnost GySEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.). Tato maďarsko-rakouská společnost vznikla už v roce 1872 k provozování železniční dopravy mezi maďarským městem Győr a rakouským městem Ebenfurth. Zajímavé je, že společnost fungovala i během tzv. studené války. A ještě je tu zajímavost k pousmání, zatímco vozy Bzmot u MÁV v době socialistického Maďarska nosily pod čelními okny nastříkané rudé hvězdy, tak u vozů pro GySEV si Maďaři s takovou výzdobou zahrávat nedovolili.

Vraťme se však od dobových reálií zpět k technice. Stejně jako se vyráběly odvozené přípojné vozy (bez motoru, stanovišť strojvedoucího atd.) pro M152.0, putovaly přípojné vozy i do Maďarska pro motoráky Bzmot (samozřejmě jako u nás, tak i v „maďarských pustách“ jste je potom mohli spatřit tažené i jinými lokomotivami). Konkrétně se jednalo o 280 přípojných vozů Bzx a 100 přípojných vozů BDzx (z toho čtyři pro GySEV).

Motorové vozy Bzmot se od původních M152.0 pro ČSD odlišovaly řadou nuancí realizovaných na přání zákazníka. Bzmot dostaly například dvojčlenné řízení. Dvojčlenné řízení umožňuje ovládat z jednoho stanoviště strojvůdce pohony dvou zapřažených motoráků.

Pro nespokojenost s původními motory Liaz ML 634 je začali Maďaři po několika málo letech provozu nahrazovat svými licenčními motory Rába-MAN D2156 HM6U. Potom se v některých motorákách objevily ještě jiné licenční motory Rába-MAN, aby se nakonec nejlepším řešením ukázal motor MAN D2866 LUH20. A místo převodovek Praga 2M70 se postupně objevily dva typy převodovek Voith DIWA. Na motorové vozy byly v Maďarsku přestavěny i některé přípojné vozy Bzx a BDzx. 

Motorové vozy Bzmot jezdily původně v červené barvě téměř na celé svislé ploše skříně, pouze na čelech byly pod okny výrazné žluté pásy kvůli bezpečnosti. Déle vidíme rudou hvězdu v bílém poli, tedy „výzdobu“ používanou v dobách Maďarské lidové republiky.

Po společenských změnách v zemích východního bloku na přelomu 80. a 90. let rudé hvězdy z čel motorových vozů Bzmot zmizely.

Vlak tvořený dieselovou lokomotivou M43 a přípojnými vozy Bzx

Později se objevilo nové barevné řešení s větším zastoupením žluté barvy, která se objevila i na bocích. Za motorákem vidíme přípojný vůz, ty byly původně celé červené, ale v souvislosti se změnou zbarvení motoráků dostaly i přípojné vozy alespoň na boky žlutý pruh.

Modernizované motorové vozy původní řady Bzmot operující v kategorii vlaků InterPici, což byly přípoje z lokálek k vlakům kategorie InterCity.

Více fotografií motorového vozu Bzmot v galerii:

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...