Sport budoucnosti, při kterém se ani nepohnete. Závody superrychlých dronů

aktualizováno  10:30
Video, které uvidíte, není nijak zrychlené. Jde o reálný záznam toho, co před sebou v brýlích pro virtuální realitu vidí Jan Mittner, když se svým dronem létá na závodech po celém světě. Nyní chce tento futuristický sport předvést i v Praze.
Síla závodního dronu spočívá ve výkonném motoru a dobře zvolené vrtuli. Jan...

Síla závodního dronu spočívá ve výkonném motoru a dobře zvolené vrtuli. Jan Mittner je v tomto případě závodníkem, opravářem i konstruktérem zároveň. | foto: Pavel Kasík, Technet.cz

S Janem Mittnerem jsme se poprvé setkali, když spustil v Česku službu na spolujízdu (Jízdomat.cz) a dělali jsme s ním rozhovor. Bylo to v roce 2009, kdy právě dokončoval studia. Tehdy jsem netušil, že za osm let s ním budu dělat rozhovor znovu, tentokrát ale jako se závodníkem a pilotem dronů. Netušil to tehdy jistě ani on. Ani nemohl. Závody dronů tehdy totiž ještě neexistovaly.

Kdo je Jan Mittner

Narodil se v roce 1986, vystudoval osmileté Gymnázium v Třebíči a informační systémy a technologie spolu s finančním managementem na VŠE v Praze, kde nyní pokračuje na doktorském studiu. Už 17 let se zabývá vývojem webových aplikací, od roku 2004 je majitelem vývojářské firmy Vergilio. Na VŠE vyučoval vývoj webových aplikací.

Ve volném čase se baví létáním všeho druhu, kromě dronů i na ultralehkých letadlech, paraglidu, či s RC modely. Provozuje obchod Rotorama.cz s potřebami pro závodní drony.

Jan Mittner (Rotorama.cz), vývojář, podnikatel a jeden z nejlepších dronových závodníků na světě v redakci Technet.cz

Za necelé desetiletí se dost věcí změnilo. Kvadrokoptéry už nejsou jen kuriozitkou, ale tvoří svébytné odvětví s celou řadou podkategorií: malé kvadrokoptérky na hraní, profesionální kvadrokoptéry pro fotografy a kameramany, drony pro doručování zboží... a pak také kvadrokoptéry závodní.

Jan Mittner do redakce dorazil s objemnou polstrovanou brašnou, ze které před našima očima postupně vytahal profesionální vybavení za desítky tisíc. Jeho prsty přesně věděly, kam sáhnout, jak který přístroj zapnout, jak vyměnit baterii třeba i poslepu. Není to náhoda. Při závodním létání s těmito neuvěřitelně výkonnými stroji (schválně si pusťte naše video) má totiž Mittner nasazené speciální FPV brýle, ve kterých sleduje přímý přenos z kamery umístěné na palubě dronu. Zažívá takzvaný „out-of-body experience“: „To, co se děje kolem mne, v tu chvíli vůbec nevnímám. Jsem v dronu.“

Jak jste se k závodění dronů vlastně dostal?
Podařilo se mi dostat se k tomu relativně na začátku. Vždycky mě bavily modely letadel a létání vůbec. Už v době, kdy začínaly drony s kamerami, mne to začalo bavit a začal jsem si nějaké stavět.

A tehdy se na YouTube začaly objevovat videa s prvními závody, lítali někde v lese ve Francii. Líbilo se mi, že řídili drony přes FPV, tehdy to ještě nebylo přes brýle, ale přes displej. Řekl jsem si, že to musím zkusit, to je přesně to, o čem jsem snil - obratné létání prostorem.

To bylo asi před třemi roky. Od té doby se tohle odvětví raketově rozrůstá. Výrobci zjistili, že je tu poptávka, začali vyrábět nové komponenty a během dvou tří let se ty kvadrokoptéry ohromě zlepšily. Celkově se to odvětví posunulo o několik řádů. Dnes se létá asi čtyřikrát rychleji než před pár lety.

Závodní dron v akci i v redakci: následující video není zrychlené!

Popište nám, co s sebou máte za stroje a jak se od sebe liší.
Tak především je to tady tento závodní dron. Závodníci si obvykle kupují drony po součástkách a pak si je sami sestavují. Je to celkem silná mašina, takže může být i nebezpečná, v plné rychlosti dokáže zlikvidovat skoro cokoli.

Z nuly na stovku dokáže závodní kvadrokoptéry zrychlit za půl sekundy

Všechny závodní drony jsou dělané tak, že vydrží ve vzduchu jen pár minut. Používám čtyřčlánkové baterie a dron může takovou baterii vysát za minutu a půl. Ty motory si totiž berou přes 100 ampérů. Z nuly na 100 km/h dokáže zrychlit za půl sekundy. Maximální rychlost je u tohoto přístroje kolem 150 nebo 160 kilometrů v hodině, ale jsou kvadrokoptéry, které zvládnou i přes 200 km/h. Hlavní ale je, že se na tu rychlost dokáže stroj - díky poměru hmotnosti a výkonu - dostat prakticky okamžitě.

Jan Mittner je rád, že se o dronovém závodění více mluví. On sám říká, že se mezi světovou elitu vypracoval skoro náhodou.

Díky tomu nabízejí drony naprosto neuvěřitelnou volnost pohybu. To tady vlastně nikdy nebylo. A další věc, která je nová: díky těm brýlím pro virtuální realitu máte pocit, že v tom dronu skutečně sedíte. Ten zážitek je opravdu silný.

Jak byste to srovnal s hraním virtuálních her?
Právě díky těm videobrýlím teď ty drony zažívají takový boom. Ten pocit, že jste desítky metrů nad zemí, a ne dole na té lavičce. Je to něco mezi realitou a virtuální realitou. Pohybujete se ve skutečném prostoru, ale vnímáte to zprostředkovaně.

Při dronem je nejlepší sedět a nehýbat se

U létání drony s FPV (First Person View, tedy pohled první osoby) je základní poučka - nesmíte se u toho fyzicky hýbat. Mozek ty pohyby nezpracuje. Ty vjemy, na které je tělo normálně zvyklé, neodpovídají obrazu, který vidíte. Proto všichni piloti dronů, když létají, tak se snaží za každou cenu sedět a nehýbat se.

Vyskytují se u pilotů dronů podobné nevolnosti, jako u některých lidí, když jsou ve virtuální realitě (tzv. motion sickness)?
Problémem je, když jednotlivé smysly nevnímají kompatibilní vjemy. Tedy když se například obraz otáčí doleva a hlava doprava. Proto se snaží piloti závodních dronů maximálně utlumit ostatní vjemy a vnímat pouze obraz. Ideální je proto nehybně sedět, nebo velmi pevně stát - typicky se značně rozkročenýma nohama.

Co se motion sickness týče, liší se to člověk od člověka. Já jsem s tím nikdy problém neměl, ale znám piloty, kterým pár desítek minut trvalo, než si zvykli a přestalo se jim dělat špatně. Nicméně nakonec si zvykli snad všichni, co znám

V redakci jsme otestovali malé levné drony. Ty mají celou řadu automatických vyvažovacích mechanismů. U závodních dronů ale nic takového mít nesmíte, že?
Nejde o to, že by to bylo zakázané. Manuální ovládání je ale mnohem lepší. Veškeré závodní létání se létá na manuál (tzv. acro-mode). Velikost výchylky páčky znamená rychlost rotace v dané ose. A když páčku pustíte, tak dron zůstane v této výchylce. Nevrací se to automaticky, nemyslí to za mně. To umožňuje takovéhle věci (předvádí v redakci vývrtky malou kvadrokoptérkou).

Jak jsme v redakci testovali malé drony (archiv):

Závody dronů musí být atraktivní pro lidi

Tato závodní kvadrokoptéra má dvě kamery. Proč?
Každý závodní dron musí splňovat určité parametry dané tím kterým závodem. A Drone Champion League (soutěž, ve které Mittner také létá, pozn. red.) se snaží, aby to byl sport atraktivní pro diváky. U profesionálních závodů se pak dělají přenosy z kamery. Tohle je GoPro Session (vodotěsná outdoorová kamerka, pozn. red.), což umožňuje dát do televizního vysílání kvalitní záběry ve vysoké kvalitě.

Mittnerův závodní dron se dvěma kamerami - jedna pro pohled pilota v reálném čase (dole), druhá pro nahrávání záznamu ve vysoké kvalitě (nahoře)

Ta druhá kamera je FPV, na tu se dívá pilot při letu a také její obraz vidí diváci v přímém přenosu. To už je digitální systém videa, vysílá 60 snímků za sekundu v rozlišení 720p, takže to vypadá mnohem lépe než analogové vysílání. Ale ta technologie je v začátcích. Proto tu kvadrokoptéru děláme hodně bytelnou, a přitom lehkou.

Dalším požadavkem - opět spíše pro publikum - je osazení kvadrokoptéry osvětlením. Musí mít čtyřicet LEDek, aby svítila. Vrtule jsou v barvě LEDek.

Parametry závodního dronu

Jan Mittner nám podrobně popsal svůj dron Rotorama Mefisto

hmotnost karbonového rámu: 76 gramů

hmotnost celého dronu bez baterie: 300 gramů

hmotnost celého dronu s baterií: 470 gramů

baterie: LiPo 4S/16.8V 1500mAh 95C

maximální celkový výkon: cca 2 kW (500 W / motor)

maximální proud: cca 120 A

maximální tah jednoho motoru: cca 1400 g

poměr statického tahu a hmotnosti: cca 10 až 12 : 1

motory: BrotherHobby R5 2306 2450KV

vrtule: Gemfan Flash 5152 (51 průměr vrtule, 52 stoupání vrtule)

doba letu (visení): 12 minut

doba letu (závod): 90 sekund

  • kamera: Foxeer Arrow CCD 600TVL

videovysílač: TBS Unify Pro 25-200 mW

řízení: Frsky Taranis / XSR

dosah řízení: cca 1 km

  • zrychlení 0-100 km/h: < 1s

maximální rychlost: 150+ km/h

cena: cca 10 tisíc Kč

Tady v místnosti to asi pustit nemůžete, že?
No můžu vám ukázat, jaký to má tah, ale budu ji držet. Volně uvnitř opravdu létat nebudu, to by bylo nebezpečné. (start motoru připomíná na záznamu z diktafonu start rakety, pozn. red.)

Takže vidíte, že už to má opravdu pořádný výkon. S tímhle se létá většina závodů, ale Champions League má jiné požadavky, chtějí, aby to mohly vysílat televize, proto se rozhodli přidat požadavky na lepší kamery.

Kamera je namířená hodně do úhlu, to je kvůli náklonu?
Přesně tak, při letu je kvadrokoptéra prakticky pořád nakloněná. Je potřeba, aby něco generovalo dopředný pohyb, proto kvadrokoptéra letí v neustálém a docela velkém náklonu. Proto je i FPV kamera neustále zvednutá, aby pilot nekoukal do země. Náklon záleží na trati, podle toho, jak je náročná na techniku a manévrování.

Co všechno vidíte v těch brýlích, když létáte? Máte zapnuté třeba nějaké pomůcky, jako umělý horizont?
Dá se to zapnout, ale nikdo to nepoužívá. Ale do ovládání mám nahraný firmware OpenTX a čte mi to nahlas určitá varování (to jsou ta hlášení typu „telemetrie vypnuta“, která uslyšíte na videu, pozn. red.), nebo mi to začne vibrovat.

Zdá se mi, že i ta kvalita přenosu je lepší, než jsem čekal...
Kamery se liší úhlem, když létáte indoor, potřebujete širokoúhlou kameru, když létáte venku, potřebujete vidět daleko před sebe. Nejdůležitější je, aby byla při ovládání nízká latence (zpoždění, pozn. red.). Z kamery do brýlí mám zpoždění asi 30 milisekund, což člověku ještě připadá, jako kdyby tam žádné zpoždění nebylo.

Detail motoru BrotherHobby a třílisté vrtule Gemfan 5152

Další zpoždění má řízení. Dron na pokyn z vysílačky reaguje přibližně o třicet milisekund později, takže jste na nějakých 60 milisekundách. To pořád ještě jde, ale jakmile ta latence skočí ke 100 ms, už je to problém. Dá se na to ale kupodivu zvyknout.

Na příjem signálu je na brýlích jedna směrová a jedna všesměrová anténa. Takže když létám, chce to mít natočenou hlavu přibližně tím směrem, kde se dron pohybuje, tedy k dráze.

Když dron ovládáte s brýlemi na hlavě, vnímáte vůbec, kde je ten dron v prostoru vůči vám?
Já jsem v tom dronu. Kde jsem fyzicky, to mě vůbec nezajímá.

Závody jsou vyčerpávající na psychiku

Jsou nějaké triky na to, aby člověk závod zvládl v klidu?
Když se létá rekreačně, tak se stresem problém není, člověk relaxuje tak nějak přirozeně. Ale když se letí závod, tak šedesát procent je psychika. Pilot se musí naplno soustředit, nenechat se vyhecovat.

Myslím, že řada pilotů by mě porazila při tréninku, kdy o nic nejde. Ale během závodu se nechají více vybláznit. Když je někdo předletí, začnou na to „šlapat“, dělají zbytečné chyby a padají. Mně se daří tu psychiku držet v klidu, většinou dolétávám závod. V porovnání s ostatními méně padám. Proto mám v závodech trochu lepší výsledky, než odpovídá mým pilotským dovednostem.

Když během závodu spadnete, je konec?
Létá se v obrovské rychlosti, 100 nebo 120 km/h, takže když kvadrokoptéra narazí třeba do kovové překážky, nemusí to vydržet. Ale záleží na tom karambolu. Když třeba dron jen zavadí o překážku a spadne na zem, pravidla umožňují, aby s ní pilot ze země odstartoval. Ale většinou se koptéra překlopí a pak už se odstartovat nedá. Když ale trefíte nějakou tvrdou překážku přímo, tak může být dron zlikvidovaný, ta hmotnost je neúprosná.

Jak dlouhý je závod? Jsou různé druhy závodů?
Délka závodu je omezena výdrží baterie. Většinou jsou vybité za dvě a půl minuty. Ty závody, které létám já, jsou na čas, obvykle několik kol po stejné trati. Překážkové tratě, které je potřeba proletět, se pořadatelé snaží dělat zajímavé, takže využívají i netradičních prostředí, třeba na hradě, v podzemí apod.

Kam se podívat za drony

Na to, jak se s drony závodí, se můžete sami podívat v brzké době i v České republice. Jan Mittner (a jeho drony) bude k vidění na festivalu Future Port Prague 7. září v Pražské tržnici. Festival pořádaný vývojářskou společností Etnetera Group. Festival chce odborníkům, firmám i veřejnosti prezentovat zajímavé technologie, které rostou „exponenciálně“. Kromě dronů Jana Mittnera se můžete podívat například na přednášku Nell Watsonové ze Singularity University, či vývojáře Behshada Behzadiho, který vede vývoj asistenta Google.

Future Port Festival v Praze

Jinou disciplínou je freestyle, kde má pilot prostor a má předvést nějakou sestavu. Nejde tedy jen o rychlost, ale o to, aby byl průlet nějak elegantní, kreativní, zajímavý. Hodnotitelé přitom mají k dispozici FPV záznam z dronu.

A pak je ještě jedna disciplína, ale ta není až tak zábavná. Tam jde jen o rychlost. Rovná dráha a jde jen o to postavit co nejrychlejší koptéru. Aktuální rekordy jsou kolem 250 nebo 260 km/h.

Jak dlouho trvá, než se někdo naučí s dronem závodit? Vy jste měl štěstí, že jste do vlaku naskočil, než se rozjel. Ujel novým zájemcům?
Řekl bych, že pilotům, co začínají, trvá asi tak rok a půl, aby se dostali na úroveň, kdy dokážou závodit se současnou špičkou. Takže ti, co začínali před třemi roky, mají nadvládu, ti, co začali před rokem a půl, jim teprve teď mohou trochu konkurovat.

Neřekl bych, že by někomu ujel vlak. Ale také nikdo z těch, co teď začnou, nemůžou čekat, že za pár týdnů půjdou závodit.

U sebe už vlastně žádné zlepšování nesleduji. Ale dělal jsem si srovnání toho, jak jsem létal před dvěma lety a jak létám teď, a byl to velký rozdíl.

Srovnání Mittnerova letu 2015 a 2017 (zdroj: Jan Mittner, YouTube):

Aktualizace: Do článku jsme doplnili parametry dronu a odpověď na otázku čtenáře ohledně nevolnosti z pohybu (tzv. motion sickness). Doplnili jsme video.

Nejčtenější

Při přechodu na Oneplay dávejte pozor, snadno zaplatíte dvakrát za to samé

Spojení služeb O2TV a Voyo se v čase potkalo s nasazením nových tarifů telefonního operátora. Záměr „vyřešit vše najednou“ sice dává smysl, nicméně situaci znepřehlednil a pro některé uživatele...

Ruce pryč. Osm věcí, které byste nikdy na pracovním počítači neměli dělat

Premium

Trávíte-li na pracovním počítači osm i více hodin denně, je těžké odolat pokušení a nevyužít ho i k osobním potřebám. Brouzdat na internetu, vyřizovat soukromé e-maily, nakupovat, procházet sociální...

Hrobníkovi z lopaty. Po pádu letadla musela ještě přežít boj s pralesem

Zatím jsme se v našem seriálu věnovali příběhům mužů z ozbrojených sil. Dnes se podíváme na příběh dívky, která v sedmnácti letech přežila pád z výšky kolem 3 000 metrů a navzdory svým zraněním se...

Čeští vědci hlásí nový fyzikální jev, trvá miliontinu miliardtiny sekundy

Prof. Pavel Jungwirth z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR se již řadu let zabývá přechodem látek z nekovového do kovového stavu u kapalin. Nyní se týmu po jeho vedením podařilo zjistit, že...

Na novinku Sony se čekalo tři roky, teď rozdělí posluchače na dva tábory

Ještě před uvedením na trh a pod přísnou dohodou o mlčenlivosti se nám do rukou dostala nová špičková sluchátka Sony WH-1000XM6. Od uvedení páté generace v roce 2022 uplynulo hodně času, dlouho...

Nejen Muskův Neuralink. „Číst myšlenky“ už lze i bez elektrod v mozku

Premium

BMI (brain machine interface) či BCI (brain computer interface) zprostředkovávají komunikaci mezi mozkem a počítačem, který pak může vysílat povely do dalších elektronických zařízení – třeba do...

21. května 2025

JAS-39 Gripen oslavil 20 let v Česku. Základnu čeká přestavba na F-35

Dvacet let s letouny JAS-39 Gripen a čtvrt století letounu L-159 Alca připomněl Den otevřených dveří 21. základny taktického letectva Čáslav. Jak uvedl velitel základny Jaroslav Tomaňa, vzhledem k...

21. května 2025

Google ukázal chytré brýle a nechá vás virtuálně vyzkoušet oblečení

Večer nabitý novinkami, to byla letošní úvodní přednáška konference Google I/O, na níž firma firma představila své pokroky na poli AI a její integrace do různých systémů. Od nových AI modelů přes...

20. května 2025  22:45

Google možná ukáže brýle pro virtuální realitu nebo konkurenci Pinterestu

V úterý začíná velké setkání Googlu s vývojáři i fanoušky. Každoroční konference s názvem I/O se nese v duchu softwarových a někdy i hardwarových novinek. Již mnoho týdnů kolují různé spekulace o...

20. května 2025  17:17

Vysokou cenu čokolády v obchodech může vyřešit věda. Vypadá to nadějně, nejsou potřeba kakaové boby

Premium

Máte rádi čokoládu? Pak jste nejspíš zaznamenali nárůst její ceny z poslední doby. Produkce kakaa je rok od roku obtížnější, proto často před regály v supermarketech nevěřícně kroutíme hlavami, kolik...

20. května 2025

Microsoft chce předělat internet. Pustí na něj AI agenty

V pondělí začala největší akce společnosti Microsoft, na které představuje řadu novinek napříč portfoliem. Vývojářská konference Build je totiž tradičně místem, kde se lidé dozvědí, co se chystá na...

20. května 2025  12:26

Hrobníkovi z lopaty. Po pádu letadla musela ještě přežít boj s pralesem

Zatím jsme se v našem seriálu věnovali příběhům mužů z ozbrojených sil. Dnes se podíváme na příběh dívky, která v sedmnácti letech přežila pád z výšky kolem 3 000 metrů a navzdory svým zraněním se...

20. května 2025

Čeští vědci hlásí nový fyzikální jev, trvá miliontinu miliardtiny sekundy

Prof. Pavel Jungwirth z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR se již řadu let zabývá přechodem látek z nekovového do kovového stavu u kapalin. Nyní se týmu po jeho vedením podařilo zjistit, že...

19. května 2025  19:31

Nové letouny ve slepé uličce. Rusy budou dál přepravovat zastaralé Anduly

Premium

Bajkal. Letoun, který měl nahradit takřka stoleté Antonovy a vozit Rusy do zapadlých koutů země zatím nebude. A není jasné, jestli vůbec. Kvůli sankcím.

19. května 2025

Před 100 lety dokončili pomník svatého Václava, dorazil konečně svatý Vojtěch

Před 100 lety byla na pražském Václavském náměstí slavnostně osazena socha svatého Vojtěcha. Teprve tímto okamžikem byl definitivně dokončen pomník svatého Václava, nejvýznamnější dílo zakladatele...

19. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

První metro v kontinentální Evropě měla Budapešť, dodnes je nejmělčí

Druhým městem na světě, které bylo obdařeno metrem, se v roce 1896 stala uherská metropole Budapešť. Tato první linka budapešťského metra je postavena těsně pod povrchem. Elektrické napájení je...

19. května 2025

Rumové loďstvo obléhalo před 100 lety USA. Prohibice drhla a pašeráci vítězili

V květnu 1925 probíhal ve Spojených státech pátý rok celonárodní prohibice. Zákaz alkoholu však už dávno přestal být účinný – podél východního pobřeží operovaly desítky pašeráckých lodí, které v noci...

18. května 2025  14:30
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.