Šest let testování, najeto 2,73 milionu kilometrů, z toho více než polovina v automatickém režimu. Jedenáct drobných nehod, žádné zranění. To jsou statistiky, kterými se pochlubil Chris Urmson, šéf programu samořídících aut společnosti Google. „Ani jednou jedinkrát nebylo automatické auto viníkem nehody,“ zdůraznil Urmson.
Kdo může za nehodu robotického auta? |
Jenže kritici poukazují na to, že neexistuje dostatečný dohled nad testováním aut. Není tedy k dispozici žádný nástroj, kterým by se dalo ověřit, zda bylo nehod skutečně jedenáct nebo zda skutečně v žádném z těchto případů nebyla chyba na straně automatického auta.
Nejčastější jsou prý nárazy zezadu, které ostatně statisticky patří k nejčastějším dopravním nehodám v USA. „Zezadu nás nabourali sedmkrát, hlavně na semaforech, ale také na dálnici,“ píše Urmson.
Zmiňuje se také o tom, jak často bylo Google auto svědkem porušení dopravních předpisů. „Každou chvíli vidíme, jak lidé vyjedou do protisměru a pak jedou na špatné straně vozovky. Děje se to opravdu často,“ popisuje Urmson. „Zvláště v noci je běžné, že lidé v zatáčce přestřelí.“ Jako další časté rizikové situace lidských řidičů jmenuje „moment, kdy řidič zjistí, že málem přejel odbočku“ nebo neschopnost řidičů předvídat chování cyklisty. Všechny tyto případy automat společnosti Google řeší velmi pečlivým propočítáním všech variant a defenzivní jízdou.
Jak vypadá svět „očima“ samořídícího auta Google:
15. září 2014 |
K orientaci využívá auto Google několik senzorů, především kamery, laserový radar (tzv. lidar), podrobné mapy vycházející ze satelitních snímků, Street View i 3D snímků a pak také simulaci provozu, abstraktní vnímání účastníků provozu a jejich pohyb. V září 2014 Google ukázal, že už umí např. rozpoznávat signály cyklistů nebo přejíždět železniční přejezdy, které předtím automatickým autům dělaly problémy.
Sto dvacet milionů korun povinné ručení
Samořídící auto v akci |
V Kalifornii je od loňského září povinné zvlášť hlásit nehody, kterých se účastní testované samořídící auto. Tato auta zde také dostávají zvláštní řidičské oprávnění, které umožňuje legálně testovat nové technologie na silnicích. Součástí každého oprávnění je i pojištění škod (v podstatě obdoba povinného ručení) ve výši pěti milionů dolarů (přes 120 milionů korun) pro uhrazení případných škod způsobených při testování. O samořídící licenci v Kalifornii zažádaly kromě Googlu i výrobci automobilů Mercedes a Audi.
„Pokud vás srazí samořídící auto a vy to přežijete, jste v mnohem lepší pozici, než kdyby vás srazil řidič,“ domnívá se Bryant Smith, profesor práva na Univerzitě v Jižní Kalifornii. Protože společnosti, která „provinilé“ auto provozuje, by hrozila velmi negativní publicita, bude zřejmě ochotna poškozenou stranu rychle a štědře odškodnit.
Nasazení mimo testovací trať
V pátek dopoledne firma oznámila, že vybrané prototypy opustí testovací trasy a vydají se do provozu poblíž sídla firmy. Maximální rychlost budou mít omezenou na 40 km/h.
„Letos v létě opustí několik prototypů vozidel, které jsme vytvořili, zkušební dráhu, a vyrazí s našimi kontrolními řidiči na známé silnice v Mountain View v Kalifornii,“ oznámil Chris Urmson.
Google chce mimo jiné zjistit, jak na stroje bude reagovat okolí a jak si software poradí s událostmi, které lidský řidiči musí řešit improvizací. Jako je například ta, když kvůli opravě nebo uzavírce nemůže zastavit na vytyčeném místě.
„V nadcházejících letech bychom chtěli s našimi prototypy spustit malé pilotní programy, aybchom se dozvěděli, co by lidé s takovými vozidly chtěli dělat,“ popisuje další plány Urmson.
Doplnění: Do článku jsme doplnili ilustrace, video a podrobnosti o řízení. Přidali jsme také příklady situací, které robot v provozu zvládá podle Google lépe, než člověk.
Aktualizace 16:10: doplnili jsme informace o nových plánech Googlu s nasazením samořídících aut v kalifornském Mountain View.