Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Samořídící auto už jedenáctkrát bouralo. Google z toho viní lidi

  10:00aktualizováno  16:13
Nehody robotických aut jsou ostře sledované, ale ne všude podléhají oznamovací povinnosti. Google se pochlubil, že po milionu a půl kilometrů najetých v automatickém režimu nezpůsobil jejich automat žádnou z jedenácti drobných nehod. Kritici však žádají lepší systém dohledu.

Automatická auta Google byla už 11krát v dopravní nehodě, podle Googlu ale nikdy nebyl na vině počítač | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Šest let testování, najeto 2,73 milionu kilometrů, z toho více než polovina v automatickém režimu. Jedenáct drobných nehod, žádné zranění. To jsou statistiky, kterými se pochlubil Chris Urmson, šéf programu samořídících aut společnosti Google. „Ani jednou jedinkrát nebylo automatické auto viníkem nehody,“ zdůraznil Urmson.

Kdo může za nehodu robotického auta?

Jenže kritici poukazují na to, že neexistuje dostatečný dohled nad testováním aut. Není tedy k dispozici žádný nástroj, kterým by se dalo ověřit, zda bylo nehod skutečně jedenáct nebo zda skutečně v žádném z těchto případů nebyla chyba na straně automatického auta.

Nejčastější jsou prý nárazy zezadu, které ostatně statisticky patří k nejčastějším dopravním nehodám v USA. „Zezadu nás nabourali sedmkrát, hlavně na semaforech, ale také na dálnici,“ píše Urmson.

Zmiňuje se také o tom, jak často bylo Google auto svědkem porušení dopravních předpisů. „Každou chvíli vidíme, jak lidé vyjedou do protisměru a pak jedou na špatné straně vozovky. Děje se to opravdu často,“ popisuje Urmson. „Zvláště v noci je běžné, že lidé v zatáčce přestřelí.“ Jako další časté rizikové situace lidských řidičů jmenuje „moment, kdy řidič zjistí, že málem přejel odbočku“ nebo neschopnost řidičů předvídat chování cyklisty. Všechny tyto případy automat společnosti Google řeší velmi pečlivým propočítáním všech variant a defenzivní jízdou.

Jak vypadá svět „očima“ samořídícího auta Google:

15. září 2014

K orientaci využívá auto Google několik senzorů, především kamery, laserový radar (tzv. lidar), podrobné mapy vycházející ze satelitních snímků, Street View i 3D snímků a pak také simulaci provozu, abstraktní vnímání účastníků provozu a jejich pohyb. V září 2014 Google ukázal, že už umí např. rozpoznávat signály cyklistů nebo přejíždět železniční přejezdy, které předtím automatickým autům dělaly problémy.

Sto dvacet milionů korun povinné ručení

Samořídící auto v akci

V Kalifornii je od loňského září povinné zvlášť hlásit nehody, kterých se účastní testované samořídící auto. Tato auta zde také dostávají zvláštní řidičské oprávnění, které umožňuje legálně testovat nové technologie na silnicích. Součástí každého oprávnění je i pojištění škod (v podstatě obdoba povinného ručení) ve výši pěti milionů dolarů (přes 120 milionů korun) pro uhrazení případných škod způsobených při testování. O samořídící licenci v Kalifornii zažádaly kromě Googlu i výrobci automobilů Mercedes a Audi.

„Pokud vás srazí samořídící auto a vy to přežijete, jste v mnohem lepší pozici, než kdyby vás srazil řidič,“ domnívá se Bryant Smith, profesor práva na Univerzitě v Jižní Kalifornii. Protože společnosti, která „provinilé“ auto provozuje, by hrozila velmi negativní publicita, bude zřejmě ochotna poškozenou stranu rychle a štědře odškodnit.

Nasazení mimo testovací trať

V pátek dopoledne firma oznámila, že vybrané prototypy opustí testovací trasy a vydají se do provozu poblíž sídla firmy. Maximální rychlost budou mít omezenou na 40 km/h.

„Letos v létě opustí několik prototypů vozidel, které jsme vytvořili, zkušební dráhu, a vyrazí s našimi kontrolními řidiči na známé silnice v Mountain View v Kalifornii,“ oznámil Chris Urmson.

Google chce mimo jiné zjistit, jak na stroje bude reagovat okolí a jak si software poradí s událostmi, které lidský řidiči musí řešit improvizací. Jako je například ta, když kvůli opravě nebo uzavírce nemůže zastavit na vytyčeném místě.

„V nadcházejících letech bychom chtěli s našimi prototypy spustit malé pilotní programy, aybchom se dozvěděli, co by lidé s takovými vozidly chtěli dělat,“ popisuje další plány Urmson.

Doplnění: Do článku jsme doplnili ilustrace, video a podrobnosti o řízení. Přidali jsme také příklady situací, které robot v provozu zvládá podle Google lépe, než člověk.

Aktualizace 16:10: doplnili jsme informace o nových plánech Googlu s nasazením samořídících aut v kalifornském Mountain View.

Autor:
  • Nejčtenější

Tragické a vzácné. Vědci potvrdili první úmrtí na reinfekci koronavirem

V Nizozemsku vědci zaznamenali případ úmrtí ženy, která se podruhé nakazila virem SARS-CoV-2. Jak naznačují i okolnosti...

Nenaplněný příběh nejrychlejší stíhačky světa YF-12A ze Skunčích dílen

Špionážní letoun Lockheed A-12 pro CIA posloužil jako platforma pro připravovanou záchytnou stíhačku létající...

Dvořáček: Rusko a Čína už proti covidu očkují, v ČR bude vakcína v lednu

Vakcíny renomovaných západních firem proti covidu-19 budou bezpečné. V Rozstřelu po Skypu to řekl ředitel Asociace...

Stačí jen pár lidí a riziko nákazy vyletí. Matematika pandemie je zrádná

Čím víc lidí pohromadě, tím větší riziko nákazy. Tomu zřejmě už rozumí každý. Jak rychle ale roste riziko nákazy s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Popularizátora LSD Learyho se bál i Nixon, nechal si natočit své umírání

Kontroverzní americký psycholog Timothy Leary, který se narodil 22. října 1920, proslul zejména jako popularizátor...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Utíkající cestující srazil proud z motorů. Další únos ze šestého září 1970

V září 1970 proběhl troufalý únos pěti letadel v jeden den. Jeden z nich byl improvizací dvou jinak neúspěšných...

Tři ohořelé kostry v poušti. Jak skončil největší letecký únos

Po rekordním leteckém únosu, který provedly palestinské organizace v září 1970, zůstaly v jordánské poušti tři zničené...

ČSD nasadily první patrové vlaky počátkem 60. let díky soudruhům z NDR

Charakteristické čtyřvozové patrové jednotky tmavě zelené barvy si pořídily Československé státní dráhy především pro...

Brzdili, až od motorů létaly plameny. Největší letecký únos všech dob

Pět letadel, více než desítka únosců a jedno pouštní letiště . Před 50 lety členové palestinské teroristické organizace...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...