Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Amazon přináší robotické pracovníky do Evropy. Zvyknete si na ně rychle

  11:00aktualizováno  14:06
Kalifornie (od zpravodaje Technet.cz) - Největší americký internetový prodejce Amazon otevře v Polsku sklad nové generace. Vedle lidí zde budou pracovat roboti, takže pracovníci se méně nachodí. Futuristický sklad jsme si prohlédli v Kalifornii. Podívejte se, co robůtci dokážou a kde naopak lidem ještě konkurovat nemohou.

Čekali jsme snad nějaký dramatický moment, slavnostní odhalení nebo fanfáru? Nic takového se nekoná. Jen ten vysokozdvižný vozík, který ohleduplně zastavil, abychom mohli projít, nemá řidiče.

Ve skladu Amazonu v kalifornském Tracy to už dávno nikoho nepřekvapí. Pro návštěvníky a samozřejmě i z bezpečnostních a právních důvodů jsou tu však cedule, které jasně sdělují: Lidé tu nejsou jediné samostatně se pohybující bytosti. Pracují tu s námi roboti.

Robotická ještěrka, která po skladu sama vozí palety a žluté krabice. Senzory...

Robotická ještěrka, která po skladu sama vozí palety a žluté krabice. Senzory umožňují nejen orientaci v prostoru, ale i vyhýbání se kolizím.

„Pozor - automaticky řízená vozidla. Pohybujte se ve vyhrazených zónách pro...

„Pozor - automaticky řízená vozidla. Pohybujte se vy vyhrazených zónách pro chodce.“

„Nejuniverzálnější stroj, jaký máme, je člověk. Proto musíme lidskou práci využívat zodpovědně.“

Roy Perticucci, viceprezident Amazonu pro Evropu

Roy Perticucci, viceprezident Amazonu pro Evropu

Dnes Amazon oznamuje, že na robotické kolegy se mohou těšit i evropské pobočky, konkrétně Polsko a Velká Británie. Osmá generace distribučního centra by měla být ve Vratislavi (Bielany Wroclawskie) v provozu již tento týden.

V Británii půjde o dvě centra (Dunstable a Doncaster), otevřena budou až v roce 2016.

„Nejlepší a nejuniverzálnější stroj, který máme k dispozici, je ovšem stále lidská bytost,“ zdůrazňuje viceprezident Roy Perticucci, který vede evropské operace Amazonu. „Proto musíme lidské zdroje využívat s rozmyslem a zodpovědně.“ Nejeden novinář si jeho větu pečlivě poznamenal. Skvěle totiž ukazuje hned několik výhod i výzev, které nás lidi v budoucnu na trhu práce čekají.

Externí obrázek

Amazon Robotics v akci - roboti převážejí regály se zbožím

Vývoj Amazonu od dveřostolů po roboty

Většina lidí, obzvláště v USA, zná Amazon hlavně jako on-line knihkupectví, elektronický obchod či „tu firmu, co posílá usměvavé balíčky“. Ale kdo se o tuto společnost jen trochu zajímá, ten ví, že šéf Amazonu Jeff Bezos, jej od začátku rozvíjel jako technologickou firmu. Bezos je mezi podřízenými znám jako vizionář s velkou touhou inovovat. Také investoři a (později) akcionáři si museli zvyknout, že multimiliardový Amazon hospodaří ve ztrátě, protože masivně investuje do růstu, expanze a rozvoje technologií.

Rozdíl mezi skladem v roce 1997 a 2015

Rozdíl mezi skladem v roce 1997 a 2015

„Zpochybňuj cokoli, nevěř osvědčeným postupům,“ to je jedno z hesel, které firmu Amazon provází už od „garážových“ začátků. O robotech za miliony dolarů se tehdy v jediném skladu Amazonu nikomu ani nesnilo. Inovace tehdy spočívaly v úsporných opatřeních. Třeba místo stolů, které byly pro začínající firmu příliš drahé, používali v Amazonu staré dveře položené na dva dřevěné podstavce.

Sklad, ve kterém by člověk nic nenašel

Amazon ve svých skladech používá sofistikovaný počítačový systém k optimálnímu využití skladu, lidské síly i robotů.

Celé skladiště se podobá ohromnému pevnému disku (jde o poněkud geekovskou metaforu, ale lidem z Amazonu se evidentně líbila). Na pevném disku jsou soubory a složky ukládány do sektorů, kde je zrovna místo. Počítač má přehled, kde co je, a tak může například optimalizovat často spouštěné soubory.

Další, už mnohem složitější inovací byla radikální změna uspořádání skladu s přihlédnutím k novým technologickým možnostem. Ve skladech typických pro 20. století obvykle najdeme nějaký řád a pořádek: tady jsou knihy podle abecedy, tam v rohu plyšáci podle velikosti a u vchodu nejčastěji kupované zboží. Ve skladišti Amazonu žádný takový řád nenajdete. Jen počítač ví, kde je co uloženo. Systém pak dává pokyny lidem: kam jít, co vyzvednout, kam to donést. Každý regál i každé zboží má svůj čárový kód, každý pracovník svůj přenosný terminál, a chyby jsou tak téměř vyloučené. Počítač může navíc předvídavě optimalizovat trasu lidí tak, aby si zbytečně nezašli.

Roboti převrátili systém skladiště naruby. Lidé už neběhají mezi regály, naopak, roboti přivezou regály k jednotlivým lidem.

Pochůzky mezi regály byly neodmyslitelnou součástí fungování skladů Amazon až do roku 2011, kdy přišla nová, vpravdě koperníkovská revoluce. Na scénu nastoupili roboti Kiva a obrátili celé skladiště naruby. Namísto toho, aby lidé běhali mezi regály, stojí lidé na místě. Roboti Kiva (a později roboti Amazon, protože ten firmu Kiva v roce 2012 koupil) dovezou regál se zbožím přímo k člověku, který kompletuje objednávky.

Externí obrázek

Roboti přivážejí regály, aby k nim lidé nemuseli chodit

Sčítání robotů

V Amazonu je v současné době „zaměstnáno“ přes 30 tisíc robotů na 13 místech.

Na první pohled by se mohlo zdát, že zvednout celý regál není ekonomické využití elektrické energie. Připomíná to starý vtip o lordovi: „Jean, přineste mi klavír. Zapomněl jsem si na něm doutník“. Ale praktické testy ukázaly, že přivézt regál se zbožím k člověku je rychlejší a výhodnější, než aby „sběrači“ běhali mezi regály.

Centra nové generace

Roboti Amazon Robotics připomínají přerostlé vysavače, na které už jsme zvyklí. Tito se však pohybují mnohem plynuleji. Snad i proto, že jsou výrazně těžší. Plynulý pohyb je důležitý i kvůli nákladu, roboti se otáčejí na místě, zatáčejí v pravých úhlech a jezdí přísně po přímce. Orientují se podle značek na podlaze. Protože jsou za plotem, mohou si být roboti jisti, že ve „svém“ prostředí nenajdou nic neobvyklého. Centrální počítač ví, kde který regál zůstal, kam který robot jel a kde se kdo nachází. Toto oddělení výrazně zjednodušuje koordinaci a umožňuje opravdu komplexní choreografii.

Externí obrázek

Roboti za plotem jezdí tempem rychlé chůze (do 10 km/h)

Překvapivé bylo, jak rychle jsme si zvykli na to, že po budově jezdí autonomní stroje. Prvních několik minut jsme si je vyjeveně fotili, dalších pár minut jsme si jich přinejmenším všímali. Po čtvrthodině jsem si překvapeně uvědomil, že už je neregistrujeme. Splynuli s budovou, naprosto jsme si na ně zvykli.

Funguje to prý i naopak, roboti si zvykají na lidi. „Řekněme, že někomu jde opravdu dobře skenování, ale není až tak rychlý při vyzvedávání zboží. Roboti se dokážou jeho rychlosti přizpůsobit a na jeho stanoviště přijíždět v závislosti na jeho schopnostech,“ líčí nám Ashley Robinsonová, manažerka komunikace Amazonu pro USA. „Máte tam někoho, kdo prostě válí a roboti k němu budou jezdit rychleji. A když je někdo trochu pomalejší, roboti to vědí a této rychlosti se přizpůsobí. Spolupracují s nimi.“

Jak spolupracují roboti a lidé

Mezi rychlejší sběrače zboží patřil - aspoň podle našeho odhadu - třeba mladík, který nám potvrdil, že práce s roboty je bezproblémová. „Některé dokonce z dálky poznám, protože mají jména. Občas na ně i mluvíme,“ směje se. Jeho stížnost směřovala spíše k tomu, že desetihodinové směny bývají teď, když už sběrači nechodí po skladu, nudné.

Pracovníci ovšem mohou střídat různé role, kromě sběračů jsou to třeba kompletovači nebo baliči. Také jejich úlohy jsou plně koordinovány počítačovým systémem. Balič na obrazovce vidí nejen to, jaké zboží má do balíku dát, ale i jakou krabici zvolit a jak ji zaplnit.

Externí obrázek

Balení zboží ze žlutých přepravek do obálek

Externí obrázek

Přeprava zboží po skladišti

Externí obrázek

Nalepování etiket a výstupní kontrola zásilek před odesláním

Pracovníci mají obvykle desetihodinové směny. Mezi zaměstnanecké výhody patří příspěvky na profesní růst a vzdělávání. Řada evropských pracovníků prý také oceňuje, že je skladiště klimatizované. V USA je klimatizace přece jen běžnější, ale v Evropě je to v takto velkých budovách neobvyklé.

Roboti neberou lidem práci. Aspoň ne u Amazonu

Na cestě z distribučního centra v Pattersonu zpět do San Franciska s námi autobus na nevyspravené silnici nehorázně hází. Tlumiče to sotva zvládají. Skutečný svět - neupravený, nepředvídatelný, syrový - je někdy pro techniku tvrdý oříšek. Roboti, kteří se systematicky hemží v moderních skladech Amazonu, mohou fungovat jen díky přesně označované podlaze, přísně systematické metodě práce a počítačové databázi veškerého zboží.

Externí obrázek

Pohyb zboží po skladu je monitorován a řízen počítačovým systémem

O tom, jaký dopad na ekonomiku a zaměstnanost bude mít levná a přesná robotická pracovní síla, se stále vedou učené debaty. Někteří se domnívají, že je jen otázkou času, než roboti zcela převrátí současnou ekonomickou situaci, tedy zkráceně řečeno že budou brát lidem práci. V některých odvětvích se to děje již tak dlouho, že si toho prakticky nevšímáme.

Z jiného pohledu se dá spekulovat o tom, že více robotických pracovníků bude znamenat jednodušší práci pro lidi, nebo práci pohodlnější, či dokonce kvalifikovanější nebo šťastnější. Jak poznamenávají autoři knihy Druhý věk strojů Andrew McAfee a Erik Brynjolfsson, nejvhodnější kariérou do budoucna se zdá být buď taková, kterou stroje v nejbližší době nenahradí (zdravotní sestra, kuchař, masér), nebo naopak taková, která stroje doplňuje (mechanik, programátor, konstruktér).

Mise Amazonu, kterou mají zaměstnanci stále na očích: „Být zaměřeni na...

Mise Amazonu, kterou mají zaměstnanci stále na očích: „Být zaměřeni na zákazníky, aby na Amazonu mohli najít cokoli, co by mohli chtít na internetu koupit.“

Amazon patří mezi firmy, které silně investují do rozvoje technologií, a proto se dostávají do někdy nevděčné pionýrské role. Na jednu stranu musel vysvětlovat, proč jeho zaměstnanci chodili po skladišti mnoho kilometrů denně. Na druhou stranu teď mohou lidé ukazovat na Amazon jako na místo, které bere lidem procházky, protože mezi regály jezdí roboti. Ale firma jednoduše odpovídá na poptávku zákazníků (“Chci zboží co nejlevněji a nejrychleji.“) a hledá optimální řešení s využitím dostupných zdrojů. Některé zdroje jsou lidské, jiné počítačové a robotické. V jejich správném nakombinování tkví zřejmě tajemství úspěchu firem v blízké i středně vzdálené budoucnosti.

Budoucnost patří rychlosti a pohodlí

Velké obchody vytlačovaly ty malé. Teď Amazon začíná nahrazovat ty velké.

Křišťálová Lupa 2015

Schopnost rychle uvádět inovace do provozu dala Amazonu náskok v době, kdy nakupování na internetu byla spíše okrajová záležitost. Vzpomeňme na dobový film You Got Mail, kde sympatický milionář (Tom Hanks) vytlačí svým velkým knihkupectvím malý obchůdek hlavní hrdinky (Meg Ryanová). O patnáct let později by mohlo vyjít pokračování, kde obří kamenné knihkupectví bankrotuje, protože všichni nakupují knížky na webu. V San Francisku třeba prakticky nenajdete větší kamenné knihkupectví, lidé si již zcela zvykli objednávat knihy přes internet.

Ale Amazon už dávno neprodává jen knihy. Ve skladech jsou vedle sebe hračky, sportovní nářadí, elektronika, plyšáci, DVD i knihy. Nejoblíbenějším zbožím minulé sezony prý byla barbínka znázorňující Elsu z disneyovky Frozen. Velmi důležitá je šíře nabídky - Amazon může díky automatizovanému skladovacímu systému zajišťovat nejen prodej milionů položek, ale také zprostředkovat distribuci dalším prodejcům (tzv. Fulfilled By Amazon). Systém se tak stává více než obchodem. Amazon chce být platformou pro on-line prodeje.

Sklad v kalifornském Pattersonu

Sklad v kalifornském Pattersonu

S ambicemi firmy souvisí i její postoj k propagaci. Firma se chce vyhnout negativní reklamě z neznalosti, proto své sklady otevřela i vnějšímu světu. Probíhají tu pravidelné exkurze a na návštěvníky (včetně novinářů) jsou zvyklí. V budově mohou lidé obdivovat ohromný tok zboží i důmyslnou koordinaci. V mnoha ohledech je však distribuční centrum Amazonu víc než jen impozantně propracovaný provoz. Je to jedno z míst, kde nabývá konkrétních obrysů budoucí podoba spolupráce robotů, počítačů a lidí.

Cestu autora do USA hradila firma Amazon.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

Obří výpadek služeb T-Mobile způsobily dvě chyby v diskovém poli

Přesně před týdnem se T-Mobile potýkal s velkým výpadkem služeb. Nefungovala samoobsluha, aplikace, web, infolinka,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Delší než z Prahy do Košic. Nový rekordní blesk nemusel být výjimečný

Extrémní přírodní jevy vždy přitahovaly pozornost, už jen proto, že se odehrávají mimo naši kontrolu a navíc ve...

Neměli na růžích ustláno. Půlstoletí muzea s řadou leteckých unikátů

Dvakrát ho málem zrušili a dvakrát se muselo stěhovat. Řeč je o druhém nejstarším leteckém muzeu na území bývalého...

Neznámý československý letoun Lonek L-8. Jeho tvůrce popravili nacisti

Premium Mezi nejzajímavější československá letadla bezpochyby patří čtyřmístný Lonek L-8, kterým vyvrcholila řada...

Rekordní aero pro přelet Atlantiku bylo modifikováno na dopravní pro ČSA

Svého času dva naši armádní letci plánovali přelet Atlantiku, realizovat odvážný nápad jim však nebylo dopřáno. V...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...