Raketě se poprvé podařilo po návratu z vesmíru přistát na „nohy“

Autor:
Malá raketa New Shepard firmy Blue Origin předvedla nečekaný úspěch a jako první nosič vůbec zvládla po letu za hranice vesmíru kontrolovaně vertikálně přistát s pomocí svých raketových motorů. Let se ovšem omezil je na nezbytné minimum a praktické využití stroje bude v dohledné době jen okrajové.

Zakladatel a stále významný spolumajitel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos sice některé sklady se zbožím otevřel veřejnosti, ale pokud nemusí, raději zřejmě pracuje za zavřenými dveřmi. Tak tomu je alespoň v případě jeho „srdcového“ projektu, kterým je malá společnost Blue Origin vyvíjející raketové nosiče.

Relativně málo známá a velmi nenápadná firma funguje už 15 let, od roku 2000, sídlí na Bezosově ohromném texaském ranči s připojeným soukromým kosmodromem (jinak se to nazvat nedá) a dlouhodobě vyvíjí koncept vícenásobně použitelného kosmického dopravního prostředku. V podstatě se má jednat o raketu, která by vertikálně vzlétla, vynesla svůj náklad a poté znovu vertikálně přistála hlavně s pomocí svých raketových motorů.

Každému je asi jasné, že jde o velmi nadějný krok směrem k vícenásobně použitelným raketám, které by mohly zajímavě zlevnit dopravu na oběžnou dráhu. Raketové palivo je velmi levné, alespoň tedy ve srovnání se stavbou samotných raket - náklady na něj tvoří jen procenta z celkové ceny startů. Ve skutečnosti sice úspory z různých důvodů nebudou tak dramatické, ale opakovaně použitelné raketové stupně, které by měly po použití přistát a nechat se znovu použít, jsou dnes považovány za jeden z nejnadějnějších způsobů, jak dosáhnout většího zlevnění vesmírného cestování. Zcela nové typy pohonů jsou v nedohlednu a chemické motory radikálně účinnější být nemohou.

Umí překvapit

Společnost Blue Origin je na informace o svých úspěších skoupá, ale bylo jasné, že vývoj pokračuje a společnost uskutečnila už celou řadu zkoušek různých demonstračních a prototypových strojů (včetně alespoň jedné havárie ve vzduchu). Jak je ale jejím zvykem, tiskové prohlášení z letošního 23. listopadu přišlo zcela nečekaně: Blue Origin je prvním týmem, který dokázal dostat raketový nosič s nákladem za hranici vesmíru sto kilometrů nad zemí a pak ho nechat bez poškození přistát znovu do vertikální polohy na určeném místě.

Jeff Bezos to (znovu zcela netradičně) dal světu na vědomí ve svém vůbec prvním tweetu:

24.listopadu 2015 v 12:14, příspěvek archivován: 24.listopadu 2015 v 16:17

The rarest of beasts - a used rocket. Controlled landing not easy, but done right, can look easy. Check out video: https://t.co/9OypFoxZk3

Řekněme ovšem rovnou, že parametry letu byly zvoleny tak, aby se Blue Origin mohl pochlubit rekordem a přitom si nekladl zbytečně vysoké cíle (i když podle toho, co je známo o Bezosovi, jeho konečné cíle malé asi nebudou). Stroj nazvaný New Shepard (pocta prvnímu americkému kosmonautovi Alan Shepardovi) vynesl maketu kabiny pro posádku do výšky 100 535 metrů, tedy jen pár set metrů nad mezinárodně uznávanou, ale zcela umělou hranici vesmíru ve výšce sto kilometrů. Ve vzduchu tedy stroj strávil jen pár minut a dosáhl přitom maximální rychlosti „jen“ 3,72 Machu.

Zatímco náklad - tedy maketa modulu pro posádku - se k zemi snesl na padácích, samotný raketový stupeň pokračoval k zemi volným pádem. Pomocí aerodynamických brzd se zpomalil na rychlost zhruba 620 kilometrů za hodinu ve výšce 1492 metrů. V tu chvíli se sepnuly motory, které stupeň zpomalily postupně na přistávací rychlost sedm kilometrů za hodinu. Tou pak stupeň sestoupil posledních 30 metrů.

Nedá se zpochybňovat, že Blue Origin zvládla poměrně obtížný úkol, ale její stroj má k prakticky použitelnému nosiči na oběžnou dráhu dosti daleko. Je to jen malý stroj s jediným raketovým stupněm určený v podstatě jen na turistické výlety za oficiální hranici vesmíru - podobně asi jako známější stroj společnosti Virgin Galactic, jejíž stroj letos v létě havaroval.

To je příliš málo, než aby vynesené objekty oběhly Zemi. Jiné než turistické využití stroje je tedy velmi nepravděpodobné. Satelity se obvykle dopravují mnohem výše (i ISS ve zhruba 400 kilometrech je velmi nízko), v krajních případech až do výšek kolem 36 tisíc kilometrů (třeba telekomunikační satelity na geostacionární dráze). A to malá Bezosova raketa rozhodně nezvládne. To také na Twitteru hned dal všem vědět (tedy po předchozí gratulaci) i majitel konkurenční firmy SpaceX, Elon Musk:

24.listopadu 2015 v 13:30, příspěvek archivován: 24.listopadu 2015 v 16:36

Getting to space needs ~Mach 3, but GTO orbit requires ~Mach 30. The energy needed is the square, i.e. 9 units for space and 900 for orbit.

Upozorňuje na to, že energie nutná k vynesení na vysokou oběžnou dráhu se zvyšuje s druhou mocninu rychlosti. V podstatě říká, že k dosažení geostacionární dráhy v 36 tisících kilometrech je zapotřebí stokrát více energie než k dosažení dráhy suborbitální, po které se pohyboval New Shepard (mimochodem astronaut Shepard při svém prvním letu uskutečnil právě podobný suborbitální let jako New Shepard, při kterém ani neobletěl celou zem, jen se dostal nad sto kilometrů).

Musk se do diskuse pustil nejen proto, že je na Twitteru proslule aktivní. Firma SpaceX, které šéfuje, se také pokouší o řízené vertikální přistání motorového stupně a zatím třikrát neuspěla. Na rozdíl od Blue Origin už funguje jako dopravní společnost, vozí na oběžnou dráhu satelity či náklad pro ISS. Vertikální přistání předvedla už se svým demonstračním strojem Grasshopper, ale v současné době se ho snaží už zvládnout s prvním stupněm své skutečně dopravní rakety Falcon. Muskův tým se tak musí potýkat s mnohem většími hmotnostmi a rychlostmi a její úkol je tedy nepochybně náročnější - navíc ještě o to, že Falcon má přistávat na plovoucí mořskou plošinu. Případný úspěch SpaceX by tedy měl alespoň v krátkodobém měřítku na kosmonautiku určitě podstatně větší prakticky dopad než zajímavý a nečekaný výkon tichých pracantů z Texasu.

Událost ovšem dokládá, že Blue Origin si postupně získává pozornost a také úspěchy. Tím největším je zakázka na výrobu raketových motorů BE-4 vlastní konstrukce, které má firma dodávat pro americké rakety Atlas V (ty zatím používají ruské RD-180, ale to je problematické partnerství - třeba proto, že Atlasy pracují i pro americké ozbrojené síly). Což asi není špatně, kosmické dopravě jako celku konkurence navíc nejspíše neublíží.

Informace: V článku jsme opravili nepřesné datum založení Blue Origin a výšku geostacionární dráhy.

Nejčtenější

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje

Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

17. června 2025

Příběh mého modelu: Dokončit model „Turbíka“ trvalo čtvrt století

Než něco vyhodíte, dobře si to rozmyslete. To platí i v modelařině. Tento příběh odloženého a znovu nalezeného modelu nám poslal Lukáš Ondák. Po 26 letech se vrátil ke stavbě modelu stroje Let L-410...

17. června 2025

Kdy sopka vybuchne znovu? Červnová erupce Etny ukázala, že stromy napovědí

Premium

Pozoruhodný objev: krátce před erupcí vulkánu bývá listí na okolních stromech zelenější než obvykle. Vegetace v okolí sopek se proto bude hlídat z vesmíru. Sopky jsou fascinující. Nespoutané a...

16. června 2025

Před sto lety vznikl tábor Artěk, pionýrská legenda na Krymu

16. června 1925 se na Krymu otevřel první sovětský pionýrský tábor Artěk. Zdravotní zařízení pro děti nemocné tuberkulózou se postupně proměnilo v prestižní rekreační centrum mládeže, kam jezdily...

16. června 2025

Videochat dostává novou, ale drahou dimenzi. „Přenese“ vás do místnosti

Nepotřebujete žádné brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou ani sluchátka, abyste měli pocit, že člověk s nímž komunikujete, opravdu sedí na druhém konci stolu. Zařízení HP Dimension s Google Beam...

16. června 2025

Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních...

16. června 2025

Když kus Slunce spadne na zem. Vševěd ví o kráterech po dopadu meteoritů

Premium

Bylo pozdní jaro, tak roku 66 500 000 př. n. l. plus minus milion let. Z ničeho nic se nad místy, kterým dnes říkáme Severní Amerika, objevila obří ohnivá koule. Dinosauři se nestačili ani ohlédnout,...

15. června 2025

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

15. června 2025  9:20

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

15. června 2025

Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

14. června 2025

Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický
Dětský opalovací krém v tyčince? Přírodní, šetrný a super praktický

Když se děti chystají na sluníčko, potřebují víc než jen kšiltovku a dostatek vody. Kvalitní opalovací krém je zkrátka základ. Hledali jsme takový,...

Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

Soutěž

Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

14. června 2025

AI udělala chybu za miliardu dolarů. Zapamatovala si celé knihy. Hrozí soud

Velké jazykové modely na pozadí všelijakých chatbotů se často učí na datech chráněných autorských zákonem. Podle svých vývojářů se pohybují v mezích zákona. Umělá inteligence totiž z absorbovaného...

13. června 2025  9:42,  aktualizováno  9:42
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.