Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Podívejte se, jak se koupe legendární Orient Express

Auto, které právě vyjelo z myčky, působí vedle právě naleštěného Orient Expressu ušmudlaně. Legendu na kolejích stejně jako jiné vlaky čistí nová myčka v Praze. Byli jsme se podívat.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express. | foto: TCHAS, s.r.o

Když stojíte před Orient Expressem, vidíte se na jeho tmavém, extrémně kvalitním a naleštěném laku jako v zrcadle už z dálky. I proto jsou jeho vozy "noční můrou" fotografa - bílá střecha a lesknoucí se tmavě modrý nebo černý lak.

Logo Orient - Express
 Reportáž z pobytu Orient Expressu v Praze

Osádka soupravy je zvyklá mýt vozy ručně. Pokud vozy umyje myčka stejně jako personál Orient Expressu, je to pro myčku ocenění kvality. A právě taková je nově v pražském DKV, kde probíhá servis a čistění vlaků. Myje vše, od vozů motoráků a osobáků až po pendolina. Nové myčce navíc přibyla referenční zakázka - Orient Express.

Orient Express
Souprava vozů tak dlouhá, že se tak tak vešla na nejdelší nástupiště hlavního nádraží. Podívejte se na schůdky posledního vozu. U hrany nástupiště jsou pouze jedny. Umýt najednou, bez rozpojení tak dlouhý vlak ze 17 vozů je "maturitou" pro obsluhu jakékoliv myčky.

Jak se v Praze myjí vlaky

 "Největším problémem bylo umístění všech technologií do stísněných prostorů Depa kolejových vozidel (DKV)," začal rozhovor Ing. Václav Jann ze společnosti SUDOP PRAHA, a. s., který byl hlavním inženýrem projektu (HIP) nové myčky včetně sanitárních kolejí. "České dráhy potřebovaly novou myčku v místech, kde byla stará, dále potřebovaly modernizovat sanitární koleje," doplnil projektant. "V místě navíc nejsou možné přímé koleje, nová myčka musela být nakonec o 30 metrů delší než původní. Přesto se nám povedl malý zázrak, vyprojektovali jsme přímou kolej přes mycí tunel o délce 133 metrů," dokončil inženýr své úvodní povídání. Před vlastním rozhovorem začal provádět inspekci komplexu. Zajímal se o vše, co souvisí s provozem myčky, o každý detail z provozu, opotřebení, aby získal cenné zkušenosti.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Při vjezdu do haly myčky je v úseku 7,5 m umístěn rám s tryskami, které slouží k nástřiku studené vody k ochlazení vozů, nebo teplé vody k ohřátí vozů s teplotou pod bodem mrazu.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Při mytí souprav pracuje myčka jako průjezdná. Posun mytých vozů zajišťuje potahové zařízení, které vidíte mezi kolejnicemi. Tvoří ho posunovací vozík, vlečený nekonečným lanem a ovládaný ovládacím lanem. Tento systém umožňuje pohyb kolejového vozidla oběma směry. Potahové zařízení je zde použito z několika důvodů, především proto, že v tunelu myčky není trolejové vedení, a dále potahové zařízení zajišťuje konstantní rychlost pohybu soupravy v myčce rychlostí cca 0,15 m/s. 

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express  Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Na fotografiích vidíte zleva pohon posunovacího vozíku, vyvedení lan mezi kolejnice, kladku lan a posunovací vozík mezi kolejnicemi v myčce. Jeho detail vidíte na pravé fotografii. Právě v těchto místech je kolo železničního vozu při tažení vozů.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
V dalším úseku, který je dlouhý 40 m, je nainstalován pojízdný portálový mycí stroj s roztečí pojížděcí koleje    4 200 mm. Při mytí stojícího vozu mycí rám automaticky pojíždí, nastřikuje mycí prostředky, čistí pomocí mycích kartáčů a na závěr oplachuje umytý vůz. Tento portálový mycí stroj umožňuje automatické mytí vozidel různých tvarů, čelních ploch, střech, bočních stěn a oblast zástěr. Celý proces mytí je řízen automatem.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Při mytí souprav pracuje myčka jako průjezdná. Při vjezdu do myčky je souprava rovněž ochlazována nebo ohřívána dle potřeby. Při průjezdu mycím rámem jsou myty boky, čelní plochy a oblast zástěr. Po průjezdu mycím rámem projíždí souprava dvěma páry pevných mycích kartáčů, které umožňují mytí i šikmých skosení horních partií, boků a spodních šikmých ploch skříní.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Po průjezdu pevnými mycími kartáči vjíždí souprava do zóny nástřiku vosku.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Vosk leští další kartáče. Poté ještě následuje konečný oplach.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Nakonec, před výjezdem z haly, projíždí souprava dvěma páry mohutných ofukovacích zařízení, které zajistí osušení soupravy před výjezdem.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Orient Expess na výjezdu z myčky v Praze.

Technologické zázemí myčky 

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express

Místo, odkud vyjíždí umyté vlaky.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Schéma myčky.

Voda pro mytí je v nové myčce hospodárně recyklována. Zařízení pro recyklaci vody (dále jen ZRV) je rozděleno na tři části.

V první části je zachytávána voda z chlazení nebo ohřevu vagonů. Tato voda slouží pouze k ochlazení vagonů při vysokých letních teplotách a nebo ohřevu vagonů v zimě při teplotách pod bodem mrazu. Po odstranění mechanických nečistot v sedimentačních zařízeních a filtru bude bez dalších úprav opět použita pro ohřev nebo ochlazení vozů.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Ve třetí části je sbírána voda z oplachů již umytých vozů. Tato relativně čistá voda je čerpána přes filtrační zařízení zpět do zásobníků provozní vody. Z těchto zásobníků je voda čerpána do mycí linky. Filtrační zařízení jsou regenerována zpětným tokem vody, popřípadě vzduchem z dmychadla a proplachová voda je zavedena zpět do čisticího cyklu do druhé části.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Ve druhé části je zachytávána voda z mytí vozů, která je znečištěná nečistotami z vozů a chemikáliemi, které tyto nečistoty uvolňují. Tato voda je vedena přes sedimentační zařízení do sběrné nádrže, odkud je přečerpávána do čiřícího zařízení.

Filtrační koláče z kalolisu (na fotografii) jsou shromažďovány v kontejneru a likvidovány smluvním partnerem, který má oprávnění k nakládání s nebezpečnými odpady. Voda z kalolisu je odváděna do druhé části ZRV, kde je opět zařazena do čistícího procesu.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Mycí prostředky a vosky.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Provoz ZRV je zcela automatický s tím, že případné poruchy jsou signalizovány. Obsluha zařízení spočívá v občasné kontrole, doplnění chemikálií a obsluze kalolisu. Provozní voda je doplňovaná z vodovodu pitnou vodou. Pro snížení spotřeby pitné vody je z celého objektu sváděna dešťová voda přes hrubou filtraci do sběrné nádrže dešťové vody. Z této nádrže je čerpána přes provozní filtrační zařízení podle potřeby do provozu.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Velín myčky. Obsluha řídí mycí proces pomocí počítače. Právě probíhající technologický proces sleduje prostřednictvím kamer.

Sanitární koleje

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Před vlastním mytím vnějšího pláště vozů v myčce se provádí zbrojení a čištění na sanitárních kolejích, které se nacházejí mezi stávajícími halami č. 512 a 518 na západní straně myčky. Na pracovních plochách sanitárních kolejí dochází zejména k likvidaci odpadu z odpadkových košů, čistění interiéru vozů, doplnění vody do zásobníků pro umývárny.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express 
Produkty z WC kontejnerů se vypouštějí  touto hadicí. Do přestavby vše probíhalo přímo mezi koleje. 

Když jsme opouštěli novou myčku v DKV Praha, proběhl poslední rozhovor Ing. V. Janna se zaměstnanci ČD. Shodli se, že konečně, po mnoha umytích vagonů, byla smyta letitá špína z vozů.


  • Nejčtenější

Podívejte se, jak do Česka dorazil poprvé bojový letoun 5. generace

Návštěvníci letošních Dnů NATO v Ostravě budou moci vidět na vlastní oči zatím jediný komerčně dostupný bojový letoun...

Sedm signálů, že se vám do počítače naboural hacker

Máte nepříjemný pocit, že ve vašem počítači či v zařízení, které je připojené k internetu, není něco v pořádku?...

Windows 11 se blíží, ale vy si je možná nebudete moci nainstalovat

Premium Už za čtrnáct dní bude na trh oficiálně uvedena nová verze operačního systému Windows, která má nahradit Windows 10....

ZX Spectrum, kapesní kalkulačka. Zemřel vynálezce Sinclair, bylo mu 81 let

Ve věku 81 let zemřel Clive Sinclair, který stál u zrodu kapesní kalkulačky. Přispěl rovněž k rozšíření osobních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdříve šok a pak horečnatá práce. Jak se vyklízelo nebe 11. září 2001

Okolnosti teroristických útoků z 11. září 2001 provedených dopravními letadly v USA jsou známé do nejmenších detailů....

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

V Praze se vyvíjí moderní zabezpečení norské železnice

Jen málokdo ví, co se tady děje. Tušili jste, že se v nenápadné kancelářské budově v pražských Stodůlkách vyvíjí a...

Let se podřídil, aby odletělo maximum lidí, říká pilot speciálu v rozhovoru

Premium Z nedávných záběrů z kábulského letiště bylo i laikovi jasné, jak náročné je zde pro piloty speciálních letů přistát a...

Legendární stíhačka Spitfire startuje na etapovou cestu kolem světa

Podle řady fanoušků letectví je neslavnější stíhačkou druhé světové války britský Spitfire. Jeden z těchto strojů,...

Kdo ji otevře, zemře. Vědci prozkoumali kletbou opředenou hrobku

V pardubickém kostele Sv. Bartoloměje proběhl ve čtvrtek průzkum kletbou opředené hrobky, ve které jsou uložené ostatky...

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...