Podívejte se, jak se koupe legendární Orient Express

aktualizováno 
Auto, které právě vyjelo z myčky, působí vedle právě naleštěného Orient Expressu ušmudlaně. Legendu na kolejích stejně jako jiné vlaky čistí nová myčka v Praze. Byli jsme se podívat.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express. | foto: TCHAS, s.r.o

Když stojíte před Orient Expressem, vidíte se na jeho tmavém, extrémně kvalitním a naleštěném laku jako v zrcadle už z dálky. I proto jsou jeho vozy "noční můrou" fotografa - bílá střecha a lesknoucí se tmavě modrý nebo černý lak.

Logo Orient - Express
 Reportáž z pobytu Orient Expressu v Praze

Osádka soupravy je zvyklá mýt vozy ručně. Pokud vozy umyje myčka stejně jako personál Orient Expressu, je to pro myčku ocenění kvality. A právě taková je nově v pražském DKV, kde probíhá servis a čistění vlaků. Myje vše, od vozů motoráků a osobáků až po pendolina. Nové myčce navíc přibyla referenční zakázka - Orient Express.

Orient Express
Souprava vozů tak dlouhá, že se tak tak vešla na nejdelší nástupiště hlavního nádraží. Podívejte se na schůdky posledního vozu. U hrany nástupiště jsou pouze jedny. Umýt najednou, bez rozpojení tak dlouhý vlak ze 17 vozů je "maturitou" pro obsluhu jakékoliv myčky.

Jak se v Praze myjí vlaky

 "Největším problémem bylo umístění všech technologií do stísněných prostorů Depa kolejových vozidel (DKV)," začal rozhovor Ing. Václav Jann ze společnosti SUDOP PRAHA, a. s., který byl hlavním inženýrem projektu (HIP) nové myčky včetně sanitárních kolejí. "České dráhy potřebovaly novou myčku v místech, kde byla stará, dále potřebovaly modernizovat sanitární koleje," doplnil projektant. "V místě navíc nejsou možné přímé koleje, nová myčka musela být nakonec o 30 metrů delší než původní. Přesto se nám povedl malý zázrak, vyprojektovali jsme přímou kolej přes mycí tunel o délce 133 metrů," dokončil inženýr své úvodní povídání. Před vlastním rozhovorem začal provádět inspekci komplexu. Zajímal se o vše, co souvisí s provozem myčky, o každý detail z provozu, opotřebení, aby získal cenné zkušenosti.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Při vjezdu do haly myčky je v úseku 7,5 m umístěn rám s tryskami, které slouží k nástřiku studené vody k ochlazení vozů, nebo teplé vody k ohřátí vozů s teplotou pod bodem mrazu.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Při mytí souprav pracuje myčka jako průjezdná. Posun mytých vozů zajišťuje potahové zařízení, které vidíte mezi kolejnicemi. Tvoří ho posunovací vozík, vlečený nekonečným lanem a ovládaný ovládacím lanem. Tento systém umožňuje pohyb kolejového vozidla oběma směry. Potahové zařízení je zde použito z několika důvodů, především proto, že v tunelu myčky není trolejové vedení, a dále potahové zařízení zajišťuje konstantní rychlost pohybu soupravy v myčce rychlostí cca 0,15 m/s. 

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express  Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Na fotografiích vidíte zleva pohon posunovacího vozíku, vyvedení lan mezi kolejnice, kladku lan a posunovací vozík mezi kolejnicemi v myčce. Jeho detail vidíte na pravé fotografii. Právě v těchto místech je kolo železničního vozu při tažení vozů.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
V dalším úseku, který je dlouhý 40 m, je nainstalován pojízdný portálový mycí stroj s roztečí pojížděcí koleje    4 200 mm. Při mytí stojícího vozu mycí rám automaticky pojíždí, nastřikuje mycí prostředky, čistí pomocí mycích kartáčů a na závěr oplachuje umytý vůz. Tento portálový mycí stroj umožňuje automatické mytí vozidel různých tvarů, čelních ploch, střech, bočních stěn a oblast zástěr. Celý proces mytí je řízen automatem.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Při mytí souprav pracuje myčka jako průjezdná. Při vjezdu do myčky je souprava rovněž ochlazována nebo ohřívána dle potřeby. Při průjezdu mycím rámem jsou myty boky, čelní plochy a oblast zástěr. Po průjezdu mycím rámem projíždí souprava dvěma páry pevných mycích kartáčů, které umožňují mytí i šikmých skosení horních partií, boků a spodních šikmých ploch skříní.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Po průjezdu pevnými mycími kartáči vjíždí souprava do zóny nástřiku vosku.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Vosk leští další kartáče. Poté ještě následuje konečný oplach.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Nakonec, před výjezdem z haly, projíždí souprava dvěma páry mohutných ofukovacích zařízení, které zajistí osušení soupravy před výjezdem.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Orient Expess na výjezdu z myčky v Praze.

Technologické zázemí myčky 

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express

Místo, odkud vyjíždí umyté vlaky.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Schéma myčky.

Voda pro mytí je v nové myčce hospodárně recyklována. Zařízení pro recyklaci vody (dále jen ZRV) je rozděleno na tři části.

V první části je zachytávána voda z chlazení nebo ohřevu vagonů. Tato voda slouží pouze k ochlazení vagonů při vysokých letních teplotách a nebo ohřevu vagonů v zimě při teplotách pod bodem mrazu. Po odstranění mechanických nečistot v sedimentačních zařízeních a filtru bude bez dalších úprav opět použita pro ohřev nebo ochlazení vozů.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Ve třetí části je sbírána voda z oplachů již umytých vozů. Tato relativně čistá voda je čerpána přes filtrační zařízení zpět do zásobníků provozní vody. Z těchto zásobníků je voda čerpána do mycí linky. Filtrační zařízení jsou regenerována zpětným tokem vody, popřípadě vzduchem z dmychadla a proplachová voda je zavedena zpět do čisticího cyklu do druhé části.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Ve druhé části je zachytávána voda z mytí vozů, která je znečištěná nečistotami z vozů a chemikáliemi, které tyto nečistoty uvolňují. Tato voda je vedena přes sedimentační zařízení do sběrné nádrže, odkud je přečerpávána do čiřícího zařízení.

Filtrační koláče z kalolisu (na fotografii) jsou shromažďovány v kontejneru a likvidovány smluvním partnerem, který má oprávnění k nakládání s nebezpečnými odpady. Voda z kalolisu je odváděna do druhé části ZRV, kde je opět zařazena do čistícího procesu.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Mycí prostředky a vosky.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Provoz ZRV je zcela automatický s tím, že případné poruchy jsou signalizovány. Obsluha zařízení spočívá v občasné kontrole, doplnění chemikálií a obsluze kalolisu. Provozní voda je doplňovaná z vodovodu pitnou vodou. Pro snížení spotřeby pitné vody je z celého objektu sváděna dešťová voda přes hrubou filtraci do sběrné nádrže dešťové vody. Z této nádrže je čerpána přes provozní filtrační zařízení podle potřeby do provozu.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Velín myčky. Obsluha řídí mycí proces pomocí počítače. Právě probíhající technologický proces sleduje prostřednictvím kamer.

Sanitární koleje

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express
Před vlastním mytím vnějšího pláště vozů v myčce se provádí zbrojení a čištění na sanitárních kolejích, které se nacházejí mezi stávajícími halami č. 512 a 518 na západní straně myčky. Na pracovních plochách sanitárních kolejí dochází zejména k likvidaci odpadu z odpadkových košů, čistění interiéru vozů, doplnění vody do zásobníků pro umývárny.

Podívejte se na myčku, která myje Orient Express 
Produkty z WC kontejnerů se vypouštějí  touto hadicí. Do přestavby vše probíhalo přímo mezi koleje. 

Když jsme opouštěli novou myčku v DKV Praha, proběhl poslední rozhovor Ing. V. Janna se zaměstnanci ČD. Shodli se, že konečně, po mnoha umytích vagonů, byla smyta letitá špína z vozů.


 

Nejčtenější

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Trpělivá dřina a hozená svorka. Co předcházelo vzniku republiky

Karel Kramář vychází ze Sněmovny po ustavující schůzi Národního shromáždění....

Vznik Československa před sto lety byl podmíněn jeho uznáním ze strany Spojenců. V tom hrála roli jak diplomacie, tak...

Alza dostala pokutu za přidávání zboží do košíku. A není jediná

Česká obchodní inspekce pravomocně rozhodla o udělení pokuty pro společnost...

Společnost Alza.cz bude muset zaplatit 150 tisíc korun za to, že zákazníkům přidávala do košíku zboží, na které sami...

Podívejte se na českou tramvaj pro Německo. Řidiči testují i polohu koštěte

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová...

Česká Škoda Transportation v Mannheimu ukázala, jak bude vypadat její nová tramvaj pro Německo. Předvedla dřevěný model...

Najdete na iDNES.cz