Sobota 13. srpna 2022, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 13. srpna 2022 Alena

Na Hlavní nádraží pojedou vlaky běžně stovkou. Nové spojení zahajuje provoz

aktualizováno  11:18
Rychlejší spojení mezi nádražími v centru Prahy, nové železniční estakády pod Vítkovem, nové mosty pro silniční dopravu a v budoucnu cyklostezka, která vznikne na místě původní nevyhovující trati. To vše souvisí s výstavbou Nového spojení mezi pražskými nádražími, na jehož části dnes začíná zkušební provoz.

Kolem hory Vítkov se dříve na Hlavní nádraží vlaky ploužily po pouhých dvou kolejích. Jezdily Vítkovským tunelem a po dnes již zrušené Hrabovské spojce. Nově budou na Hlavní nádraží běžně uhánět spoje stovkou. Rychlost 100 km/hod. je ve Vítkovských tunelech, potom na dojezdu do hlavního nádraží se snižuje na 50 km/hod. Takto je umožněn rychlý a bezproblémový dojezd vlaků zejména ze směru od Kolína.

Zkušení provoz byl dnes zahájen na pražském Novém spojení mezi pražskými nádražími. Zprovozňování bude postupné, zkušební provoz začíná od dneška a bude rozšiřován do devátého září. Nové spojení - nové dominanty Žižkova
Nové dominanty Žižkova

Nové spojení Praha Hl. n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany a Holešovice je rozsáhlý soubor stavebních objektů a provozních souborů, z nichž nejznámější jsou dva nové železniční tunely pod pražským Vítkovem a nová silniční estakáda Krejcárek. Soubor všech staveb (tunely pod Vítkovem, estakády, silniční mosty atd.) má oficiální název Nové spojení.

Další informace naleznete v článku Po nové železnici pod Vítkovem se v pondělí svezou první cestující.

Zkvalitnění železniční dopravy vyšlo na 9 miliard korun

Po dlouhých letech řeší Nové spojení nevyhovující příjezd dálkové, národní a mezinárodní železniční dopravy do centra města ze severu a východu. Tunely pod Vítkovem rozšíří kapacitu tratí a tím umožní zavedení pravidelných linek městské a regionální železnice na území hlavního města a napříč středočeským regionem. Zároveň odstraní stávající předěl železniční trati mezi městskou částí Žižkov a parkovou plochou hory Vítkov a takto rozšíří síť cest pro pěší a cyklostezek.

Důležitá jsou také ekologická hlediska. Moderní kolejiště, protihlukové stěny a moderní mosty s průběžným štěrkovým ložem sníží hluk železnice.

Nově vzniklo 267 stavebních objektů a 44 provozních souborů, 11 km kolejí na železničních mostech, 2 615 m opěrných a zárubních zdí, 2 807 protihlukových zdí a položeno 27 082 metrů kolejí, to vše za 9 miliard korun. Součástí jsou i moderní sdělovací a zabezpečovací systémy a nové trakční vedení. Zhotovitelem je sdružení Pražské spojení pod vedením společnosti Skanska od července 2004.

Úplné zprovoznění bylo naplánováno na 15. prosince 2010. Oproti plánovanému harmonogramu byla výstavba rychlejší o dva roky. Proč? Stavba měla dostatek peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury, příznivé počasí a nové technologie. Definitivní provoz bude zahájen od 1. 12. 2008.

Výstavba Nového spojení a modernizace přilehlých tratí umožní nejen propojení nejdůležitějších železničních koridorů, ale umožní začlenit železniční dopravu do systému integrované hromadné dopravy hlavního města Prahy.

Původně jsme zamýšleli do fotoreportáže umístit také fotografie z průběhu výstavby této nejvýznamnější železniční stavby za posledních 100 let v Praze. Na stránkách investora celé akce SŽDC www.novespojeni.cz však naleznete podrobnou dokumentaci k průběhu celé stavby. K jejich důkladnému prohlédnutí budete potřebovat několik hodin, fanoušci železnice jsou i mezi stavaři.

Vzhledem k rozsáhlosti díla se budeme věnovat pouze nejzajímavějším místům Nového spojení ve stavu několik dní před zahájením zkušebního provozu.

Nové spojení - největší dilatační spoj v Česku

Největší dilatační spoje kolejnic v Česku najdete mezi estakádou a západními portály tunelů. Byly speciálně vyvinuty pro tuto stavbu. Slouží pro vyrovnání podélných posunů a kolejí způsobených tepelnou roztažností.

Nové spojení mezi Vítkovem a Hlavním nádražím


Nové spojení - estakáda, Armádní muzeum Žižkov  a Malá hrabovka

Nové spojení - estakáda, Armádní muzeum Žižkov a Malá Hrabovka

Nové spojení -pohled na Malou hrabovku

Nové spojení - pohled na Malou Hrabovku

Nové spojení -estakáda před vítkovskými tunely

Nové spojení - estakáda před vítkovskými tunely. Násep vpravo zakrývá původní opěrnou zeď Hrabovské spojky

Nové spojení - mezi kolejišti opěrná zeď Hrabovské spojky

Nové spojení - mezi kolejišti vidíte původní opěrnou zeď Hrabovské spojky, kudy vedlo jednokolejné spojení k Hlavnímu nádraží


Nové spojení - estakáda k Hlavnímu nádraží

Nové spojení - estakáda k Hlavnímu nádraží

Nové spojení - pohled na kolejiště  k Hlavnímu nárd. a Masaryk. nádr.

Nové spojení - pohled na kolejiště k Hlavnímu nádr. a Masaryk. nádr.


Nové spojení - pohled na kolejiště Masarykova nádraží

Nové spojení - pohled na kolejiště Masarykova nádraží 

Nové spojení - estakáda nad Husickou ulicí

Nové spojení - estakáda nad Husitskou ulicí

Nové spojení - most u Hlavního nádr.

Nové spojení - most u Hlavního nádr.

Nové spojení - Husitská ul.

Nové spojení - Husitská ulice

Nové spojení - ložiska

Nové spojení - ložiska čtyřkolejné estakády

Nové spojení - ložisko

Nové spojení - ložisko

Vítkovské tunely

Nové spojení - výjezd z tunelu

Nové spojení - výjezd z tunelu


Nové spojení - jižní tunel

Nové spojení - jižní tunel


Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje

Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje


Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje

Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje

Nové spojení - bezpečnostní prvky tunelu

Nové spojení - bezpečnostní prvky tunelu

Nové spojení - únikový východ  = průchod mezi tunely

Nové spojení - únikový východ = průchod mezi tunely


Nové spojení - jižní tunel

Nové spojení - jižní tunel

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - severní tunel u východního portálu

Nové spojení - severní tunel u východního portálu

Nové spojení pod výhybnou Vítkov


Nové spojení - koleje ústí do východních portálů tunelů

Nové spojení - koleje ústí do východních portálů tunelů

Nové spojení - estakáda od nádraží LibeňNové spojení - estakáda od nádraží Libeň
Nové spojení - estakáda od nádraží Libeň

Nové spojení - estakáda od nádraží Libeň

Nové spojení - tunelový most

Nové spojení - tunelový most

Nové spojení - CityElefant jede z Masaryčky do Libně

Nové spojení - CityElefant jede z Masaryčky do Libně

Nové spojení - CityElefant jede z Libně do Masaryčky

Nové spojení - CityElefant jede z Libně na Masaryčku

Nové spojení - Estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení - Estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení na Krejcárku

Nové spojení -tramvajový most na Krejcárku z pohledu strojvedoucího

Tramvajový most na Krejcárku z pohledu strojvedoucího

Nové spojení -těleso k tunelu u Vítkovské výhybny

Nové spojení - těleso k tunelu u Vítkovské výhybny

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku vedle tramvajového mostu

Nové spojení -tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení - tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení na Krejcárku a původní tratě do Libně a Vysočan

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení -spirála pro chodce a cyklisty

Spirála pro chodce a cyklisty na nové silniční estakádě

Nové spojení -u Krejcárku

Nové spojení u Krejcárku

Nové spojení -estakáda u Krejcárku

Nové spojení - silniční estakáda u Krejcárku, v pozadí tramvajový most

Nové spojení - u Krejcárku

Nové spojení - u Krejcárku

Nové spojení - Estakády u Krejcárku

Estakády u Krejcárku, v popředí stará trať k Vítkovskému tunelu

Nové spojení - koleje k Vítkovské výhybně u Krejcárku

Původní  koleje k Vítkovské výhybně u Krejcárku, silniční přejezd byl v  znělce TV Prima

Nové spojení -tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení  a tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení - tunelový most u Vítkovské výhybny

Nové spojení - tunelový most u Vítkovské výhybny

Nové spojení - kolej k tunelovému mostu

Nové spojení - kolej k tunelovému mostu

Výhybna Vítkov - legenda určená k zániku

Nové spojení - Vítkovská výhybna

 Vítkovská výhybna z pohledu kolejiště Nového spojení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - původní vybavení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - kolejové schema

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - odpojovače trakčního vedení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna má také moderní, počítači řízené zabezpečovací zařízení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - důkaz, že železničáři svou práci milují

Bude zde železniční muzeum?

Nové spojení - posuvna v bývalém depu

Nové spojení - posuvna v bývalém depu


Nové spojení posílí Železniční uzel Praha

Nové spojení je částí Železničního uzlu Praha (ŽUP). Do uzlu je zaústěno 10 radiálních železničních tratí, z toho je pět dvoukolejných elektrizovaných a pět jednokolejných neelektrizovaných. Hlavní přepravní směry vstupují do ŽUP přes železniční stanice Bubeneč, Běchovice, Radotín, Hostivař a Vysočany. Dále zde existují vedlejší směry - Praha Krč a Smíchov (od Hostivic). Přepravní proudy jsou dva. Tvoří je dálková a příměstská doprava. V dálkové dopravě převažuje přepravní vztah Praha – Ostravsko. Modernizací se posiluje přepravní vztah Praha – Hradec Králové a Praha – Č. Budějovice. Druhým proudem je příměstská doprava - je na všech radiálních ramenech dvoukolejných tratí.
Pražský dopravní uzel leží v průsečíku čtyř železničních koridorů (I., II., III., IV), je součástí transevropské sítě TEN, sítě TER a tras kombinované železniční dopravy. Zkrácení doby výstavby tak významně ovlivní kvalitu železniční dopravy nejen v hlavním městě, ale také v celé ČR.
  • Nejčtenější

Stíhačky pro Ukrajinu? Možná svatá trojice spolu s Javelin a HIMARS

Ukrajinské vedení hned z kraje konfliktu úpěnlivě žádalo spojence zejména o těžkou techniku, která by umožnila bránit...

KOMENTÁŘ: Obrana kupuje bezpilotního dědečka. Zda umí bojovat, nikdo neví

Po několika týdnech spekulací o tom, jaké bojové drony česká armáda nakoupí, ministerstvo obrany zveřejnilo, že půjde o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Expert: Rusy předběhla ve vesmírném programu už i Čína a Evropa. O NASA nemluvě

Rozstřel Rusové chtějí po roce 2024 ukončit svou účast na Mezinárodní vesmírné stanici. V Rozstřelu se nad důsledky tohoto...

ANALÝZA: Tchaj-wan v ohrožení. Neptejme se zda, ale kdy bude válka

Premium Uprostřed obav o budoucnost míru ve světě, na pozadí války probíhající mezi dvěma největšími armádami Evropy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německý tank Leopard 2. Ušlechtilý potomek rodu Tigerů se stal legendou

Leopard 2 je bezpochyby nejdůležitějším evropským tankem konce studené války. Spolu s americkým Abramsem tvoří dodnes...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Skrýš v jihočeském klášteře vydala relikvii, hřeb může být z Kristova kříže

Archeologové našli v dutině klášterní zdi v Milevsku poklad. Trosky dřevěné schrány, zdobené zlatem a stříbrem, a...

Kdo ji otevře, zemře. Vědci prozkoumali kletbou opředenou hrobku

V pardubickém kostele Sv. Bartoloměje proběhl ve čtvrtek průzkum kletbou opředené hrobky, ve které jsou uložené ostatky...

Kompletně česká koloběžka zvládne 150kg tlouštíka i sto tisíc kilometrů

Řezání a vrtání laserem, sváření roboty, ohýbání počítačem řízenou 3D ohýbačkou … Koloběžka sice vypadá jako jednoduchý...

Víte, proč všechny technické výkresy byly modré? Podívejte se na video

Elektronika bez tištěných spojů, elektronika jako náušnice, kyanotypie jako umělecký výrazový prostředek, dokonalé...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...