Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Leo Express zkouší mezi Prahou a Ostravou i objížďky, aby se neztratil

Vlaky Leo Expressu čekají v nejbližších dnech na povolení vozit při zkušebních jízdách i cestující. Zatím probíhají zkušební jízdy na vedlejších tratích a napravují se drobné nedostatky.

Na kolejích mezi Prahou a Ostravou právě probíhá testování černé soupravy Leo Expressu bez cestujících. Jednotka s pěti vozy nazvaná Flirt během nich musí dokázat, že je plně připravená na provoz na českých železnicích. Při zkouškách, které provádí výrobce, firma Stadler, jezdí osádky budoucího majitele jak po hlavní trati, tak po všech existujících objízdných trasách, na kterých se "černá puma" může teoreticky objevit.

Nástup do vozidla je téměř bezbariérový. Mezi nástupiště a skříň se ve stanici vysunou stupačky.

Podle strojvedoucích jsou všechny objízdné trasy něčím zajímavé a výjimečné. Vzhledem k tomu, že hlavní trasa je dvoukolejná, se každý z nich svým způsobem těší na jednokolejné úseky, například kolem Chocně.

Zatím jen pro personál

Z pohledu budoucího majitele se při testech provádí výcvik strojvedoucích. Ti se musí dokonale naučit zvládat průjezd hlavní trasy. A nejen to. Musí se také prakticky seznámit se všemi možnými objížďkami, kudy se může vlak vyhnout možnému neprůjezdnému místu na hlavní trase. Strojvedoucí se tak doslova nesmí "ztratit" ani na případné objížďce.

15. října 2012

Při testech jsou v kabině vždy dva strojvedoucí. Jeden řídí vlak, druhý zejména sleduje návěstidla a "pro jistotu" je hlásí. Tím společně oba kontrolují spolehlivost opakovače návěstidla v kabině strojvedoucího.

Jízdy se také využívají k výcviku palubního personálu, který se musí naučit řešit běžné situace na palubě.

Během naší jízdy probíhal výcvik palubního personálu, který se učil řešit možné problémy s toaletou . Učili se například vyřešit situaci, když by se náhodou zasekly dveře.

Studium manuálů různých zařízení soupravy je pro stevardy denní rutina.

Už brzy i pro cestující

Švýcarský vlak také prošel důležitým testem, ve kterém Drážní úřad sleduje reakci kolejových obvodů na průjezd vlaku. Jde o to, aby se jednotka na kolejích "neztrácela", například výpravčím na monitorech nebo návěstidlům. Zjednodušeně jde o to, aby vlak za jednotkou nedostal omylem "zelenou" a nenarazil zezadu do soupravy. Při tomto testu úmyslně pískovač sype pod kola písek, který může způsobit "zmizení" vlaku, když dvojkolí elektricky nespojí kolejové obvody.

V posledních dnech Drážní úřad měřil chování zabezpečovacího zařízení ve stokilometrové rychlosti na tratích mezi Ostravou a Prahou. Pokud se ukáže, že test byl úspěšný, bude následovat zvýšení testovací rychlosti na maximálně povolených 160 km/h.

Povolení je nutné, aby mohla začít poslední fáze testů Leo Expressu, kterou netrpělivě vyhlíží nejen milovníci vlaků. Jsou to zkoušky s cestujícími. Aby mohly začít, musí však obdržet právě povolení pro testy při maximální rychlosti 160 km/h.

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....
Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku. Jeden údaj je proměnný a zobrazuje teplotu nebo rychlost.

Leo Express očekává, že by toto povolení měl dostat během několika dní: "Čekáme nyní na finální povolení od Drážního úřadu, kterému postupně předkládáme nezbytné podklady k rozhodnutí, a vše připravujeme na to, abychom mohli zahájit pilotní provoz s cestujícími již od středy 7. listopadu 2012," řekl Technetu Leoš Novotný, generální ředitel a zakladatel společnosti LEO Express.

Našly se i mouchy

Jízdy na reálné trati také odhalily drobné nedostatky způsobené výrobcem. Například mezi skříněmi vozů vržou pryže. Výrobce již naplánoval harmonogram jejich výměny za jiný typ.

Souprava také má mezi vozy tzv. Jakobsovy podvozky. Laicky řečeno, mají dva sousedící vagóny společný podvozek. Nejdou sice v běžném provozu tedy od sebe oddělit, ale je lehčí v případě vykolejení také bezpečnější, protože takto spojené vozy se hůře "lámou". Podle strojvedoucích také tento typ podvozku soupravě dává vynikající jízdní vlastnosti při průjezdu oblouky. 

V blízkosti Jakobsových podvozků (jsou mezi skříněmi vozů) můžete vnímat jiný pohyb, než na jaký jste byli dosud zvyklí.

Jenže nic není zadarmo. V přímých úsecích se kvůli Jakobsovým podvozkům vlak nepatrně vlní jako had. Sinusový pohyb vzniká pouze při určité rychlosti působením dvou skříní na jeden podvozek. Leo Express po výrobci žádá, aby jev potlačil. Řešením má být nastavení hydrauliky tlumičů. Pokud to nepomůže, přijde na řadu soustruh a upraví se profil kol.

  • Nejčtenější

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Microsoft kdysi vyřešil jeden problém monočlánků. Trik se však nevyužívá

Bez monočlánků a baterií se dnes už jen těžko obejdeme. Musíme však mít na paměti, že jejich životnost je omezena, u...

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenské ministerstvo popřelo, že by chtělo koupit stíhačky F-35 místo F-16

Válka na Ukrajině významně rozhýbala mezinárodní obchod se zbraněmi. Mnoho zemí se najednou cítí být ohroženo tak, jak...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Nepoznáte ani sebe. Takhle vysílala nejstarší televize, podívejte se sami

Český radioklub přivezl na Maker Faire Praha 2019 funkční model nejstarší televize z roku 1925. Ta tehdy pracovala na...

Nenápadné zařízení v kolejích dá červenou vlaku se špatnými koly

Výzkumný Ústav Železniční testuje nové zařízení pro měření kol projíždějících vlaků. Šestnáct párů čidel v kolejišti...

Legendární stíhačka Spitfire startuje na etapovou cestu kolem světa

Podle řady fanoušků letectví je neslavnější stíhačkou druhé světové války britský Spitfire. Jeden z těchto strojů,...

V Praze se vyvíjí moderní zabezpečení norské železnice

Jen málokdo ví, co se tady děje. Tušili jste, že se v nenápadné kancelářské budově v pražských Stodůlkách vyvíjí a...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...