REPORTÁŽ: Při nejtěžším testu Leo Expressu „zhasli“ výzkumák

Test Leo Expressu znamená zhruba měsíční simulování běžných i nejméně pravděpodobných situací na železnici. Souprava při něm vozí 40 tun kolejnic místo cestujících. Vedoucí testu nařídil při nejtěžší zkoušce dokonce výhradní napájení okruhu. To znamená, že „zhasl“ Výzkumný ústav železniční v Cerhenicích.

Testování černé soupravy Leo Experessu švýcarského výrobce Stadler na zkušebním okruhu Výzkumného ústavu železničního (VUŽ) v Cerhenicích se přehouplo do druhé poloviny. Hotovo by mohlo být do konce července.

Pokud se ale zeptáte na konec zkoušek, neuslyšíte od nikoho osloveného konkrétní datum. Pokud se totiž při testování zjistí nedostatek, musí se odstranit.

Simuluje se úplně vše. Od běžných situací, které jsou na železnici každodenně, až po ty nejméně pravděpodobné, které se alespoň jednou na kolejích vyskytly. Vše probíhá podle pravidel nařízených Drážním úřadem.

"Za průběh typových zkoušek odpovídá výrobce Stadler, který nám garantuje, že soupravy budou schváleny pro provoz," řekl Technet.cz Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express. 

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Souprava Flirt, kterou černozlaté vlaky používají, už ale má dětské nemoci za sebou. Většinou se proto upravuje software. Konkrétně bylo třeba pro české podmínky upravit systém ovládání sběračů nebo napájení jednotky bez sběračů.

Jak probíhal nejtěžší test, který extrémně trápil pendolino

"Testy elektromagnetické kompatibility jsou jedněmi z klíčových zkoušek. Ověřuje se při nich zjednodušeně řečeno to, zda elektrické systémy soupravy plní kompletně své funkce a jejich elektromagnetické vlivy nenarušují např. zabezpečovací zařízení na trati a neruší podél trati např. televizní signál, GSM sítě a podobně," vysvětluje Petr Kopáček, tiskový mluvčí společnosti Leo Express.

Zkoušky jsou náročné, a i proto musíme na okruh dorazit včas. "Probíhá testování a na zastavení našeho vlaku byste mohli taky docela dlouho čekat," varuje nás předem Kopáček.

Výsledky měření provádí a vyhodnocují počítače, součástí testu je fotodokumentace.

Fakt, že redakce byla pozvána k nejtěžšímu testu, který potrápí většinu "elektrických vlaků" v Česku, vypovídá o sebevědomí výrobce. Vzpomněli jsme si, jak tento test elektromagnetické kompatibility (ECM) potrápil pendolino. 

Zúžením dveří na jednokřídlé vznikl prostor pro kočárky nebo vozíčkáře. Podlahu při testech chrání koberec.

Po nastoupení do soupravy vedoucí testu požádá dispečera o tzv. výhradní napájení, při kterém je z rozvodny VUŽ napájen pouze okruh. Objekty ústavu se plánovaně ocitnou bez napájení. To proto, aby se preventivně vyloučilo rušení čidel vnějšími vlivy.

Rozjíždíme se. Technici provádí první měření. Procházíme soupravu, pořizujeme obrazový materiál. Vcházíme do kabiny strojvedoucího, kterou ovládá Michal Miklenda. Je to strojvedoucí - instruktor, který vlak řídí.

Prostor pro palubní catering v ekonomické třídě během testu elektromagnetické kompatibility

"Po několika týdnech ježdění na zkušebním okruhu mohu říct, že tato jednotka má vynikající jízdní vlastnosti. Je lehká, živá, dobře se poddává obloukům a jako celek se chová velmi kompaktně," sděluje na úvod strojvedoucí. "Ovládá se dobře a pohotově reaguje na pokyny strojvedoucího," dodává.

Miklenda je očividně spokojený, pochvaluje jednoduché oživování a změnu provozních režimů. Podle něj opravdová uživatelská přívětivost stroje minimalizuje riziko případného pochybení obsluhy. 

Když se zeptáme na automatické vedení vlaku, které milují strojvedoucí City Elefantů, dozvídáme se, že ho flirt nemá. A přitom by ho ocenili i cestující, protože umožňuje velmi přesné zastavení ve stanici.

Mezitím technici sledují na monitorech naměřená data. V tichém a pohodlném klimatizovaném interiéru strávíme necelé tři hodiny. Během nich černý vlak jezdí maximální rychlostí, jindy se po okruhu doslova plouží. Poté vedoucí testu nařídí připojení zátěže. 

Samočinné spřáhlo Scharfenberg s elektrickým a vzduchovým propojením je dnes součástí technických specifikací pro interoperabilitu (TSI).

Souprava je pro spřažení s jinými kolejovými vozidly vybavena samočinnými spřáhly Scharfenberg s elektrickým a vzduchovým propojením. Toto vybavení je dnes součástí technických specifikací pro interoperabilitu (TSI).

Ve výbavě je i adaptér na běžná spřáhla používaná v ČR. Technici adaptér napojí na vůz, který bude připojen k flirtu jako zátěž. Celkem připojí dva osobní vozy.

Samočinné spřáhlo má také adaptér na běžná spřáhla používaná v ČR.

Zjišťujeme, že nyní bude k soupravě ještě jako zátěž připojena lokomotiva s označením E 469.3030. Není to žádná tuctovka, ale držitelka českého rychlostního rekordu pro lokomotivy z 5. září 1972. Ten dosáhla na tomto okruhu rychlostí 219 km/h. Jejím připojením vzrostla celková zátěž na 120 tun.

Při testu elektromagnetické kompatibility souprava Leo Expressu střídavě táhla nebo brzdila zátěž více než 120 tun.

Nad kolejemi velkého okruhu VUŽ jsou tři nadjezdy (jeden nyní přestavují). Vyrážíme tedy na ně, abychom pořídili unikátní záběry, při kterých Leo Express střídavě táhne nebo brzdí zátěž 120 tun. Testování z laického pohledu probíhalo i naruby, kdy rekordní lokomotiva vede atypickou soupravu.

Leo Express zastaví ze stošedesátky na 542 metrech

Souprava má nyní za sebou něco více než polovinu testů. Absolvovala brzdové zkoušky, měření hlučnosti a vibrací i klíčové testy elektromagnetické kompatibility. Z důležitých testů musí ještě proběhnout testy funkčnosti vlakového zabezpečovacího zařízení MIREL a zkoušky vnitřního osvětlení. 

Nakládání 40 tun kolejnic

Simulování hmotnosti cestujících 40 tunami kolejnic

V soupravě jsou celkem 4 druhy brzd: elektrodynamická brzda, pneumatická kotoučová, magnetická kolejnicová a pružinová brzda. Při brzdových testech se například měří brzdná dráha soupravy za rozličných okolností, včetně různých zatížení. Na palubě např. simulovalo hmotnost cestujících 40 tun kolejnic. 

Při některých testech simulovalo hmotnost cestujících 40 tun kolejnic.

Simulovala se i hmotnost palubního cateringu.

Důkladně a komplexně se prověřuje také funkčnost všech druhů brzd. Důležitá je také rychlost reakce a spolehlivost za nejrůznějších okolností.

Data se zpracovávají na počítači přímo na palubě soupravy.

Kotoučové brzdy jsou součástí kol.

Testy ověřily, že Leo Express zvládá z plné rychlosti 160 km/h zastavit na 542 metrech, což je špičkový výkon. Z nuly na maximálně povolených 160 km/h pak tato stopadesátitunová souprava akceleruje za pouhých 80 sekund, přičemž rychlosti 100 km/h dosáhne za 32 sekund. Prokázala tak zrychlení 1,2 ms-2.

Leo Express vyrazí na koleje mezi Ostravou a Prahou

Úspěšné absolvování všech testů je nezbytné pro schválení vozidla na provoz na českých kolejích Drážním úřadem. Od průběhu a výsledků se odvine i následující harmonogram spuštění provozu.

Stačí, když typové zkoušky absolvuje jen jedna souprava. Zbylé čtyři nové vlaky jsou naprosto stejné. Proto další soupravy projdou jen částí těchto zkoušek.

Po úspěšném absolvování všech testů na okruhu VUŽ mohou soupravy vyrazit na běžnou trasu mezi Prahou a Ostravou. Zkušebně, tedy bez cestujících. Zahájení ostrého provozu s cestujícími je plánováno na prosinec 2012.

  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Písničky i posluchače zařídila AI, on mezitím inkasoval miliony. Teď ho čeká soud

Je to asi první případ svého druhu, kdy někdo půjde před soud za to, že zneužil díla vytvořená umělou inteligencí. Poměrně sofistikovaným podvodem si totiž jeden hudebník přišel během několika let na...

27. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bojová technika se roztavila. Jak Sověti testovali jaderné zbraně na civilistech

Premium

Stalo se před 70 lety. Sovětský svaz v rámci tajného projektu vývoje jaderných zbraní provedl pokus, při němž si na svých vlastních lidech – civilistech i vojácích – testoval, co nukleární výbuch umí...

28. září 2024

Všestranný laptop se silou AI. Asus má stylovou a praktickou novinku

Advertorial

Taková kombinace vlastností se u notebooků jen tak nevidí. Nový ASUS Zenbook S 14 je laptop se špičkovým designem a zpracováním, parádním displejem, nízkou hmotností a přitom vysokým výkonem i...

4. října 2024

Poznáte letadla podle charakteristických detailů?

Kvíz, byť nevelký, má široký záběr, který prověří všeobecný rozhled v rozpoznávání letadel. Nejstarší stroj je z první světové války, ale najdeme i typ nalézající se dnes v aktivní službě. A přijde i...

vydáno 4. října 2024

Úřady pozastavily lety rakety SpaceX kvůli problému při misi s posádkou

Společnost SpaceX musí vyšetřit problém druhého stupně nosiče Falcon 9, který se projevil při misi Crew-9. Při ní stroj vynesl pilotovanou loď Crew Dragon, která později podle plánů přistála u ISS....

3. října 2024  16:42

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...