V Berlíně tento týden proběhl nejprestižnější evropský veletrh železniční techniky InnoTrans 2012. Výstava s dvouletým cyklem měla letos nečekanou hvězdu a to "český vlak", přesněji černou pumu se zlatým pruhem Leo Expressu (přírodovědci prominou, název Panter má registrován národní dopravce).
O tuto nově koncipovanou jednotku Flirt švýcarského výrobce Stadler nečekaně projevily zájem téměř všechny špičky evropské železniční dopravy. Vlak si prohlédli top manageři evropských železnic i přítomní pracovníci vystavujících výrobců.
Uvozovky u spojení český vlak jsou na místě. Jednotku Flirt vyvinul a vyrobil švýcarský Stadler s využitím českých komponentů, z nichž jsou nejznámější sběrače (lidově pantografy) a dvojkolí (o tom, jak se vyrábí, si přečtěte v této reportáži).
Lidé z týmu Leoše Novotného, majitele firmy Leo Express, vymysleli přeměnu původně regionální jednotky na luxusní dálkový vlak (více podrobností se dozvíte v článku Leo Express odtajnil vlaky. Černá puma je rychlá jako pendolino). Fryčovický Borcad pro černou pumu vyvinul zcela nová polohovatelná ergonomická sedadla.
A právě sedadla a kvalita interiéru u všech, kteří navštívili Leo Express v Berlíně, bodovaly. Od těch z ekonomické třídy až po luxusní Premium třídy. Vzhledem k omezenému počtu luxusních sedadel Premium třídy si na jejich vyzkoušení museli vystát frontu i návštěvníci v drahých oblecích.
Špičky železnice zaujal "český" trenažér pro strojvedoucí
Další novinkou v expozici švýcarského výrobce je zcela nová koncepce trenažéru pro strojvedoucí. Nově je součástí kabiny strojvedoucího.
Při výcviku sedí strojvedoucí ve skutečném vlaku, který stojí na místě. Před svým pultem má při výcviku místo okna monitor. Počítače trenažéru se připojí k elektronice soupravy.
Výhodou řešení je reakce skutečného vlaku na povely strojvedoucího. Pro Novotného společnost byla také důležitá vysoká flexibilita a nízká pořizovací cena.
Německá Deutsche Bahn zakoupila 120 Žraloků
V pátek 21. září 2012 vyjela poprvé v Plzni s cestujícími první jednotka 844 Regio Shark od polského výrobce Pesa (ve zkušebním provozu, majitelem vlaku je ještě výrobce). Producent vyvinul tento vlak podle požadavků ČD.
Smlouvu na dodávku nejméně 120 "žraloků" s možností rozšíření až na 470 vlaků podepsal právě na InnoTransu německý národní dopravce Deutsche Bahn. Motoráky budou samozřejmě vyrobeny podle požadavků DB.
Nahlédnutí k českým firmám na InnoTransu
InnoTransu se letos účastnilo 2 243 vystavovatelů z 45 zemí. Mezi nimi bylo více než 100 českých firem a subjektů.