Každá nová tramvaj v Česku se nevyhne srovnání s legendární, dodnes sloužící tramvají T3 z bývalých dílen pražské Tatry na Smíchově. Její design se zaryl do povědomí občanů měst a vesnic tak, že slouží jako etalon všech nových typů. Oblíbený je široký a prostorný salon pro cestující s typickými laminátovými sedačkami, který pojme téměř každý nával cestující veřejnosti s důstojností sobě vlastní.
První fotografie interiéru (prostřednictvím MMS zprávy)
Dnes poprvé vyjel z bran plzeňské Škody nový prototyp tramvaje s globálním názvem ForCity 15T a chtě nechtě změří své kvality s legendou. Technologicky jde o srovnání kočáru s formulí jedna.
Patnáctka je zcela nízkopodlažní
"ŠKODA ForCity je naší první zcela nízkopodlažní tramvají. Pohodlný nástup, výstup, ale i přepravu ocení jistě nejen Pražané, ale i návštěvníci naší metropole," uvedl při představení prototypu Tomáš Krsek, generální ředitel ŠKODA TRANSPORTATION, s. r. o.
Informační systém pro cestující
Komunikační zařízení pro cestující s řidičem
Informační systém zobrazuje aktuální polohu tramvaje na mapě Prahy. Součástí informačního systému je také GPS.
V prototypu jsou tři druhy různých sedaček
V prvním prototypu jsou v každém článku instalovány tři zcela odlišné typy sedaček: plastové, plastové s textilním čalouněním a také sedačky dřevěné, vyrobené lepením z překližek. Mají úpravu, která znesnadní vandalům jejich poškozování.
Interiér prostředního článku
Interiér třetího článku
Typu sedaček odpovídá také interiér článku tramvaje, zejména materiály použité na obklady bočnic a stropu. Například článek s dřevěnými sedačkami má i strop ze dřeva. Většina sedaček je orientována ve směru jízdy a na rozdíl od tramvaje typu ŠKODA 14T tu nejsou žádné sedačky umístěné napříč směru jízdy, tj. podél bočnic tramvaje.
Interiér je plný nerezových tyčí. Dosáhnou na ně pohodlně malí i velcí
Záchytný systém je z nerezových tyčí. Podle zkušeností provozovatelů tramvají jde o materiál, který má nejlepší odolnost vůči vlivům vedoucím ke korozi a otěru u obvyklých nátěrů. Odstraní se tak postupné poškození povrchových vrstev, jak se po čase stává u plastových návleků na tyčích. Tyče záchytného systému jsou umístěny tak, aby byly pohodlně dosažitelné osobám o výšce 160 až 202 cm.
Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní
Podlaha je na úrovni tramvajových ostrůvků
Podlaha vozu je uložena nad temenem kolejnice ve výšce 350 až 450 mm, což se blíží úrovni nástupních ostrůvků zastávek. Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky i pro osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici bude i jedna mechanická nájezdová plošina. Šestero dveří pro cestující, každé o šíři 1,30 m, otevírají v zastávkách 40 procent boční plochy celého vozu, což umožní rychlý výstup a nástup cestujících. Tak velké otevření bočnice nemá žádná jiná tramvaj.
Podlaha vozu je na úrovni tramvajového ostrůvku
ForCity 15T je delší než poršetka
Tříčlánková jednosměrná tramvaj ŠKODA ForCity je navržena pro 61 sedících a až 239 stojících cestujících (pro srovnání – Š 14T má celkovou kapacitu 270 cestujících). Je dlouhá 31,4 m, široká 2,46 m a výška vozidla přes sběrač je 3,6 m. Je tedy o 1,25 metrů delší než její mladší sestra Porsche. Maximální dovolená rychlost je elektronicky omezena na 60 km/h.
15T - rozměry
Kabina řidiče je opět zcela izolována od cestujících
Pracoviště řidiče je ve zcela oddělené klimatizované části kabiny. První dveře tramvaje jsou určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří pro cestující. Pokud tedy řidič opustí svou kabinu, aby mohl ručně přestavit výhybku, nepřijde do styku s cestujícími.
Řízení vozu usnadňují počítačové systémy. Vozidlo je standardně vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje, řidič vše sleduje na dvou monitorech.
Ovládací prvky a systémy řízení vozu vycházejí z již v provozu osvědčeného řešení použitého v tramvaji 14T. Tramvaj ForCity je volitelně možné vybavit množstvím funkcí zvyšujících úroveň bezpečnosti a komfortu ovládání i přepravy cestujících. Novinkou je podsvícení některých ovládacích tlačítek diodami s vysokou intenzitou světla.
Podvozky jsou podobně jako v T3 zcela otočné, každý motor je řízen zvlášť
Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Podvozky jsou zcela otočné. Tramvaj je poháněna 16 synchronními střídavými motory uspořádanými ve čtveřicích. Elektronika umístěná u každého motoru dovoluje řídit moment a otáčky každého motoru zvlášť. Toto řešení je zcela revoluční a umožňuje řídit jízdu tramvaje v mnoha režimech odpovídajících geometrickému profilu tratě.
ForCity umí šetřit kolejnice i pražský vzduch
Uspořádání pohonu a jeho elektronické ovládání zajišťuje špičkové parametry jízdy. Opotřebení kol a kolejnic je u ForCity ve srovnání s tradičními kolejovými vozidly velmi malé, zejména při průjezdu oblouky.
Zcela nový je také dávkovač křemičitého písku, který zlepšuje parametry jízdy tramvají za nepříznivých meteorologických podmínek (námraza apod.) a značně snižuje spotřebu písku. Míň písku za nepříznivých podmínek znamená méně prachu v ulicích Prahy.
Design od Kotase připomíná metro
Tvarově dominantní čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy záměrně kontrastují se stříbrnou metalízou podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků. Jejich umístění pod oběma klouby tramvaje – a ve vysunuté poloze pod předním a zadním čelem – je nejvýraznější novinkou i charakteristickým znakem této konstrukční a designérské koncepce. Dá se říct, že design nové tramvaje připomíná elegantní vozy červené linky C pražského metra.
Autorem designu je Ing. arch. Patrik Kotas, který při představení designu tramvaje uvedl: "Design nové pražské tramvaje Škoda 15T představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti".