Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dnes poprvé vyjela nová tramvaj pro Prahu. Má šestery dveře, šestnáct motorů a GPS

  12:20
Nová tramvaj pro Prahu byla právě představena v Plzni. Honosí se globálním názvem ForCity 15T. Tramvaj bude tvořit tvář hlavního města 21. století vedle modernizovaných vozů a nepopulárních "poršetek".
Tramvaj ForCity 15T

Tramvaj ForCity 15T | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Každá nová tramvaj v Česku se nevyhne srovnání s legendární, dodnes sloužící tramvají T3 z bývalých dílen pražské Tatry na Smíchově. Její design se zaryl do povědomí občanů měst a vesnic tak, že slouží jako etalon všech nových typů. Oblíbený je široký a prostorný salon pro cestující s typickými laminátovými sedačkami, který pojme téměř každý nával cestující veřejnosti s důstojností sobě vlastní.

Nová tramvaj ForCity 15T
První fotografie interiéru (prostřednictvím MMS zprávy)

Dnes poprvé vyjel z bran plzeňské Škody nový prototyp tramvaje s globálním názvem ForCity 15T a chtě nechtě změří své kvality s legendou. Technologicky jde o srovnání kočáru s formulí jedna.

Patnáctka je zcela nízkopodlažní

"ŠKODA ForCity je naší první zcela nízkopodlažní tramvají. Pohodlný nástup, výstup, ale i přepravu ocení jistě nejen Pražané, ale i návštěvníci naší metropole," uvedl při představení prototypu Tomáš Krsek, generální ředitel ŠKODA TRANSPORTATION, s. r. o.

Informační systém pro cestující

Komunikační zařízení pro cestující s řidičem

Komunikační zařízení pro cestující s řidičem

Informační systém zobrazuje aktuální polohu tramvaje na mapě Prahy

Informační systém zobrazuje aktuální polohu tramvaje na mapě Prahy. Součástí informačního systému je také GPS.

V prototypu jsou tři druhy různých sedaček

V prvním prototypu jsou v každém článku instalovány tři zcela odlišné typy sedaček: plastové, plastové s textilním čalouněním a také sedačky dřevěné, vyrobené lepením z překližek. Mají úpravu, která znesnadní vandalům jejich poškozování.

Interiér prostředního článku

Interiér prostředního článku

Interiér třetího článku

Interiér třetího článku

Typu sedaček odpovídá také interiér článku tramvaje, zejména materiály použité na obklady bočnic a stropu. Například článek s dřevěnými sedačkami má i strop ze dřeva. Většina sedaček je orientována ve směru jízdy a na rozdíl od tramvaje typu ŠKODA 14T tu nejsou žádné sedačky umístěné napříč směru jízdy, tj. podél bočnic tramvaje.

Interiér je plný nerezových tyčí. Dosáhnou na ně pohodlně malí i velcí

Záchytný systém je z nerezových tyčí. Podle zkušeností provozovatelů tramvají jde o materiál, který má nejlepší odolnost vůči vlivům vedoucím ke korozi a otěru u obvyklých nátěrů. Odstraní se tak postupné poškození povrchových vrstev, jak se po čase stává u plastových návleků na tyčích. Tyče záchytného systému jsou umístěny tak, aby byly pohodlně dosažitelné osobám o výšce 160 až 202 cm.

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Podlaha je na úrovni tramvajových ostrůvků

Podlaha vozu je uložena nad temenem kolejnice ve výšce 350 až 450 mm, což se blíží úrovni nástupních ostrůvků zastávek. Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky i pro osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici bude i jedna mechanická nájezdová plošina. Šestero dveří pro cestující, každé o šíři 1,30 m, otevírají v zastávkách 40 procent boční plochy celého vozu, což umožní rychlý výstup a nástup cestujících. Tak velké otevření bočnice nemá žádná jiná tramvaj.

Podlaha vozu je na úrovni tramvajového ostrůvku

Podlaha vozu je na úrovni tramvajového ostrůvku

ForCity 15T je delší než poršetka

Tříčlánková jednosměrná tramvaj ŠKODA ForCity je navržena pro 61 sedících a až 239 stojících cestujících (pro srovnání – Š 14T má celkovou kapacitu 270 cestujících). Je dlouhá 31,4 m, široká 2,46 m a výška vozidla přes sběrač je 3,6 m. Je tedy o 1,25 metrů delší než její mladší sestra Porsche. Maximální dovolená rychlost je elektronicky omezena na 60 km/h.

15T - výkres

15T - rozměry

Kabina řidiče je opět zcela izolována od cestujících

Pracoviště řidiče je ve zcela oddělené klimatizované části kabiny. První dveře tramvaje jsou určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří pro cestující. Pokud tedy řidič opustí svou kabinu, aby mohl ručně přestavit výhybku, nepřijde do styku s cestujícími.

Řízení vozu usnadňují počítačové systémy. Vozidlo je standardně vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje, řidič vše sleduje na dvou monitorech.

Ovládací prvky a systémy řízení vozu vycházejí z již v provozu osvědčeného řešení použitého v tramvaji 14T. Tramvaj ForCity je volitelně možné vybavit množstvím funkcí zvyšujících úroveň bezpečnosti a komfortu ovládání i přepravy cestujících. Novinkou je podsvícení některých ovládacích tlačítek diodami s vysokou intenzitou světla.

Podvozky jsou podobně jako v T3 zcela otočné, každý motor je řízen zvlášť

Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Podvozky jsou zcela otočné. Tramvaj je poháněna 16 synchronními střídavými motory uspořádanými ve čtveřicích. Elektronika umístěná u každého motoru dovoluje řídit moment a otáčky každého motoru zvlášť. Toto řešení je zcela revoluční a umožňuje řídit jízdu tramvaje v mnoha režimech odpovídajících geometrickému profilu tratě.

ForCity umí šetřit kolejnice i pražský vzduch

Uspořádání pohonu a jeho elektronické ovládání zajišťuje špičkové parametry jízdy. Opotřebení kol a kolejnic je u ForCity ve srovnání s tradičními kolejovými vozidly velmi malé, zejména při průjezdu oblouky.

Zcela nový je také dávkovač křemičitého písku, který zlepšuje parametry jízdy tramvají za nepříznivých meteorologických podmínek (námraza apod.) a značně snižuje spotřebu písku. Míň písku za nepříznivých podmínek znamená méně prachu v ulicích Prahy.

Design od Kotase připomíná metro

Tvarově dominantní čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy záměrně kontrastují se stříbrnou metalízou podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků. Jejich umístění pod oběma klouby tramvaje – a ve vysunuté poloze pod předním a zadním čelem – je nejvýraznější novinkou i charakteristickým znakem této konstrukční a designérské koncepce. Dá se říct, že design nové tramvaje připomíná elegantní vozy červené linky C pražského metra.

Autorem designu je Ing. arch. Patrik Kotas, který při představení designu tramvaje uvedl: "Design nové pražské tramvaje Škoda 15T představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti".

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Stanoviště řidiče

Stanoviště řidiče

Vyklápěcí okénka jsou mnohem větší, než je obvyklé

Vyklápěcí okénka jsou mnohem větší, než je obvyklé

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Sedadla mezi dveřmi

Sedadla mezi dveřmi

Vodorovné tyče pro držení cestujících jsou pouze pro vysoké

Vodorovné tyče pro držení cestujících jsou pouze pro vysoké, svislé pro malé i velké

Prostorná ulička mezi sedadly

Prostorná ulička mezi sedadly

Dotykový displej informačního systému pro cestující

Dotykový displej informačního systému, kterým řidič ohlašuje zastávky cestujícím

Multifunkční displej poskytuje veškeré údaje o vozu

Multifunkční displej poskytuje veškeré údaje o vozu

Světlomety

Světlomety

Podvozek tramvaje umožní nízkopodlažní salón po celé délce

Podvozek tramvaje umožní nízkopodlažní salón po celé délce



 

Nejčtenější

Kolik stojí Oneplay, na čem se dá sledovat a jaký je přechod z Voyo a O2 TV

Televize O2 TV se sloučila s internetovou streamovací platformou televize Nova Voyo a vznikla nová služba Oneplay. Kolik stojí nové tarifní balíčky? Na kolika zařízeních je možné kanály sledovat? A...

Pozor, letadlovka! Se stotisícitunovým ocelovým kolosem se srazit nechcete

Nedávná srážka americké letadlové lodě s obchodním plavidlem dopadla celkem dobře. Nedošlo ke zraněním. Materiální škody byly zřejmě jen malé. Ne každý, kdo se pohyboval v blízkosti letadlové lodě...

Možná se blíží konec rakety, která měla vozit lidi k Měsíci i Marsu

Je to raketa, která měla vrátit americké astronauty na Měsíc a jednoho dne je poslat k Marsu. Teď se nad ní ovšem vznáší reálná hrozba až jistota zrušení. Jmenuje se SLS (Space Launch System,...

Proč ten poprask? Oneplay má fajn aplikaci, hodně obsahu, technicky nenadchne

Premium

Na šesti různých zařízeních jsme vyzkoušeli novou službu Oneplay, která nahradila Voyo a O2 TV. Prozkoumali jsme jak aplikace a nabídku, tak technická omezení podporovaných zařízení i příslušné...

Zbraně, smrt a sklady pokladů. Zima 1945 byla v Sudetech tou nejkrutější

V minulém díle našeho miniseriálu k příležitosti osmdesátého výročí konce druhé světové války jsme si připomněli, jakou roli hrál Liberec jako centrum nacistické moci. Nyní se opět vracíme do oblasti...

Pitvy mimozemšťanů studenty učí myslet jinak a neskočit na špek, říká astrobiolog

Premium

Tomáš Petrásek jako oceňovaný vědec má dar nekonvenčního myšlení, poutavými přednáškami umí zaujmout studenty i veřejnost. Nezdráhá se vyprávět třeba o mimozemšťanech. Jak říká, pokud je vesmír...

16. března 2025

Vynalezli ruchadlo v roce 1825, či o dva roky později? Národní listy měly jasno

V březnu 1925 slavily české Národní listy sto let od velkého vynálezu: ruchadla bratranců Veverkových. Obecně se spíš uznává pozdější datum: rok 1827.

16. března 2025

Možná se blíží konec rakety, která měla vozit lidi k Měsíci i Marsu

Je to raketa, která měla vrátit americké astronauty na Měsíc a jednoho dne je poslat k Marsu. Teď se nad ní ovšem vznáší reálná hrozba až jistota zrušení. Jmenuje se SLS (Space Launch System,...

16. března 2025

Ojedinělá prohlídka. Podívejte se do šachty pod vodní turbínou staré továrny

Pří opravách opěrného zdiva Jizerskohorského technického muzea – původně přádelny – nastala jedinečná příležitost prozkoumat náhon a vývařiště vodní turbíny, která celý provoz kdysi poháněla....

15. března 2025  17:09

Herečka Adamová excelovala vedle Wericha. Proslavily ji pohádky, rozhlas i dabing

Před 100 lety, 15. března 1925, se narodila česká divadelní, filmová, rozhlasová a dabingová herečka Jaroslava Adamová.

15. března 2025  13:20

Z USA odstartovala raketa Falcon 9, vyzvedne dva astronauty uvázlé na ISS

Z mysu Canaveral na Floridě ve Spojených státech úspěšně odstartovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX se čtyřmi astronauty na palubě. Mise umožní návrat dvou astronautů, kteří po nevydařeném...

15. března 2025  7:12

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Model messerschmittu v maďarských barvách připomíná příběh leteckého esa

„Maďarské stroje nejsou příliš často zobrazované, na druhou stranu k nim je dost historických fotek,“ vysvětluje modelář Petr Záras důvod, proč oblékl „svůj“ Messerschmitt Bf-109F do kamufláže...

15. března 2025

Umělá inteligence bude řídit výrobu vodíku. Revoluční prototyp zvýší účinnost

Brněnský startup Nano Advanced představil průlom v oblasti zelené energetiky. Jeden ze zakladatelů firmy Jakub Drnec spolu s ministrem průmyslu a obchodu Lukášem Vlčkem (STAN) dnes spustili...

14. března 2025  17:46

Astronomové přehlédli supermasivní černou díru. Váží jako 600 000 Sluncí

Ve středu Velkého Magellanova mračna nejspíš sedí černá díra podobná té uprostřed naší vlastní Galaxie. Je však přibližně sedmkrát lehčí. Její přítomnost naznačuje analýza drah hvězd, které...

14. března 2025  14:02,  aktualizováno  14:02

Páteční zatmění Měsíce uchvátilo fotografy po celém světě. Podívejte se

Pokud vám oblačnost neumožnila vidět ani kousek ze začátku zatmění Měsíce, které bylo z Česka možné pozorovat v pátek ráno, můžete si to vynahradit na snímcích fotografů. Ti jej zachytili po celém...

14. března 2025  13:40

Zatmění Měsíce je za námi. Ve videu jej tentokrát uvidíte nejlépe

V noci na pátek byl měsíc úplňku a zároveň se postupně schovával za Zemi tak, až ho zakryl celý její stín. Plné zatmění Měsíce však začalo až krátce před osmou hodinou ranní, kdy už nebylo z našeho...

13. března 2025  17:33,  aktualizováno  14.3 8:59

Američané obnovují letiště, ze kterého startovaly bombardéry na Hirošimu

Soustava ranvejí a stojánek na tichomořském ostrově Tinian byla na konci druhé světové války největší na světě. Sloužila bombardérům B-29 Superfortress, včetně dvou strojů, které shodily atomové...

14. března 2025