Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dnes poprvé vyjela nová tramvaj pro Prahu. Má šestery dveře, šestnáct motorů a GPS

  12:20
Nová tramvaj pro Prahu byla právě představena v Plzni. Honosí se globálním názvem ForCity 15T. Tramvaj bude tvořit tvář hlavního města 21. století vedle modernizovaných vozů a nepopulárních "poršetek".
Tramvaj ForCity 15T

Tramvaj ForCity 15T | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Každá nová tramvaj v Česku se nevyhne srovnání s legendární, dodnes sloužící tramvají T3 z bývalých dílen pražské Tatry na Smíchově. Její design se zaryl do povědomí občanů měst a vesnic tak, že slouží jako etalon všech nových typů. Oblíbený je široký a prostorný salon pro cestující s typickými laminátovými sedačkami, který pojme téměř každý nával cestující veřejnosti s důstojností sobě vlastní.

Nová tramvaj ForCity 15T
První fotografie interiéru (prostřednictvím MMS zprávy)

Dnes poprvé vyjel z bran plzeňské Škody nový prototyp tramvaje s globálním názvem ForCity 15T a chtě nechtě změří své kvality s legendou. Technologicky jde o srovnání kočáru s formulí jedna.

Patnáctka je zcela nízkopodlažní

"ŠKODA ForCity je naší první zcela nízkopodlažní tramvají. Pohodlný nástup, výstup, ale i přepravu ocení jistě nejen Pražané, ale i návštěvníci naší metropole," uvedl při představení prototypu Tomáš Krsek, generální ředitel ŠKODA TRANSPORTATION, s. r. o.

Informační systém pro cestující

Komunikační zařízení pro cestující s řidičem

Komunikační zařízení pro cestující s řidičem

Informační systém zobrazuje aktuální polohu tramvaje na mapě Prahy

Informační systém zobrazuje aktuální polohu tramvaje na mapě Prahy. Součástí informačního systému je také GPS.

V prototypu jsou tři druhy různých sedaček

V prvním prototypu jsou v každém článku instalovány tři zcela odlišné typy sedaček: plastové, plastové s textilním čalouněním a také sedačky dřevěné, vyrobené lepením z překližek. Mají úpravu, která znesnadní vandalům jejich poškozování.

Interiér prostředního článku

Interiér prostředního článku

Interiér třetího článku

Interiér třetího článku

Typu sedaček odpovídá také interiér článku tramvaje, zejména materiály použité na obklady bočnic a stropu. Například článek s dřevěnými sedačkami má i strop ze dřeva. Většina sedaček je orientována ve směru jízdy a na rozdíl od tramvaje typu ŠKODA 14T tu nejsou žádné sedačky umístěné napříč směru jízdy, tj. podél bočnic tramvaje.

Interiér je plný nerezových tyčí. Dosáhnou na ně pohodlně malí i velcí

Záchytný systém je z nerezových tyčí. Podle zkušeností provozovatelů tramvají jde o materiál, který má nejlepší odolnost vůči vlivům vedoucím ke korozi a otěru u obvyklých nátěrů. Odstraní se tak postupné poškození povrchových vrstev, jak se po čase stává u plastových návleků na tyčích. Tyče záchytného systému jsou umístěny tak, aby byly pohodlně dosažitelné osobám o výšce 160 až 202 cm.

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Podlaha je na úrovni tramvajových ostrůvků

Podlaha vozu je uložena nad temenem kolejnice ve výšce 350 až 450 mm, což se blíží úrovni nástupních ostrůvků zastávek. Prostorný interiér počítá s dostatkem místa pro dětské kočárky i pro osoby se sníženou pohyblivostí. K dispozici bude i jedna mechanická nájezdová plošina. Šestero dveří pro cestující, každé o šíři 1,30 m, otevírají v zastávkách 40 procent boční plochy celého vozu, což umožní rychlý výstup a nástup cestujících. Tak velké otevření bočnice nemá žádná jiná tramvaj.

Podlaha vozu je na úrovni tramvajového ostrůvku

Podlaha vozu je na úrovni tramvajového ostrůvku

ForCity 15T je delší než poršetka

Tříčlánková jednosměrná tramvaj ŠKODA ForCity je navržena pro 61 sedících a až 239 stojících cestujících (pro srovnání – Š 14T má celkovou kapacitu 270 cestujících). Je dlouhá 31,4 m, široká 2,46 m a výška vozidla přes sběrač je 3,6 m. Je tedy o 1,25 metrů delší než její mladší sestra Porsche. Maximální dovolená rychlost je elektronicky omezena na 60 km/h.

15T - výkres

15T - rozměry

Kabina řidiče je opět zcela izolována od cestujících

Pracoviště řidiče je ve zcela oddělené klimatizované části kabiny. První dveře tramvaje jsou určeny jen pro řidiče a jsou graficky i polohou zřetelně odlišeny od dveří pro cestující. Pokud tedy řidič opustí svou kabinu, aby mohl ručně přestavit výhybku, nepřijde do styku s cestujícími.

Řízení vozu usnadňují počítačové systémy. Vozidlo je standardně vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru vozu i interiér tramvaje, řidič vše sleduje na dvou monitorech.

Ovládací prvky a systémy řízení vozu vycházejí z již v provozu osvědčeného řešení použitého v tramvaji 14T. Tramvaj ForCity je volitelně možné vybavit množstvím funkcí zvyšujících úroveň bezpečnosti a komfortu ovládání i přepravy cestujících. Novinkou je podsvícení některých ovládacích tlačítek diodami s vysokou intenzitou světla.

Podvozky jsou podobně jako v T3 zcela otočné, každý motor je řízen zvlášť

Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Podvozky jsou zcela otočné. Tramvaj je poháněna 16 synchronními střídavými motory uspořádanými ve čtveřicích. Elektronika umístěná u každého motoru dovoluje řídit moment a otáčky každého motoru zvlášť. Toto řešení je zcela revoluční a umožňuje řídit jízdu tramvaje v mnoha režimech odpovídajících geometrickému profilu tratě.

ForCity umí šetřit kolejnice i pražský vzduch

Uspořádání pohonu a jeho elektronické ovládání zajišťuje špičkové parametry jízdy. Opotřebení kol a kolejnic je u ForCity ve srovnání s tradičními kolejovými vozidly velmi malé, zejména při průjezdu oblouky.

Zcela nový je také dávkovač křemičitého písku, který zlepšuje parametry jízdy tramvají za nepříznivých meteorologických podmínek (námraza apod.) a značně snižuje spotřebu písku. Míň písku za nepříznivých podmínek znamená méně prachu v ulicích Prahy.

Design od Kotase připomíná metro

Tvarově dominantní čelní sférické sklo přechází do okenních a střešních partií tříčlánkové karoserie. Tmavé plochy záměrně kontrastují se stříbrnou metalízou podokenních ploch. Spodní červený pruh sjednocuje obvod celé tramvaje, neboť obemyká obě čela, bočnice i čtveřici podvozků. Jejich umístění pod oběma klouby tramvaje – a ve vysunuté poloze pod předním a zadním čelem – je nejvýraznější novinkou i charakteristickým znakem této konstrukční a designérské koncepce. Dá se říct, že design nové tramvaje připomíná elegantní vozy červené linky C pražského metra.

Autorem designu je Ing. arch. Patrik Kotas, který při představení designu tramvaje uvedl: "Design nové pražské tramvaje Škoda 15T představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti".

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T

Stanoviště řidiče

Stanoviště řidiče

Vyklápěcí okénka jsou mnohem větší, než je obvyklé

Vyklápěcí okénka jsou mnohem větší, než je obvyklé

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Prostor nad podvozkem je úzký ale plně nízkopodlažní

Sedadla mezi dveřmi

Sedadla mezi dveřmi

Vodorovné tyče pro držení cestujících jsou pouze pro vysoké

Vodorovné tyče pro držení cestujících jsou pouze pro vysoké, svislé pro malé i velké

Prostorná ulička mezi sedadly

Prostorná ulička mezi sedadly

Dotykový displej informačního systému pro cestující

Dotykový displej informačního systému, kterým řidič ohlašuje zastávky cestujícím

Multifunkční displej poskytuje veškeré údaje o vozu

Multifunkční displej poskytuje veškeré údaje o vozu

Světlomety

Světlomety

Podvozek tramvaje umožní nízkopodlažní salón po celé délce

Podvozek tramvaje umožní nízkopodlažní salón po celé délce



 

  • Nejčtenější

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním systémem Windows do „modré obrazovky smrti“. Ani po restartu se nespustí. Některé...

19. července 2024  11:01,  aktualizováno  18:52

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Mistr vedlejších rolí Krška hrál geniálně alkoholiky a muže zlomených osudů

Herec Vladimír Krška, který se narodil před 100 lety, byl téměř čtyři desítky let členem souboru pražského Divadla na Vinohradech. Na jeho scéně vytvořil na osmdesát rolí.

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Výlet do století páry. Poznáte, v jaké dnešní zemi jste?

V následujícím kvízu se podíváme na zajímavá místa zachycená na fotografiích v devatenáctém století. Úkolem je poznat, v jaké dnešní zemi se dané místo či objekt nachází.

26. července 2024

Konečná československá bilance z Paříže před 100 lety: 10 medailí a první zlato

Hry VIII. letní olympiády v Paříži, které skončily před 100 lety, 27. července 1924, potvrdily velký rozmach olympijského hnutí.

27. července 2024

První tryskový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet vzlétl před 75 lety

První proudový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet se poprvé dostal do vzduchu 27. července 1949. O necelé tři roky později už začal pracovat v běžném provozu, avšak konstrukční chyba znamenala...

27. července 2024

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

KVÍZ: Výlet do století páry. Poznáte, v jaké dnešní zemi jste?

V následujícím kvízu se podíváme na zajímavá místa zachycená na fotografiích v devatenáctém století. Úkolem je poznat, v jaké dnešní zemi se dané místo či objekt nachází.

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....