Vzhled, pohodlí cestujících, snadné nastupování a pohyb vozidla, to jsou vlastnosti, které vnímá cestující veřejnost. Jízdní vlastnosti, nároky na údržbu, opotřebení kolejí a podvozku zase zajímají Dopravní podnik. Jaká tedy bude? Asi bude rozumné si počkat na realitu v ulicích. Do deseti let by v Praze mohlo jezdit až 250 těchto tramvají. - více zde
Autorem návrhu nové tramvaje je designové studio architekta Patrika Kotase, který už dříve na vývoji nízkopodlažních tramvají pracoval. Má také zkušenosti s vývojem kloubových tramvají pro ČKD. Jejich vývoj ale v 90. letech zastavil nedostatek peněz - více informací v článku Praha chce nové tramvaje. Podívejte se, jak budou vypadat.
Podívejte se: www.idnes.tv Video o nové pražské tramvaji |
Technická data její starší sestry, také původem z Plzně, jsou úchvatná. Ovládání, kamery, displeje, akcelerace, vše disponuje špičkovými parametry. Stejně jako vnější design.
Zkušenosti cestujících z 14T, které se říká Porsche, ovšem nejsou jen pozitivní. Často jsou slyšet kritické hlasy, že jízda připomíná pojízdné železářství, že je uvnitř málo místa pro stojící pasažéry. Jenže jak už to bývá, hlasy těch, co jsou spokojení, není nikdy příliš slyšet. A když 14T jede ulicemi, skoro všichni turisté si tramvaj Porsche fotografují.
ŠKODA ForCity je plně nízkopodlažní
V této chvíli jezdí ve všech českých městech pouze částečně nízkopodlažní tramvaje. Nová Škoda ForCity, jinak typ 15T, je plně nízkopodlažní, což ocení nejen maminky s kočárky či lidé se sníženou pohyblivostí, ale všichni cestující. Do nízkopodlažního vozu se opravdu příjemně nastupuje. Nová Škoda 15T myslí také na invalidy. Ve voze bude jedna mechanická nájezdová plošina pro jejich velmi často moderní vozíky.
Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Aby to bylo možné, každé kolo má vlastní, chcete-li individuální, střídavý motor. Konstrukce zajišťuje ve srovnání s tradičními nízkopodlažními tramvajemi špičkové parametry v opotřebení kol a kolejnic.
Interiér vozidla je vybaven záchytnými tyčemi z nerezové oceli. Jejich rozložení optimalizoval nejprve počítačový model. Následoval pokus provedený společně Škodovkou a DP Praha tak, aby záchytný systém byl optimalizován pro lidi různě vysoké.
Tramvaj se skládá ze tří sobě velmi podobných nízkopodlažních článků, které nabízejí kompaktní vnitřní prostor. Zcela nová je koncepce uspořádání vozidla a uložení jeho článků na podvozcích. Ta umožňuje zachovat nadstandardní šířku průchodu salonem a zároveň dodržet jeho nízkopodlažnost. Klimatizována je pouze kabina řidiče.
V tramvaji je 61 míst k sezení. Sedačky jsou rozmístěny ve směru nebo v protisměru jízdy. Dopravní podnik hlavního města Prahy jako provozovatel a Škoda Transportation jako výrobce dá cestujícím možnost se vyjádřit, zda budou sedačky s látkovými potahy, nebo s dřevěným povrchem s protivandalskou úpravou. Cestující budou mít možnost hlasovat na internetových stránkách výrobce (www.skoda.cz).
Základní technické údaje: | |
Délka vozidla: | 31,4 m |
Šířka skříně: | 2,46 m |
Výška vozidla se staženým sběračem: | |
Podíl nízké podlahy: | 100 % |
Výška podlahy nad temenem kolejnice: | 350-450 mm |
Výška podlahy dveří nad temenem kolejnice: | 320 mm |
Počet míst k sezení: | 61 osob |
Počet míst k stání: | 239 osob |
Max. rychlost omezena na: | 60 km/h |
První dveře: | jen pro řidiče |
Dveře pro cestující: | 6 dvoukřídlých dveří |
Kamerový systém: | snímá interiér a exteriér vozidla |
Kabina řidiče: | plně klimatizována |
Systémy řízení a ovládací prvky: | vychází z tramvaje 14T |