Chtěl ho McLaren, pak komentátora Turka ulovil Red Bull

24 2013
Stačil podpis a byl znovu součástí týmu McLaren, v němž před lety objevil svět formule 1. Jenže ve chvíli, kdy už se ladila smlouva, Pavla Turka, známého komentátora a odborníka na F1, nakonec ulovil Red Bull. Ovšem ne jako jednoho z členů Vettelova souboru, nýbrž jako komerčního ředitele série letecké akrobacie Air Race, která se po třech lety pauzy znovu vrací na scénu.

"V McLarenu bych se vracel do marketingu, do prostředí a k lidem, které znám. Tohle však má jeden rozměr navíc. Je to něco, co znovu přichází a vy na tom můžete nechat svůj rukopis," říká Turek.

Takže opouštíte svět F1?
Ne zcela. V rámci Red Bull Air Race budu mít na starosti i sponzoring a to je nejlepší prostředí pro získávání partnerů je F1. Mí šéfové chtějí, abych jezdil na hodně sledované závody, a tím pádem bylo mé rozhodnutí jasné. Říkal jsem si, že budu dělat něco, co je nové, atraktivní, mně šité na míru a ani neztratím kontakt se světem, ve kterém jsem téměř deset let. Navíc Red Bull má v F1 zázemí dvou týmů, a když vás považují za „domácího“, pak jsou ty možnosti úplně jiné, než když jste tam jako host či novinář.

Jenson Button z McLarenu během tréninku na Velkou cenu Japonska.
Sergio Pérez s vozem McLaren dostal smyk při výjezdu z boxového stání v

Dál tedy budete na Nově spolukomentovat závody?
Domluvili jsme se, že ta spolupráce u vybraných závodů bude pokračovat. Nebude to pravidelné, budu spíš hostovat.

Co přesně je v Air Race vaším úkolem?
Ta série zažívá znovuzrození, má vybudované nějaké povědomí a teď je třeba ho ještě vylepšit. Já se budu starat o prodej televizních práv, lístků, sponzoring... Zkrátka musím vybudovat takový byznysmodel, který bude přinášet příjmy, aby ta série byla během několika let soběstačná. Je to jiná dimenze než být u jednoho týmu v F1. I proto jsme se domluvili rychle a od září jsem nastoupil.

A zároveň se přestěhoval do Salcburku.
To nebyl problém. S rodinou jsme zcestovalí, žili jsme dlouhé roky v Německu a Anglii. Děti i v Česku chodily do německé školy a němčinu mají s češtinou jako první jazyk. Mluví naprosto bez akcentu, takže to stěhování bylo jednoduché.

Air Race se často přezdívá „letecká formule 1“. Může se někdy skutečné F1 vyrovnat?
Formule má mnohaletou historii, na druhou stranu Air Race dokáže svou povahou fascinovat lidi. Není to sice souboj křídlo na křídlo, ale boj proti času, který dokáže přitáhnout davy. Vždyť v Barceloně přišly na závod dva miliony lidí. Opakuji: létání fascinuje a v nějakém středně dlouhém horizontu se budeme snažit dosáhnout na pozice, kde je teď F1. Ano, je to ambiciózní výrok, ale cíle musí viset takhle vysoko.

Jenže série měla problémy. Ročník 2010 skončil kvůli špatným smlouvám s pořadatelskými městy předčasně, pak se na tři roky odmlčela...
... ale teď existují důvody, proč bude lepší. Zaprvé: pravidelnost a spolehlivost. Pokud je kalendář ohlášen, tak se v takovém pořadí i závody uskuteční (začíná se na přelomu února a března v Abú Zabí a na programu je sedm závodů). Zadruhé: Red Bull ustupuje ze svých pozic. Air Race byl totiž vnímán jako akce Red Bullu, teď ho chceme etablovat jako sportovní disciplínu. I proto Red Bull nabídne reklamní prostor jiným subjektům. A pak zvyšujeme bezpečnost.

pilot Martin Šonka v posledním závodě leteckého seriálu Red Bull Air Race v
Red Bull Air Race v Rio de Janeiru


V čem?
Bude se létat o pět metrů výše. Snížilo se maximální přetížení z 12 G na 10. Vytvořili jsme „juniorský“ pohár, kde budou získávat zkušenosti mladí piloti.

A Češi mezi dvanácti piloty Air Race mají zástupce.
Taky bychom se měli cítit nesmírně privilegovaně. Je to velký úspěch, že máme člověka v tak úzké elitě, protože lidí s takovými schopnostmi je na světě strašně málo. Martin Šonka má navíc veškeré předpoklady, aby uspěl po sportovní i marketingové stránce. Aby byl jedním z nejlepších. Je mladý, dravý, dokáže se prezentovat a mluví výborně anglicky. Navíc má dril armádního pilota, který létal na gripenech.

Přesto je to sport, který v Česku není příliš populární.
Ale ta série se poměrně rychle etabluje, navíc máme příslib, že závody poběží v České televizi. Šonka se klidně může svým příběhem podobat rychlobruslařce Sáblíkové. Ten sport taky u nás nikdo moc neznal, pak přišlo pár velkých úspěchů a najednou ho považujeme za sport, který v Česku umíme.

Co takhle dostat Air Race i s ním do Prahy?
Myslím, že v Praze by na to bohužel nebylo místo. Šlo by létat nad vodou, ale tam by to bylo moc úzké, takže bychom museli hledat lokalitu nad zemí. Ale Air Race s pozadím Prahy by byl úžasný, to ano.

Autor:

Sport v roce 2019

7. - 28. 7. (Brusel - Paříž)
31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Drama ve výhni. Kreuziger se na Tour potloukl, je odhodlán jet dál

Lékař týmu Dimension Data prohmatává po etapě zranění Romana Kreuzigera.

Nimes (Od našeho zpravodaje) S přehledem rutinéra dosud zvládal krizové situace na Tour a byl chválen za skvělou poziční jízdu....

Erata čeká operace, dál chce hrát. Plekanec podepsal na rok s Kometou

Zadumaný Tomáš Plekanec na brněnské střídačce.

Hokejový útočník Tomáš Plekanec bude v další extraligové sezoně hrát za brněnskou Kometu. Na jaře...

Vyrovnanost výkonů je zbraň. S tou svojí Kreuziger vede statistiky

Český cyklista Roman Kreuziger po 15. etapě Tour de France, vedle něj je šéf...

Foix (Od našeho zpravodaje) Doug Ryder, šéf týmu Dimension Data, čekal v neděli u týmového autobusu na Romana Kreuzigera a...

Nervózní vstup do třetího týdne. Kreuziger upadl a ztratil, končí Fuglsang

STAROST O KREUZIGERA. Doug Ryder, šéf týmu Dimension Data, a Roman Kreuziger s...

Peloton 106. ročníku Tour de France vjel do rozhodující fáze. A úvodní den třetího týdne se nesl ve...

Jágr: Že jsem Hrdinu zklamal? Už jsem si v Česku na cestu do pekla zvykl

Jaromír Jágr (1. 12. 2018)

Tři měsíce nic nedělal, v úterý hokejista Jaromír Jágr vyjel na led. Pro jeho Kladno začíná...

Další z rubriky

Vrchařská výzva z Trenta do Bodone. Silný zážitek, říká pilot Trnka

Petr Trnka na trati Ecce Homo během závodu mistrovství republiky v jízdě do...

Délka 17,3 kilometru a převýšení 1 350 metrů, víc není potřeba dodávat. Italská trať Trento –...

Lacko na Nürburgringu vybojoval premiérové letošní vítězství

Adam Lacko  si jede pro první místo na Nürburgringu.

Automobilový jezdec Adam Lacko si dnes na Nürburgringu připsal letošní premiérové vítězství v...

V šesti letech řídil poprvé. Teď už Fin může vítězit i v Česku

Kalle Rovanperä z Finska slaví triumf na Rallye Bohemia

VIDEO Když mu bylo osm, zazářil na YouTube díky videu, v němž suše frčí finskými silnicemi na sněhu i...

Najdete na iDNES.cz