David Coulthard mimo trať

David Coulthard mimo trať - Pro Davida Coultharda skončila Velká cena Británie už v druhém kole. Jeho vůz Red Bull uvízl v kačírku. | foto: Reuters

Proč první tým Red Bullu nestačí na béčko

  • 10
Koupit Minardi a udělat z něj B-tým, který by pomáhal v testech a zároveň fungoval jako přípravka pro mladé jezdce. To byl cíl majitele Red Bullu Mateschitze. Realita posledních týdnů je ale jiná. Toro Rosso je rychlejší. Jak je to možné?

Ačkoli Dietrich Mateschitz už dávno nevlastní tým celý, ale polovinu prodal bývalému pilotovi a úspěšnému podnikateli Gerhardu Bergerovi, šasi pro obě stáje jsou stále konstruována na jednom místě. Jen bratříček se sídlem v Itálii dostává loňský model.

Jenže Toro Rosso se s o rok starším autem nejenže po jeho nasazení dotáhlo na svůj mateřský tým, ale v poslední Velké ceně ve Valencii ho totálně zastínilo. Přitom v bývalých dílnách Minardi v italské Feanze probíhá pouze přemalování šasi, nastavení a instalace motoru.

Může tedy za výkonnostní rozdíl, tak patrný před pár dny ve Španělsku, pouze mladík Vettel, který je považován za jeden z největších talentů formule 1 a v příští sezoně bude po právu sedět v sedačce A-týmu, kde nahradí veterána Coultharda? Stěží. Na novém okruhu ve Valencii byl rychlejší než Mark Webber i letošní nováček ve formuli 1 Sebastian Bourdais.

Rozdíl je ve výkonnosti motorů. Renault totiž v koňských silách výrazně zaostává za konkurencí. A právě zákaznické pohonné jednotky od francouzské automobilky dostává Red Bull, zatímco Toro Rosso si užívá skvělých agregátů Ferrari. Před třemi lety, když se uzavíraly smlouvy na dodávky motorů, byl Renault vítězem Poháru konstruktérů, zatímco Ferrari se trápilo, dnes je situace opačná.

"Toro Rosso má motory Ferrari, v tom má obrovskou výhodu. Ve Valencii jsme viděli dvě stejná auta s naprosto odlišnými výkony. Red Bull, stejně jako náš tým, doplácí na slabý motor," uvedl nedávno Fernando Alonso, který ze stejného důvodu zoufale hledá jinou stáj, než je jeho současná.

"Jezdci Toro Rosso odvádějí kvalitní práci, ale je jasné, že momentálně mají silnější auto," potvrdil Mark Webber, který se s Red Bullem nevešel ani do první desítky. Velkou cenu Evropy dokončil jako dvanáctý, v kvalifikaci byl dokonce čtrnáctý.

Jak je to možné, když už druhou sezonu je vývoj motorů zastaven a nesmí se na nich pracovat? Po sezoně 2006, kdy pravidla naposled vývoj osmiválců pro formuli 1 umožňovala, Renault neztrácel.

"Jsme totiž jediný tým, který striktně dodržuje předpisy," vysvětlil dvojnásobný mistr světa Alonso.

Renault doplácí na poctivost. Ostatní, včetně McLarenu a Ferrari, pod záminkou zvyšování spolehlivosti a snižování nákladu stále do motorů přidávají drobná vylepšení, mění starší součástky za kvalitnější atd. A za rok a půl začal být výkonnostní rozdíl ve srovnání s Renaultem viditelný.

"Když jsem byl loni v McLarenu, na motorech Mercedes normálně pracovali," netají nijak španělský jezdec. "Ale vím, že nejsou zdaleka sami."

Pokud si Red Bull nedokáže zajistit jiného dodavatele, nemá velkou šanci, že naplní plán a vstoupí do boje o stupně vítězů. Když chybějí koňské síly, nepomůže mu ani silný tým aerodynamiků v čele s Adrianem Neweym a Geoffem Willisem.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž