Já jsem patřil k těm, co si přejezdy v rámci možností užívali. Když si ale představíte, že jsou čtyři, pět ráno, teplota kolem nuly, fouká vítr a před vámi tři sta kilometrů po kdovíjaké silnici, může vám to rychle pokazit náladu. Čeká vás plno děr, domácí zvířata ležící na asfaltu, neosvětlená auta domorodců...
Přejezd neboli spojovačkaÚčastníky Rallye Dakar čeká rok co rok bezmála deset tisíc kilometrů. Párkrát to bylo přes dvanáct tisíc, ale historie pamatuje i několik ročníku kolem 7 500, možná o to tvrdších kilometrů. Z této pro běžného motoristu třeba i roční porce kilometrů však velkou část tvoří právě přejezdy. Poměr mezi rychlostními zkouškami, takzvanými speciály, a spojovačkami se rok od roku liší. Poprvé v roce 1979 měřil Dakar 8 500 kilometrů, závodilo se na 3 169, ale pouze v osmi etapách! Jak by ne, vždyť hned ta druhá z Alžíru do Tamanrassetu měla 2 370 kilometrů, z toho jen 270 ostrých. Při mém prvním startu 1996 nás čekalo 7 579 km, ale dlouhých 6 179 km speciálů. V posledních letech tvoří spojovací úseky zhruba polovinu celkové vzdálenosti. Letos to je 8 333 kilometrů a spojovaček jsou téměř rovné čtyři tisíce. |
Pravda, tak drsná Jižní Amerika ve srovnání s Afrikou už není, ale ranní starty, nebo naopak porce kilometrů po dojezdu speciálu, kdy vám nejprve pere do očí zapadající slunce a pak se prudce ochladí, to platí pořád. To jsou momenty, kdy marně hledáte důvod, proč tady jste.
Tělo je rozbité a v hlavě vám hučí po celodenní nepředstavitelné dřině. Máte hlad, žízeň a ze všeho nejvíc se vám chce spát, strašně spát. Čas je ale nepřítel, i spojovačka má svůj časový limit a vy musíte stůj co stůj dál.
Motorkáři se protahují, i na silnici stojí ve stupačkách, zpívají, hulákají sami na sebe. Posádky aut se mohou vystřídat, ale navigátor musí navigovat i na přejezdu, jsou tu křižovatky, rychlostní omezení a sami víte, že dělat spolujezdce na dlouhé trase je mnohdy únavnější než řídit. Proto je střídání spíš výjimkou, případně nutností, když má pilot třeba zdravotní potíže.
V kabinách kamionů už je tato možnost snazší a dokonce dost obvyklá. Pilotovat závodní kamion je hodně perná práce. I přes různé posilovače ovládáte a myslíte na obrovskou valící se hmotu, volant vyžaduje hodně točení, ne jako auto, kde je mezi pravým a levým rejdem tak jedna otáčka, spojka má dlouhý krok a rychlostních stupňů je nepočítaně. K tomu nárazy, kabina létá nahoru dolů, vedro, hluk. A to jste ještě nezapadli do písku, nebo neměnili metrákové kolo.
Ranní přejezdy jsou pro kamiony relativně pohodové. Zatímco motorkáři už jsou dávno na cestě, oni se řadí u výjezdu z bivaku do řady zpravidla zamíchány mezi auta někdy kolem desáté až třinácté hodiny. Dostanou jízdní výkaz a itinerář je vede určený počet kilometrů na start rychlostní zkoušky, žádný výlet to ale není.
Kdo je Ivo KaštanBývalý úspěšný závodník, který kouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95. |
Nejprve davy diváků, hustý provoz, omezení rychlosti hlídané GPS a samozřejmě časový limit. Spojovací část, neutralizace, mnohdy i stovky kilometrů v průběhu rychlostní zkoušky nejsou neobvyklé.
Využívá se zejména v případě, když organizátoři chtějí posunout závodní pole o kus dál třeba k dunám a je zbytečné, aby se závodilo na 100 kilometrů dlouhé rovné cestě. Nebo naopak tím urychlí průběh etapy, která by se mezi dvěma etapovými městy jinak nestihla.
Ranní přejezd není pravidlem, může se startovat kousek od bivaku, ale o to delší potom bývá spojovačka od cíle speciálu do bivaku. Ta je ve většině případů zvolena tak, aby kopírovala trasu pro doprovodná vozidla. Větší týmy pošlou část asistencí rovnou do bivaku, ale některé zůstanou čekat na své posádky na začátku přejezdu, protože zde mohou legálně pomoci s opravami závodních vozidel, která utrpěla újmu ve speciálu a přejezd by už nemusela zvládnout.
Kromě top týmů, které mají palivo v sudech přímo v bivaku, musí ostatní po cestě ještě natankovat na příští den a speciálně pro kamiony je tato procedura i na několik hodin, proto i ti nejrychlejší se do bivaku dostanou hodně pozdě a velká část po půlnoci.