Na Rallye Dakar se dá usnout i za řídítky motocyklu, píše Ivo Kaštan

  12:05
Při neměřených přejezdech na Rallye Dakar ženete drahou závodní techniku po asfaltu nebo rozbitých cestách. Pro někoho to jsou zbytečné kilometry, někdo si odpočinek užívá. Jak se však ukázalo při nehodě kamionu Aleše Lopraise, i při nich je třeba zůstat ve střehu.

I rovná cesta při spojovačce může skrývat různé nástrahy. | foto: bonverdakarteam.cz

Já jsem patřil k těm, co si přejezdy v rámci možností užívali. Když si ale představíte, že jsou čtyři, pět ráno, teplota kolem nuly, fouká vítr a před vámi tři sta kilometrů po kdovíjaké silnici, může vám to rychle pokazit náladu. Čeká vás plno děr, domácí zvířata ležící na asfaltu, neosvětlená auta domorodců...

Přejezd neboli spojovačka

Účastníky Rallye Dakar čeká rok co rok bezmála deset tisíc kilometrů. Párkrát to bylo přes dvanáct tisíc, ale historie pamatuje i několik ročníku kolem 7 500, možná o to tvrdších kilometrů. Z této pro běžného motoristu třeba i roční porce kilometrů však velkou část tvoří právě přejezdy.

Poměr mezi rychlostními zkouškami, takzvanými speciály, a spojovačkami se rok od roku liší. Poprvé v roce 1979 měřil Dakar 8 500 kilometrů, závodilo se na 3 169, ale pouze v osmi etapách!

Jak by ne, vždyť hned ta druhá z Alžíru do Tamanrassetu měla 2 370 kilometrů, z toho jen 270 ostrých. Při mém prvním startu 1996 nás čekalo 7 579 km, ale dlouhých 6 179 km speciálů. V posledních letech tvoří spojovací úseky zhruba polovinu celkové vzdálenosti. Letos to je 8 333 kilometrů a spojovaček jsou téměř rovné čtyři tisíce.

Pravda, tak drsná Jižní Amerika ve srovnání s Afrikou už není, ale ranní starty, nebo naopak porce kilometrů po dojezdu speciálu, kdy vám nejprve pere do očí zapadající slunce a pak se prudce ochladí, to platí pořád. To jsou momenty, kdy marně hledáte důvod, proč tady jste.

Tělo je rozbité a v hlavě vám hučí po celodenní nepředstavitelné dřině. Máte hlad, žízeň a ze všeho nejvíc se vám chce spát, strašně spát. Čas je ale nepřítel, i spojovačka má svůj časový limit a vy musíte stůj co stůj dál.

Motorkáři se protahují, i na silnici stojí ve stupačkách, zpívají, hulákají sami na sebe. Posádky aut se mohou vystřídat, ale navigátor musí navigovat i na přejezdu, jsou tu křižovatky, rychlostní omezení a sami víte, že dělat spolujezdce na dlouhé trase je mnohdy únavnější než řídit. Proto je střídání spíš výjimkou, případně nutností, když má pilot třeba zdravotní potíže.

V kabinách kamionů už je tato možnost snazší a dokonce dost obvyklá. Pilotovat závodní kamion je hodně perná práce. I přes různé posilovače ovládáte a myslíte na obrovskou valící se hmotu, volant vyžaduje hodně točení, ne jako auto, kde je mezi pravým a levým rejdem tak jedna otáčka, spojka má dlouhý krok a rychlostních stupňů je nepočítaně. K tomu nárazy, kabina létá nahoru dolů, vedro, hluk. A to jste ještě nezapadli do písku, nebo neměnili metrákové kolo.

Ranní přejezdy jsou pro kamiony relativně pohodové. Zatímco motorkáři už jsou dávno na cestě, oni se řadí u výjezdu z bivaku do řady zpravidla zamíchány mezi auta někdy kolem desáté až třinácté hodiny. Dostanou jízdní výkaz a itinerář je vede určený počet kilometrů na start rychlostní zkoušky, žádný výlet to ale není.

Kdo je Ivo Kaštan

Ivo Kaštan

Bývalý úspěšný závodník, který kouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95.
Poprvé startoval na Dakaru v roce 1996. Ze zmoklé rampy sjížděl v Granadě jako amatér amatérů, s batohem na zádech, na obstarožní Suzuki DR 350.
Celkem si připsal 9 účastí. Nejvíce se mu dařilo v roce 2006, kdy obsadil 2. místo ve třídě Maratón 450 ccm, druhý byl i ve třídě jezdců bez asistence a získal 30. příčku v celkovém pořadí.

Nejprve davy diváků, hustý provoz, omezení rychlosti hlídané GPS a samozřejmě časový limit. Spojovací část, neutralizace, mnohdy i stovky kilometrů v průběhu rychlostní zkoušky nejsou neobvyklé.

Využívá se zejména v případě, když organizátoři chtějí posunout závodní pole o kus dál třeba k dunám a je zbytečné, aby se závodilo na 100 kilometrů dlouhé rovné cestě. Nebo naopak tím urychlí průběh etapy, která by se mezi dvěma etapovými městy jinak nestihla.

Ranní přejezd není pravidlem, může se startovat kousek od bivaku, ale o to delší potom bývá spojovačka od cíle speciálu do bivaku. Ta je ve většině případů zvolena tak, aby kopírovala trasu pro doprovodná vozidla. Větší týmy pošlou část asistencí rovnou do bivaku, ale některé zůstanou čekat na své posádky na začátku přejezdu, protože zde mohou legálně pomoci s opravami závodních vozidel, která utrpěla újmu ve speciálu a přejezd by už nemusela zvládnout.

Kromě top týmů, které mají palivo v sudech přímo v bivaku, musí ostatní po cestě ještě natankovat na příští den a speciálně pro kamiony je tato procedura i na několik hodin, proto i ti nejrychlejší se do bivaku dostanou hodně pozdě a velká část po půlnoci.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Jak je na tom „nakopávák“ Šiřina? Opavští obhájci budou odvracet konec sezony

26. dubna 2024  9:49

Na pokraji vyřazení jsou ve čtvrtfinále národní ligy obhájci titulu, basketbalisté Opavy. V sérii s...

Zemětřesení ve volejbalové Dukle: italský kouč a hromadné odchody

26. dubna 2024  9:40

Turbulentní sezonu zažil extraligový Volejbalový klub Dukla Liberec. Ženy mají za sebou nejlepší...

Hledá se Kloppova kopie, že by pan Arne? Seděl by styl i svéráznost

26. dubna 2024  9:30

Na první pohled je to práce za odměnu. Vymodlená, snová. Prestižnější ve fotbale skoro neseženete....

Šafarčík chce Pardubice donaha: Soupeř nás přejel, neschovávejme se

26. dubna 2024  9:21

Nikdy neměl problém mluvit na rovinu. „Ústí nás přejelo na plné čáře, nemá cenu se za něco...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...