"Z mého pohledu je to nejnáročnější podnik mistrovství světa," říká devětadvacetiletý pilot Czech Ford National týmu. "Podmínky na trati jsou těžší než na Sardinii nebo v Řecku. Je zde hodně zrádných míst."
Pro Prokopa přitom půjde o nový start letošní sezony. Nejen že minulý podnik v Mexiku vynechal a znovu se tak bude muset sžívat s novým vozem Ford Fiesta WRC, ale poprvé s ním vyjede na neoblíbenou šotolinu.
"Už před sezonou, kdy jsme museli přezbrojit na jinou techniku, jsme říkali, že zámořské soutěže jsou pro nás tento rok nereálné. Náklady na cestování jsou mnohem vyšší než po Evropě," připomíná důvod své absence v Severní Americe.
Na závodní trať tak Prokop vyrazí po měsíc a půl dlouhé pauze. "Bohužel nám to dělá tu velkou pauzu, která je znát víc, než jsem čekal," krčí rameny Prokop. "Chybí mi zvyk na auto, takže důvěra není taková, jak bych potřeboval."
Volný čas nešlo využít ani na trénink. "Zlepšoval jsem akorát fyzičku, s autem jsem neměl šanci se svézt, protože počasí nebylo dobré. Navíc podmínky, které jsou ve střední Evropě, se nedají se Španělskem nebo Portugalskem srovnat," vysvětluje.
Na jízdu po šotolině si tak bude muset pomalu zvykat. "Zkusíme se zlepšovat během závodu. Ale určitě nejsme připraveni na to, abychom hned od začátku mohli zkusit atakovat nejvyšší příčky. To bude trvat hodně velkou část závodu," odhaduje Prokop.
Začne se ve tmě, poté by měly přijít přívalové deště
Portugalská rallye odstartuje dnešními třemi nočními zkouškami v Lisabonu. "Začíná se za tmy, což je na šotolině vždy ošemetné a zrádné," uvědomuje si Prokop. "A poté mají navíc přijít přívalové deště, což by na písečné šotolině znamenalo bláto, které vám zalepí pneumatiky," obává se. "Vypadá to, že se budou dít zajímavé věci."
Právě v Portugalsku přitom Prokop v roce 2007 prožil největší havárii. V juniorské kategorii J-WRC tehdy svůj Citroen C2 S1600 pětkrát otočil přes střechu. Záběry této havárie oblétly svět. "Samozřejmě, že v hlavě to mám," uznává Prokop. "Ale moje nehoda byla jen jedna z mnoha. Podle statistik jde o závod, ve kterém se bourá nejvíce a nejčastěji. Zrádných míst je tu víc než kdekoliv jinde."
"Zdá se vám, že jedete bezpečně. Najednou o pidivteřinu zaspíte a je to problém. Auto jde okamžitě přes střechu nebo dolů ze srázu," dodává Prokop.