Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kroupy v cíli, ztracený táta, úplné sžití s autem. Šampion Dakaru vypráví

  17:15
Při své dvanácté účasti konečně dosáhl na vítězství, České republice dovezl sochu velkého beduína po třiadvaceti letech. Novopečený šampion Rallye Dakar v kategorii kamionů Martin Macík už předváděl ikonickou trofej zaplněnému náměstí v domovských Sedlčanech, v pondělí s ní pózoval také před novináři na tiskové konferenci. „Extrémně jsme si závod užili,“ líčil spokojeně.

Vyhrát Dakar byl sen už Martina Macíka staršího, pro kterého je legendární závod životní vášní už přes dvacet let. Sám skončil nejlépe v roce 2010 na čtvrtém místě, následně se začal starat o tým a do kabiny usedl jeho syn. Kamiony si konstruují a vyvíjejí sami, prodávají je i dál do světa.

„Nechci být skromný. Na Dakaru letos nestartoval lepší kamion než ten náš,“ prohlásil spokojeně starší z Macíků. „Nevyhráli jsme, protože se nám vše sešlo, ale protože jsme byli nejlépe připraveni.“

OBRAZEM: Zlatý Macík a další skvělí Češi. Na Dakaru zaujala i Kachna či „Rocky“

S týmem celý závod absolvoval, když ale došlo na dojezd syna – šampiona do cíle, nebyl k nalezení. „Vysedl jsem z auta a jako první chtěl vidět tátu, ale nikde nebyl. Ptal jsem se: Kde je táta? Prý jel natankovat,“ vyprávěl pobaveně Macík junior.

Když už se otec se synem setkali, padli si do náručí a v objetí vydrželi dlouhou chvíli. „Viděl jsem ty uroněné kroupy,“ popsal okamžik týmový manažer Martin Pabiška. „Náš tým je dlouhodobě stabilní. Všichni lidé fungují až do poslední minuty závodu,“ ocenil.

Otec a syn Macíkové s vysněnou trofejí pro vítěze Dakaru

Naprostou spokojeností sršel i šampion. „Jel jsem si svoje. Byl jsem s autem úplně sžitý. Pocit vítězství byl vygradovaný velkou porcí práce,“ vyprávěl.

Nešetřil chválou ani své kolegy z kabiny navigátora Františka Tomáška a mechanika Davida Švandu. „Letos jsem jel jen jako závaží. Jediné, co jsem řešil, byl správný tlak v pneumatikách,“ pochvaloval si spolehlivost vozu Švanda.

Tak už teda teď! Martin Macík je šampion a podnikatel posedlý Dakarem

Tomášek měl práci o něco těžší, letošní ročník si připravili organizátoři pro navigátory extrémně náročný, ať už nepřehledným terénem, kudy etapy vedly, nebo záludně situovanými kontrolními body.

„K vítězství se musí dát dohromady několik věcí. Rychlý pilot, dobré auto, skvělý tým, počasí… Letos pro nás bylo vše až divně jednoduché. Například jsme měnili jen šest pneumatik,“ vypočítával Tomášek.

Macík už má v hlavě další závody ve Španělsku, chystá se také na svou talk show Posedlí Dakarem, se kterou vyprodává sály po České republice. O překonání šesti titulů Karla Lopraise zatím nechce ani slyšet. „Jen obhájit bude strašně těžké. To, že jsme vyhráli, znamená, že jsme všichni museli něco obětovat. A musíme najít ambici do toho všeho jít znovu.“

Jak tedy ambice hledat? Nepřijde naopak útlum, protože sen je splněný a není kam se dál posunout?
Momentálně cítím jen euforii. Můj život i byznys budou s Dakarem stále pokračovat. Je to můj životní styl, který jsem nastavil už před několika lety. Baví mě a chci u toho být. Takže i když nebudu závodit, tak u Dakaru budu. Další věc je, že se chci starat vůbec o Dakar v České republice a o kamionovou kategorii v celém světě, protože kamiony stavíme. Takže je jenom otázka, z jakého úhlu se na to budu koukat, abych ty ambice našel. Bude umění je najít a pak si správně nastavit hlavu. Viděl jsem spoustu lidí, který na Dakaru závodili, ale pak už žádné ambice nenašli.

VÍTĚZNÁ KABINA. Zleva mechanik David Švanda, navigátor František Tomášek a pilot Martin Macík

Co jste si říkali s tátou v cíli?
Nic. Reálně nic. Po chvíli asi něco jako: Tak jsme to dokázali. Opravdu, takhle jednoduché to bylo. Tím, jak se extrémně dobře známe a víme, co to pro nás oba znamená, tak asi nebylo potřeba slov. I když je pravda, že mi občas říká, jak o mě ví všechno úplně nejlíp a že já o něm vůbec nic. Ale v takových momentech prostě víte, co ten druhý prožívá.

Jaký byl pocit vstoupit do poslední etapy s vědomím, že pokud se nic nepokazí, zvítězíte?
Krásnej. Já jsem si chtěl tu poslední etapu užít, ale furt se něco dělo. Guma, sakra! A další… Pak takový obtížný úsek… Kluci už byli trošku nervózní, tak jsem jim říkal, aby byli v klidu a užili si to. Poslední metry byly wrcéčkový, klasický rallye, na to je naše auto postavené, já na tom vyrostl a vím, že v tom umím jezdit rychle. Takže jsem si to užíval, stejně jako si užívám celý život. Myslím, že bychom se měli koukat na život v globálu a nenaštvat se kvůli každé prkotině.

Velkolepý český triumf. Macík ovládl Rallye Dakar, Loprais skončil druhý

Do vedení jste se dostali po dvojité šesté etapě, bylo to v plánu?
Plán je vždycky být co nejrychlejší, ale určitě jsme neplánovali urvat takovou velkou časovou výhodu, to bychom si dost zahrávali. Ale když nám po Chronu 48 řekli, že jsme tak těžkou etapu vyhráli o víc než hodinu, tak přišly opravdu silné emoce. Kluci měli husí kůži, já měl ohromnou radost a viděl jsem to i na Česku, kolik zpráv nám dorazilo. Jak nás všichni sledovali, to bylo nádherné.

Celou druhou půlku závodu jste vedli, jak obtížné bylo ustát takový tlak?
Byl jsem na dvanácti Dakarech, je mi třicet čtyři, už to mám v hlavě srovnané. I když… to jsem si myslel vždycky. Ale v tomto momentu jsem přesně věděl, co mám dělat. Nemyslím to arogantně nebo namyšleně, ale já jsem zkrátka věřil autu, tomu co umíme, a když byly náznaky nějaké nepohody, říkal jsem: Kluci, vy mi věřte, já věřím vám.

VÍTĚZNÁ KABINA. Navigátor František Tomášek, v pozadí mechanik David Švanda.

K žádné ponorce tedy nedošlo?
Každý jsme namyšlený vocas, který si myslí, že je nejlepší v tom, co dělá. Víme to o sobě, a tak spolu jednáme. Každý máme něco na starosti. Kluci vědí, že jsem šéf, ale já jim to nedávám nijak najevo. Chci, aby byli samostatní, aby řešili svoje věci. Když jim řeknu, aby něco udělali, tak se jim do toho samozřejmě nechce, ale to je vzájemné. Takže se vždycky dohodneme. Všichni jsme museli něco zkousnout, situace typu: Ano, má pravdu, udělám to.

Nebude teď pro vás všednodenní život trochu nudný?
Ne, vůbec! Já jsem se těšil, až se vrátím zpět k rodině a do reality. To, co dělám, mě extrémně baví, každý den ráno se těším do práce. Nejsem ten typ, který by nadával na svůj život. Po tom všem vyčerpání je to krásný návrat, a ještě k tomu s vítězstvím, to se nedá popsat.

Sport v roce 2024

14. 6. - 14. 7. Fotbalové EURO, Německo
29. 6. - 21. 7. Cyklistická Tour de France
1. - 14. 7. Tenisový Wimbledon

  • Nejčtenější

Vémola stále králem. Na Oktagonu v Edenu „uškrtil“ Végha. Kozma padl

8. června 2024  17:40,  aktualizováno  9.6

Šampionem polotěžké váhy Oktagonu zůstává Karlos Vémola. Na fotbalovém stadionu v Edenu porazil...

Euro 2024: Los skupin, program zápasů, postupový klíč, stadiony

10. června 2024  16:31

Čeští fotbalisté se v základní skupině mistrovství Evropy 2024 v Německu střetnou s Portugalskem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Úspěch? Není Češka! Po obřím vzestupu poznává mladá atletka Manuel také zlo

12. června 2024

Premium Řím (Od naší zpravodajky) Je vám osmnáct let. Jste atletka. Zažíváte fantastické chvíle. Máte životní formu. Takovou, že si...

Tome, nebuď blázen, to je konec, slez. Smrt číhala na Mont Ventoux

12. června 2024

Roger Pingeon se stal roku 1967 nečekaným šampionem Tour de France. Přesto je tento ročník...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hokejový trik, jak obejít DPH. Proč svaz kvůli lístkům na MS založil novou firmu

12. června 2024

Premium Organizátoři letošního světového šampionátu v Česku mohou být nadmíru spokojeni. Hokejové...

EURO 2024 ONLINE: Šampionát startuje. Češi trénovali, Lingr se těší na Priskeho

10. června 2024  9:47,  aktualizováno  14.6 14:19

Sledujeme online Mistrovství Evropy ve fotbale se pomalu rozjíždí. Zahájeno bude zápasem domácího Německa se...

Tati, nechci, abys končil! Podhráský mezi rodinou, chirurgií a olympiádou

14. června 2024  14:18

Není mnoho vrcholových sportovců, kteří by zároveň pracovali jako chirurgové. A není mnoho...

Moderní pětibojaři Vlach s Gryczem jsou ve finále mistrovství světa

14. června 2024  13:31

Moderní pětibojaři Martin Vlach a Marek Grycz se probojovali na mistrovství světa v čínském...

Zajímavosti na Euru: Češi s nejmladším kádrem i nezdolný Pepe. A co Ronaldo?

14. června 2024  13:23

Třeba vás to překvapí, ale nejmladším kádrem na nadcházejícím mistrovství Evropy se bude pyšnit...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...