Petter Solberg z Norska odstoupil z vedoucí pozice poté, co v předposlední rychlostní zkoušce vyjel se svým subaru z trati a poškodil řízení. Stálo ho to druhé místo v průběžném pořadí MS, na kterém ho vystřídal Grönholm. Do cíle nedorazil ani Ital Gian-Luigi Galli, po sobotě čtvrtý.
Jednatřicetiletému Loebovi stačilo v Japonsku dojet nejhůř na třetím místě a tomu také přizpůsobil taktiku. "Upřímně řečeno mě nezajímalo, jestli budu první, druhý, nebo třetí. Hlavní bylo vyhrát šampionát," řekl v cíli.
Do bitvy se Solbergem a Grönholmem se prý úmyslně vůbec nepouštěl. "Byl bych na sebe pěkně naštvaný, kdybych se za nimi honil a udělal kvůli tomu nějakou chybu, kvůli níž bych musel vzdát," dodal staronový mistr. Na vítěze v cíli ztrácel minutu a 22 sekund.
Loeb v sezoně vyhrál osm z třinácti závodů MS, Grönholm letos triumfoval podruhé. Třetí za nimi skončil Australan Chris Atkinson, Armin Schwarz dojel se Škodou Fabia na desátém místě.
Vedoucí továrního týmu Škoda Motorsport Martin Mühlmeier litoval, že hned v první etapě skončila rallye pro Fina Mikku Hirvonena, na kterého Mladoboleslavští hodně spoléhali. "Mikkův perfektní start nás naplnil optimismem, že bychom mohli soutěž dokončit s dobrým výsledkem. Pak ale udělal chybu a vylétl z trati," uvedl Mühlmeier v tiskové zprávě.
Schwarz podle něho po celou soutěž 'bezpečně směřoval do cíle'. "Nikdy se ale nedostal do pozice, ze které by se mohl pokusit o lepší výsledek," uvedl vedoucí týmu.
Mnohem lépe se rallye vydařila jedinému českému pravidelnému účastníkovi seriálu Krestovi, který si po nedělních potížích Solberga a Galliho připsal další dva body do hodnocení MS. Celkem jich má na svém kontě 18 a je osmý.
"Byla to velmi složitá rallye, ale já jsem se snažil učit. V sobotu jsme si docela dobře zazávodil i s Tonim (Gardemeisterem) a jsem rád, že se nám podařilo dosahovat srovnatelných časů," řekl Kresta.
Zatímco v druhé etapě soupeřil Kresta se svým týmovým kolegou Gardemeisterem, v neděli se snažil hlavně udržet za svými zády dvojku Peugeotu Daniela Carlssona, jenž v Japonsku nahradil otřeseného Markka Märtina.
"Byl jsem přesně informovaný o jeho časech a soustředil jsem se jen na to, aby se před nás nedostal a získali jsme další body pro tým. Nechtěli jsme udělat žádnou chybu," uvedl devětadvacetiletý Kresta v tiskové zprávě.
Loeb se stal po čtvrtým jezdcem v historii, který obhájil titul mistra světa. Naposledy se to podařilo Finovi Tommimu Mäkinenovi v roce 1999, kdy završil sérii čtyř prvenství, před ním dokázali vyhrát dvakrát za sebou ještě jeho krajan Juha Kankkunen (1987) a Ital Massimo Biasion (1989).
Tovární jednička Citroënu a suverén letošní sezony Loeb se mohl z obhajoby triumfu radovat již před čtrnácti dny ve Velké Británii.
Po tragické nehodě Markka Märtina, při které zahynul spolujezdec Michael Park, a následném odstoupení Estoncova týmového kolegy Marcuse Grönholma si však Loeb nechal dobrovolně udělit penalizaci a vzdal se tak jistého vítězství.
Dalším závodem MS bude Francouzská rallye, která se na Korsice pojede od 21. do 23. října.
Výsledky:
1. Grönholm (Fin./Peugeot) 3:25:32,0, 2. Loeb (Fr./Citroën) -1:22,1, 3. Atkinson (Austr./Subaru) -2:40,0, 4. Duval (Belg./Citroën) -2:59,4, 5. Rovanperä (Fin./Mitsubishi) -3:59,8, 6. Gardemeister (Fin./Ford) -4:32,3, 7. Kresta (ČR/Ford) 5:32,1, 8. Carlsson (Švéd./Peugeot) -6:39,1, 9. Warmbold (Něm./Ford) -7:39,5, 10. Schwarz (Něm./Škoda) -12:07,4.
Průběžné pořadí MS (po 13 z 16 závodů):
1. Loeb 107 b., 2. Grönholm 71, 3. P. Solberg (Nor./Subaru) 65, 4. Märtin (Est./Peugeot) 53, 5. Gardemeister 50, 6. Rovanperä 31, ...8. Kresta 18, 18. C. McRae (Brit./Škoda) 2.
Pohár konstruktérů:
1. Citroën 150, 2. Peugeot 128, 3. Ford 82, 4. Subaru 79, 5. Mitsubishi 58, 6. Škoda 12.
Přehled mistrů světa - jezdci a spolujezdci | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|