Okruhová scéna 2013: Po českých závodnících se slehla zem

Z velkého pole GP2 nemá valné naděje na kokpit F1 téměř nikdo. | foto: Roman Klemm

18 2013
Senzace a velká překvapení se letos nekonala ani mimo formuli 1. O tituly nejdůležitějších šampionátů se vesměs podělili favorité, slibných "nových jmen" se objevilo jen poskrovnu a jezdci z české kotliny se v důležitých třídách de facto nevyskytovali. Co tedy zůstane pozorovateli okruhové scény z letošní sezony zvláště v paměti?

GP2 napínavá až do posledního podniku, ale…

Hlavním dodavatelem talentů F1 je již léta formule GP2 a letos předvedla relativně napínavý průběh sezony. O šampionovi se rozhodlo až v posledním podniku, přesto ale toto mistrovství letos ve svém vlastním poslání selhalo: Ani jeden z hlavních protagonistů ročníku 2013 nemá moc šancí na postup do jednoho z předních kokpitů Grand Prix.

Jak FIA historickou F1 zahubila

Ještě před lety byla historická F1 povedenou podívanou, než se do věci vložila

Ještě před lety byla historická F1 povedenou podívanou, než se do věci vložila FIA.

Příznivci historického sportu a především fandové F1 sedmdesátých let si díky výborně obsazené sérii Thoroughbred-GP spolehlivě přišli na své. Tyrrelly, Marche a Surteesy se předváděly i v Mostě a Brně. Pak se ovšem do hry vložila FIA. Propůjčila mistrovství oficiální predikát a dychtivě nastavila ruce. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat: počet startujících neustále klesal a pro sezonu 2013 se přihlásilo tak málo účastníků, že FIA svou Histo-F1 zrušila.

Formule 3 jak má být: plné pole dychtivých mladých talentů!

Formule 3 jak má být: plné pole dychtivých mladých talentů!

Formule 3 zase na cestě nahoru

Naštěstí ne všechno, na co FIA sáhne, musí končit fiaskem. Komise pod vedením bývalé hvězdy Ferrari Gerhada Bergera si dala za úkol, vzkřísit tradiční třídu F3 – a podařilo se! Mistrovství Evropy se těšilo plnému a kvalitnímu startovnímu poli. Titul šampiona opět nabyl svého bývalého významu – a příští rok přibyde s Renaultem i další výrobce motorů!

Marciello – jediný nový superstar na obzoru?

Splní Raffaele Marciello sny italských tifosi?

Splní Raffaele Marciello sny italských tifosi?

Pokud se hovoří o příslibu budoucnosti, má nejlepší šance vytáhlý Ital Raffaele Marciello. Devatenáctiletý junior Scuderie Ferrari letos v nabité formuli 3 několikrát potvrdil svůj nevšední talent a stal se mistrem Evropy. Tifosi sní o prvním italském vítězi v kokpitu Ferrari od dob Michela Alboreta. Marciello porážel soupeře ve formuli 3, to ale svého času předvedli Jarno Trulli a Giorgio Pantano také...

Český sport: králem v Belgii a potom nic

Mohli jsme hledat i ve třídách pod GP2 nebo F3 – v žádném významném šampionátu Evropy, který “vede nahoru” nebylo českých talentů k nalezení. Belgický vrchol kariéry Josefa Krále byl koncem léta 2012 zároveň začátkem “českého odchodu” z evropských okruhů.

Slováci se snaží: na malém autodromu Slovakiaring nedaleko Bratislavy se

Slováci se snaží: na malém autodromu Slovakiaring nedaleko Bratislavy se pravidelně mezinárodně závodí!

Slovakiaring vzorem pro české motodromy?

Česká scéna netrpí pouze nedostatkem odhodlaných talentů (čti sponzorů), oba relativně kvalitní autodromy v Mostě a Brně očividně vzdaly svůj boj o podniky s důležitým mezinárodním predikátem. Zatímco se tedy v Čechách prakticky nedělo nic, snažili se bratři Slováci o to vice: na Slovakiaringu se předvedli alespoň WTCC a GT-Masters.

Le Mans žije jen z tradice

Značka Audi jasně ovládla i letos čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Značka Audi jasně ovládla i letos čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Firmě Audi se jistě nedá vytýkat, že již déle než dekádu zcela ovládá klasický francouzský marathon a scénu sportovních prototypů vůbec. Nezájem (nebo zbabělost?) jiných výrobců již příliš dlouho dělá ze známé čtyřiadvacetihodinovky frašku o jejímž výsledku je předem rozhodnuto. Nejinak tomu bylo i letos a to navzdory továrnímu nástupu Toyoty…

Nestravitelný guláš DTM

Po NASCAR je německá DTM jistě druhým nejdůležitějším mistrovstvím cestovních vozů světa. Její promotéři se ve snaze napodobovat divadélko F1 ovšem vydali příliš daleko. Hodinové závody “roztrhané” nepřehledným množstvím povinných stopů byly pro diváky před televizory nestravitelným gulášem – o fandech na trati ani nemluvě. Zodpovědní si ale nedali říct. Naopak: DTM hodlá expandovat mimo Evropu, tak jako její předchůdce ITC, než pohltila sama sebe. Inu dějiny se opakují.

Mistrem DTM se roku 2013 stal Němec Rockenfeller na voze audi.

Mistrem DTM se roku 2013 stal Němec Rockenfeller na voze audi.

Úroveň závodů v USA – jak hluboko lze klesnout?

Bernie Ecclestone má již delší dobu americkou scénu monopostů tam, kde ji chtěl mít: ve tmavém rohu absolutní bezvýznamnosti. V šampionátu IndyCar se ve směšně vypadajících vozech bijí o vavříny jezdci, na které v Evropě nezbyly kokpity F3 nebo GP2 a mistrem se stal znovu Scott Dixon – jezdec, kterého mimo hrstky věrných v pedoku nikdo nezná. Jaká to škoda podniků jako Indy500, Long Beach, nebo Milwaukee. IndyCar se příliš silně orientuje směrem provizorních městských okruhů, čímž nadále ztrácí své oválové kořeny z dohledu.

Dario Franchitti závodil i v Evropě, než odešel udělat díru do světa v USA.

Dario Franchitti závodil i v Evropě. Letos kariéru ukončil.

A junioři v IndyLights? Závody, do kterých se hlásí méně, než tucet vozů sportu spíše škodí. Zprávou roku z onehdy obdivovaného zámoří se tak stal odchod Daria Franchittiho.

WTCC je jasnou jedničkou

Dobře, WTCC, tedy "Mistrovství světa cestovních vozů", je možná poněkud nepřesným označením pro sérii, kde závodí dvacet poloamatérů proti jednomu továrnímu týmu. V jednom ohledu je ale opravu jedničkou: holky na statrovním roštu WTCC jsou skutečně nej-nej. Například na Svetlanu čekal hned po Salzburgringu foto-shooting pro německý Penthouse.

O kvalitu postavení na startu WTCC se starají spíše takztvané

O kvalitu postavení na startu WTCC se starají spíše takztvané "grid girls", než závodní vozy.

Autor:

Sport v roce 2019

31. 8. - 15. 9. (Čína)
27. 9. - 6. 10. (Dauhá, Katar)
20. 9. - 2. 11. (Japonsko)
26. 12. - 5. 1. (Ostrava a Třinec)

Nejčtenější

Šéf Ligy mistrů: Jinde soutěži věří, tady musím přesvědčovat

Výkonný ředitel Martin Baumann vystoupil na tiskové konferenci k dalšímu...

Jsou to historicky dva nejoblíbenější sporty v Česku. Tenhle rozdíl ale zaujme podobně, jako když...

Rarita, z rozehrávky gól. Takhle jsem si to vysnil, líčil fotbalista

SLAVIČÍNSKÝ KOUZELNÍK. Petr Švach vykouzlil v utkání v Hodoníně gól z půlky...

VIDEO Petr Švach vstřelil unikátní gól. Kapitán divizního Slavičína nachytal hodonínského gólmana kopem...

Signál přímo na Kluž. Masopustovi trenéři nevěřili, u gólu radil i Souček

Lukáš Masopust (vlevo) ze Slavie se raduje se spoluhráči z gólu na hřišti Kluže.

VIDEO Kluž (Od našeho zpravodaje) Nešlo mu to, na tréninku byl v té pozici několikrát, a ne a ne se trefit. Poprvé, podruhé, potřetí....

Trpišovský: Že je skoro hotovo? Vůbec. Doma musí být výkon lepší

Slávistický kouč Jindřich Trpišovský na tiskové konferenci před zápasem v Kluži.

VIDEO Kluž (Od našeho zpravodaje) Do Prahy jeho tým veze výsledek, který dává velkou naději. Vítězství 1:0 v Kluži muselo Jindřicha...

Siniaková vydřela semifinále v Bronxu, Muchová strhující bitvu prohrála

Kateřina Siniaková na turnaji v Torontu

Dvě velké čtvrtfinálové bitvy na turnaji v Bronxu svedly české tenistky. Uspěla jen Kateřina...

Další z rubriky

Tänak bude v Německé rallye útočit na třetí triumf v řadě

Estonský pilot Ott Tänak v průběhu Finské rallye.

Estonec Ott Tänak bude v nadcházející Německé rallye útočit na třetí vítězství v řadě a zároveň se...

Kopecký míří za dalším triumfem na Barum rallye, Lukjaňuk odstoupil

Jan Kopecký na trati čtvrté rychlostí zkoušky Barum Czech Rally.

Tovární jezdec Škody Jan Kopecký vyhrál první etapu Barum Czech rallye Zlín a míří za osmým...

Vytížený Kresta. Jako týmový šéf nachystal na Barum rally pět vozů

Rozhovor s jezdcem rallye Romanem Krestou

Na Barum rally už zažil snad cokoli včetně slavných triumfů i velkých havárií. Přesto trojnásobný...

Advantage Consulting, s.r.o.
ASISTENT/KA OBCHODU A MARKETINGU

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 23 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz